Örömmel viselje – Ruhaszponzoráció a magyar zenében

2012.10.23. 05:20, rerecorder

belgatisza.jpg

Divat és zene kapcsolatát vizsgáló cikksorozatunkban nem kerülhettük meg a ruhaszponzoráció kérdését sem. A közszereplők értékes reklámhordozó felületek, ha valakinek elég ismert az arca – vagy a popzene esetében eléggé ismert az együttese – akkor előbb-utóbb megtalálja egy-egy márka, vagy még inkább, megtalálják egymást egy-egy márkával. A képlet rendkívül egyszerű: az ingyen holmival jól jár a zenész, a célközönség körében való brandépítéssel jól jár a márka. Na de, hogyan működik mindez Magyarországon?

fluor.jpgA magyarországi példák alapján nem minden együttműködés esetében érkezik a ruhaszponzor felől a megkeresés, a kívánatos márkát gyakran találják meg az előadók is, és vagy összetalálkozik a két fél igénye vagy nem. A döntés persze mindig a márkák kezében van. Ha az adott brandnél megtalálták a hitelesnek tartott célszemélyt, akkor megindul az udvarlás és ez általában nem is tart sokáig. Szerencsés esetben a hitelesnek tartott célszemély valóban hiteles, mert azonosulni tud az adott márkával (nem ritkán már a szponzoráció előtt is hordta). És nem csak szimplán örül a kiküldött termékeknek, hanem – azért a szerződési feltételeket betartva – képes is azt a megfelelő helyen és időben, a megfelelő gyakorisággal viselni. A celebfaktor legmagasabb kijelzésű régióiban előfordulhat, hogy a termékek mellé még anyagi juttatások is járulnak (persze nem a milliós szerződéseket kötő nemzetközi sztársportolókra, színészekre, zenészekre gondolunk – ott ez természetes), de a magyar zenészeket ruhával szponzoráló cégeknél ez nem fordul elő.

Az Adidas-nak jelenleg Fluor az egyetlen szerződtetett szponzoráltja – tudtuk meg Jenet Katalintól az Adidas brandmenedzserétől. A márka számára egy kiválasztott előadó személyiségében az a fontos, hogy mennyire tud idomulni a brand egyediségéhez. Fluor megfelel ezeknek a feltételeknek: színes, egyedi figura, a fiatalokkal való viszonya is jó színben tünteti fel, és természetesen nem kényszerből, hanem örömmel viseli a termékeket – és a szponzorációban működő hatásmechanizmusnak ez a kulcsa. Az Adidas projektszinten még támogat egy-egy előadót, de hosszabb távra csak kiemelt szereplőkkel szerződik.


KIK AZOK AZOK A POPSZTÁROK, AKIKET CSAK ÖLTÖNNYEL LEHETNE SZPONZORÁLNI?

A Tisza nem keres szponzorált előadókat, hiszen annyi megkeresés érkezik hozzájuk a zenészek irányából, hogy inkább csak egy válogatási elvet kellett kialakítaniuk, mely alapján dönteni tudnak az éves, féléves szerződésekről – árulta el Vidák László, a Tisza ügyvezetője. Jelenleg a Kerekes Band és KRSA a PASO-ból azok az előadók, akiknek a nevével egyedi, custom-made termékek jelennek meg, de a Tisza szponzorálja még mások mellett a Bëlgát, a Punnany Massifot és Simon Iddolt is. Az egyedi tervezésű cipőkből eladott mennyiség hozzávetőleges irányszám lehet a szponzorált előadók által generált hatásra, ám közel sem pontos adat, viszont a Tiszának nem is ez számít, hanem sokkal inkább az, hogy a jellemző közeget képviselő előadók természetesen viseljék termékeiket.

4309_irie_maffia_gold_collection_sweater_blackgold.jpgA többnyire hiphop és elektronikus előadókhoz köthető BP Clothing különösen aktív a hazai zenészek ruhaszponzorációjában. A Brains, a Punnany Massif, az Irie Maffia a TheShow Crew, DJ Kool Kasko, DJ Q-Cee - csak néhány név a sorból. Náluk is az a fő elv, hogy a brandhez kapcsolható hívószavaknak – minőség, újdonság, különlegesség, hozzáadott plusz – megfeleljen az adott előadó, és persze fontos, hogy a maga közegében hitelesnek számítson és eredetiségre törekedjen.

Abban minden megkérdezett egyetért, hogy a piac nem túl nagy, de a ruhaszponzoráció még akkor is kívánatos tevékenység, ha egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen kimutatható az általa termelt haszon.

Dömötör Endre

Emlékszünk? A Tisza cipő már jó régen letette a voksát a korszerű vizualitás és a jó zene mellett:

Hóban, sárban, esőben is:

És nyáron is:

https://recorder.blog.hu/2012/10/23/orommel_viselje_ruhaszponzoracio_a_magyar_zeneben
Örömmel viselje – Ruhaszponzoráció a magyar zenében
süti beállítások módosítása