2011. októberi koncertajánlók

2011.10.06. 15:14, -recorder-

Bár az október egyik legjobb (Handsome Furs) és egyik legviccesebb (Laslo Ratgeber And His Magnificent City Rebels) koncertje már rögtön a hónap nyitó hétvégéjén megvolt, azért marad bőven mit ajánlani a maradék négy hétre is. Az ifjú svéd dalnok Jens Lekman, a Nirvana születésénél bábáskodó Melvins, a new wave veterán Elvis Costello, a még mélyebb múltból előmászó Alice Cooper és a mindannyiuknál idősebben is vérbeli rockabilly perszónának megmaradó Wanda Jackson miatt érdemes Ausztria fővárosáig is utazni, cserébe viszont Ausztriából eljön az A38-ra a szomszéd ország legnagyobb tehetsége, az alig 21 éves Anja Plaschg, azaz Soap&Skin, az Electronic Beats Festivalra pedig a Soap &Skinnel közös dalt rögzítő német Apparat zenekara. Nagy-Britanniából érkezik a Belleruche, Amerikából a Pro-Pain és a Get Up Kids, de közben saját házunk táján is pezseg az élet: október 7-én pénteken például egyszerre három program is kínálkozik egyszerre: tízéves jubileumot ünneplő Anorganik estje az A38 Hajón, a Supernem vonószenekaros akusztikus fellépése a Millenárison és a képünkön látható Hangmás lemezbemutatója a Merlinben.


Hangmás vs. MOME + The Happy Kids + Haunebu + Tits & Clits
Merlin Színház, 2011. október 7.

Ezennel egy olyan eseményhez szeretnénk kedvet csinálni, mely a meglehetősen filmszerű Ragadozó – Hangmás vs. MOME Artists Fight Lemezbemutató elnevezésre hallgat. Az est legnagyobb apropója természetesen Minda Endréék legújabb nagylemeze, a 2007-es Funeral Party Budapestet és a 2009-es Valaki ma este megsérülhet című albumokat követő harmadik Hangmás-anyag. A zenekar eddigi legszemélyesebb lemezének tekinthető Ragadozó bemutatása nem szimpla koncert lesz, hanem egy amolyan happening, melyen a zenét fiatal képzőművészek installációiból és vetítéseiből álló kiállítás teszi még teljesebbé – az erre a célra külön átalakított Merlin tökéletes kulissza lesz az audiovizuális demonstrációnak. A Hangmáson kívül ezen az estén fellép még a saját bevallása szerint a Shangri-Last és a Suicide-ot összeházasító osztrák Happy Kids duó, a garázs-punkos Haunebu és az elektronikus tánczenével szórakoztató Tits & Clits társulat.

Jegyár: 1000 Ft


Supernem Akusztik
Millenáris Teátrum, 2011. október 7.

Talán elsőre egy kicsit szokatlan ötletnek tűnik kivenni az eletromosságot a Supernem zenéjéből, de aki hallotta a pop-punkos alapú zenekar hasonló jellegű fellépését a Petőfi Rádióban, az tudja, hogy ezek a lendületes dalok akusztikus átiratban is ugyanolyan izgalmasak tudnak maradni. Ráadásul a nemrég hivatalosan négytagúra bővült zenekar még egy vonósnégyessel is kiegészül, a fő változás a tavalyi rádiós koncerthez képest pedig az, hogy a programba ezúttal már bekerülnek az azóta megjelentetett új album, a Tudományos Fantasztikus Pop felvételei is. Az RTQ vonósnégyest Bujtor Balázs vezényli, akinek a segítségével a korábbi és a tavasszal kiadott legutóbbi Supernem-számok úgy újulnak meg, hogy egy cseppet sem veszítenek erejükből. A korábban a kereskedelmi tévézésben is megforduló és a Soerii & Poolek koncertjein is tevékeny részt vállaló Papp Szabi három társa és a vonósok élén garantálja, hogy a Millenárisban is ugyanúgy ott a helyük, mint egy klasszikus koncertklubban.

Jegyár: 2500-2900 Ft


anORGANik:ORG

A38 Hajó, 2011. október 7.

Az Anorganik név sokaknak lehet ismerős, hiszen egy izgalmas elektronikus produkcióról van szó Deutsch Gábor irányításával, aki emellett alapító tagja volt a Subscope kiadónak, tevékeny részt vállal a Lip Recordingsban és a Dublife Musicban, hangmérnökként dolgozott felsorolhatatlanul sok előadó lemezén, készített egy csomó remixet, szóval benne volt mindenben, amiben csak tudott. Live acteket 2001-ben kezdett adni – a Realistic Crew-ban és a Twistben is megfordult – Szőcs Gergő dobossal, akivel most jubileumi fellépésre készül: a Hajón Barabás Lőrinc társaságában lépnek fel, de természetesen még vele sem ér véget a vendégek névsora. A 10 Years – 10 Stars – 10 Styles alcímmel ellátott esten mindenféle zenei stílusok fognak keveredni a dowtempótól a breakbeaten át a dubstepig, és ebben többek között olyan zenészek lesznek segítségükre, mint Zságer Balázs, DJ Bootsie, DJ Mango, a vokális összetevőről Kutzora Edina és MC Zeek, a vizuális betevőről pedig Juice és Urbanizer gondoskodik.

Jegyár: 1000 Ft


The Melvins
Arena, Bécs, 2011. október 10.

„These guys are total Melvins” - hőbörög Stan, amikor az egyik South Park epizódban egy kupacnyi geekkel zárják össze egy szobába. A Washington államból származó Melvins szerencsére egy sokkal menőbb csoportosulás, főleg ha figyelembe vesszük azt a vitathatatlan tényt, hogy nélkülük nem lett volna Nirvana és Nevermind, grunge és a többi. A döbbenetesen ősz majomkenyérfa-hajkoronával rendelkező Buzz Osborne és három társa (akik között két dobos is van) bő huszonöt éve terrorizálja a dobhártyákat, bár az tény, hogy a frontember mellett – a számos korai Nirvana-felvételen is doboló – Dale Crover tekinthető az egyetlen eredeti tagnak. A Melvins zenéjében minden olyan elem megvan, ami zajos és kaotikus: stoner, grunge, hardcore, punk és sludge motívumok bontakoznak ki a torzítók útvesztőiből, gyakran igencsak experimentális kakofóniába torkollva. Eddig húsz stúdiólemez (és kereken ötven különböző kiadvány) szárad a lelkükön, melyek közül a legutóbbi tavaly nyáron jelent meg The Bride Screamed Murder címmel. Negyedszázadnyi zajtörténelem, melynek hallatán teljesen világos lesz, hogy honnan merített több mint rengeteget Kurt Cobain.

Jegyár: 20-23 euró


The Get Up Kids
A38 Hajó, 2011. október 12.

Azért jó pár éve már annak, hogy az emo igazi szitokszónak számított, arra meg talán még kevesebben emlékeznek, hogy ez a szó korábban valami egészen mást jelentett, egy teljesen más zenei műfajra vonatkozott, mindenféle idióta külsőség nélkül. A kilencvenes évek közepi ún. második nagy emo-hullám képviselői közé tartoztak a Kansas Cityből induló Get Up Kids tagjai, akiknek első lemeze, a Four Minute Mile 1997-ben jelent meg. A kis költségvetésű debüt szép lassan megismertette a nevüket a nagyközönséggel, aztán a két évvel későbbi Something To Write Home About már egész szépen fogyott, de a legnagyobb kereskedelmi sikert a 2002-es On A Wire-rel, majd pedig az azt követő Guilt Show-val érték el. És ahogy az már ilyenkor lenni szokott, fokozatosan jöttek a belső problémák, a zenészek egyre nehezebben viselték el egymást, a feloszlás pedig elkerülhetetlenül be is következett 2005 júliusában. Sokáig nem bírták ki egymás nélkül: 2008 novemberében már a visszatérő koncertjüket adták, a turnézás azóta is zajlik gőzerővel, bár az új albumra (There Are Rules) egészen 2011-ig kellett várni. A Get Up Kids természetesen ezzel a lemezzel érkezik a Hajóra, de senki ne lepődjön, ha sok régi emo klasszikus is felcsendül, olyan zenészektől, akik nyilvánosan is bocsánatot kértek több harmadik hullámos emo együttes (a Fall Out Boy és társai) megihletéséért.

Jegyár: 3900-4900 Ft


Beady Eye - ELMARAD!
Bécs, Gasometer, 2011. október 13.

Bigmouth Strikes Again, vagy akkor már inkább My Big Mouth, hogy mégiscsak egy Oasis-dalt idézzünk. Liam Gallagher, a poptörténet legnagyobb pofájú frontembere – alig két hónappal a St. Pölten-i fesztiválkoncert után – ismét fellép Ausztriában új együttesével, a Beady Eye-jal. Mely zenekar lényegében nem más, mint az Oasis mínusz Noel Gallagher, amivel csupán az a baj, hogy pont a fő dalszerző nem lesz itt (ahogy az Oasis-dalok sem). Noel hiánya aztán igencsak rajta hagyta a nyomát a februárban kiadott Different Gear, Still Speeding albumon, hiszen nélküle a többiek csupán egy közepesen korrekt albumra voltak képesek. A fő irányvonal természetesen a Beatles maradt, karöltve a Who-val és némi ötvenes évekbeli rock'n'roll-lal és persze arrogáns dalszövegekkel – a Beat Goes On című dalban például Liam azt énekli, hogy egy napon majd az egész világ az ő dalát zengi (hát azt nem, legfeljebb még mindig a Noel által írt Wonderwallt). Aki ott volt a Frequency fesztiválon, az egy viszonylag enervált Beady Eye-t láthatott, de mivel a Gasometerben csak ők lépnek fel, joggal lehet reménykedni egy jó hangulatú rockkoncertben. De azért fontos elismételni az infót indulás előtt: Liamék csak Beady Eye-dalokat játszanak, az Oasis repertoárból még azokat sem, amiket ők írtak.

Jegyár: 35 euró - A KONCERT ELMARAD!


Pro-Pain + Undivided + Soulline + Don Gatto
Dürer Kert, 2011. október 16.

Ha létezik klasszikus hardcore zenekar, akkor a Pro-Pain mindenképp annak számít. És persze igazi HC csapathoz illően New Yorkból is származik, akárcsak az Agnostic Front, a Cro-Mags és a Sick Of It All. Gary Meskil basszista-énekes frontember körülbelül húsz éve alapította meg a Pro-Paint, és mára csak ő maradt meg eredeti hírmondónak – rajta kívül Adam Phillips és Marshall Stevens gitárosok, valamint a dobos Rick Halverson szerepel még az együttesben, és egyikük sem érkezett négy évnél régebben. A már tucatnyi egyéb zenészt elfogyasztó Meskil tucatnyi albumon bizonyította már agresszívitását, legutóbb épp tavaly, a borítójával a Clash London Callingját is megidéző Absolute Powerrel. Ahogy az egy igazi HC eseményhez illik, természetesen nem csak egy zenekarra pogózhatnak az egybegyűltek, hiszen a Pro-Painen kívül itt lesz még a szintén New York-i illetőségű Undivided, a Svájcból érkező Soulline és hazai részről a némiképp a Fürgerókalábak utódzenekarának is tekinthető Don Gatto.

Jegyár: 3200-3500 Ft


Alice Cooper
Gasometer, Bécs, 2011. október 18.

El kellett telnie egy kis időnek ahhoz, hogy az ember ismét nyugodt szívvel tudjon ajánlani egy Alice Cooper-koncertet, ami azt jelenti, hogy a valóságos zenei offenzívának tekinthető két évtizeddel ezelőtti AOR-slágereket (a Poisonnal az élen) szép lassan kiheverte az ember. A 63 évvel ezelőtt Vincent Damon Furnier néven anyakönyvezett úriemberre ma már sokkal inkább a vállalható dolgai kapcsán érdemes emlékezni, pl. az olyan remek glam rock albumokról, mint a Love It To Death, a Killer vagy a Billion Dollar Babies, nem beszélve a Coopert a rock Freddy Kruegerévé tevő horrorkorszakról. Az utóbbi évek természetesen nem a lemezsikerekről szóltak, noha emberünk 2008-ban egy korrekt lemezzel (Along Came A Spider) került ismét valamennyire a reflektorfénybe, és akkor idei munkájáról, a legendás 1975-ös Welcome To My Nightmare folytatásáról még nem is beszéltünk! A producer ezúttal is Bob Ezrin volt, a régi Alice Cooper Band több tagja is visszatért, beugrott Rob Zombie is (hogy is hiányozhatna egy ilyen horrorlemezről), bár a metálosoknak rossz hír lehet, hogy a What Baby Wants című számban a gagyi-pop sztár Ke$ha is közreműködik. A Rock And Roll Hall Of Fame-be idén beiktatott és a bajban lévő kollégáknak leszokási tanácsokat szívesen adó Alice Cooper igazi horrorshow-val érkezik Bécsbe, szóval biztosan lesz lefejezés, óriáskígyók, vérfürdő és minden olyasmi, ami nélkül ma nem ismernénk Marilyn Mansont.

Jegyár: 39 euró


Soap&Skin + Jack November
A38 Hajó, 2011. október 20.

A Soap&Skin név mögött egy osztrák lány, egy bizonyos Anja Plaschg bújik meg, aki az Austropop és a Kruder & Dorfmeister duó után ismét felhelyezte Ausztriát a zenei térképre. A még mindig csak 21 éves Anja művészetével kapcsolatban gyakran emlegetik Nico, Kate Bush, Meredith Monk, Sinéad O’Connor, Cat Power és Lisa Gerrard nevét is. Dalaiban a zongorát és a fájdalmas énekhangot időnként váratlan elektronikus effektek egészítik ki, már az első felvételein is, ráadásul ezeket a dalokat még 16 évesen rögzítette! A közben a színészkedésbe is belekóstoló énekes-dalszerzőnő végül 2009-ben adta ki Lovetune For Vacuum című debütalbumát, mely szinte mindenhol remek kritikákat gyűjtött be. A gyakran horrorisztikus megjelenésű Anja egy zongora és egy laptop előtt ülve adja budapesti szólókoncertjét, előtte pedig az egyáltalán nem németes hangzású nevet birtokló német Jack November állítja be az idegszálakat.

Jegyár: 2000-2500 Ft


Belleruche + DJ Bootsie & VJ Kemuri
A38 Hajó, 2011. október 25.

A két csaj + egy pasi felállás mindig szimpatikusabb, mint a két pasi + egy csaj, de a Belleruche zenekar esetében most nyugodtan kivételt tehetünk. A Tru Thoughts nevű kiadó kötelékébe tartozó londoni elektronikus soul zenekar 2005-ben alakult, és a felállás azóta sem változott: Kathrin de Boer énekel, Ricky Fabulous gitározik, DJ Modest tevékenységére pedig a nevéből rá lehet jönni. Az első Belleruche-album, a trió zenéjét remekül jellemző Turntable Soul Music 2007-ben látott napvilágot, ezt követte az egy évvel későbbi The Express, tavaly pedig a 270 Stories került a lemezboltokba (és az internetre). Zenéjük változatosságát jól mutatja, hogy egyaránt felléptek Glastonburyben és a Montreaux Jazz Festivalon is. A szuggesztív énekesnő és az őt kísérő két úriember mellett ott lesz még az A38 Hajón DJ Bootsie is, akinek zenéjét ezúttal is VJ Kemuri egészíti ki vizuálisan.

Jegyár: 2000-2500 Ft


Jens Lekman
Odeon Theater, Bécs, 2011. október 26.

Jens Lekmanról mondhatjuk, hogy Svédország legjobban őrzött titka, ami persze túlzás, de mégsem kap akkora publicitást, mint sok más honfitársa. Pedig egy izgalmas énekes-dalszerzőről van szó: a 30 éves Lekmant melankolikus gitárpopja alapján olyan előadókhoz szokták hasonlítani, mint a Belle And Sebastian, David Byrne, Stephin Merritt, Jonathan Richman vagy Scott Walker. Eddig mindössze két nagylemezt adott ki (When I Said I Wanted To Be Your Dog – 2004, Night Falls Over Kortedala – 2007), viszont pár hete jelent meg legújabb EP-je, az öt dalt tartalmazó és rengeteg helyen agyondicsért An Argument With Myself. Az mindenképp pozitívum, hogy emberünk bécsi látogatásán nem egy szokványos klubban, hanem a jóval intimebb hangulatú Odeon Theaterben áll a közönség elé, és adja elő olyan szívhez szóló gyöngyszemeit, mint az If You Ever Need A Stranger, a Cold Swedish Winter, a Postcard To Nina, a Your Arms Around Me és a Waiting For Kirsten, ami bizony Kirsten Dunstnak szól.

Jegyár: 22-25 euró


Electronic Beats Festival
Millenáris Teátrum, 2011. október 28.

Jó érzés azt látni, hogy nem csak a nyár a fesztiváloké, még akkor is, hogy a többi évszak csak amolyan mini-feszteket tesz lehetővé – de persze azok alkalmával is több érdekes külföldi fellépőt lehet megtekintetni. Az Electronic Beats Festival egyik sztárja Apparat, vagyis Sascha Ring, aki ezúttal zenekarral és élő hangszeres előadással érkezik Budapestre. A legújabb, ambientes hatású lemezét (The Devil’s Walk) pár napja a neves Mute Recordsnál megjelentető német hangbarkács mellett itt lesz még az idei Szigeten nagy sikert arató portugál Buraka Som Sistema – ők az afrikai kudurót vegyítik mechanikus ütemekkel, és eddig három albumon vannak túl, melyek közül a Komba az idén jelent meg. Visszatérő vendégként üdvözülhetjük az elektro-rockos Does It Offend You, Yeah?-t (amely legutóbb tavasszal járt nálunk), és biztosan vétek lenne kihagyni a neve ellenére izlandi gyógyegér különítményt, az FM Belfastot. Magyarországot ezen az estén a Realistic Crew tagjai képviselik, de mellettük még Crimson is gondoskodik a felhőtlen szórakozásról.

Jegyár: 3500-4500 Ft


Elvis Costello
Wiener Konzerthaus, Bécs, 2011. október 31.

Cool figura Elvis Costello? Ha Nick Hornbynak szegeznénk a kérdést, akkor valószínűleg azt válaszolná, hogy „az volt.” Az altersznobok a Declan McManus néven született úriember 1977 és 1984 közötti korszakára esküdnének, amikor is a második leghíresebb Elvis ontotta a jobbnál jobb albumokat (My Aim Is True, This Year’s Model, Imperial Bedroom stb.) és slágereket (Oliver’s Army, I Can’t Stand Up For Falling Down, A Good Year For The Roses stb.), nem mellesleg meg a létező leghitelesebb new wave figura volt az egész popmezőnyben. Az emlékezetes szövegeket író gitáros-énekes aztán valahogy lekerült a radarernyőről, pedig a lemezkészítéssel soha nem állt le: stúdióalbumból már 32(!) van a diszkográfiájában, igaz, ezek között kollaborációs munkák is szerepelnek. Közben csinált ezt-azt, például feleségül vette Diana Krallt, zenés tévéműsor vezetője lett, tiszteletbeli doktori címet kapott, vendégeskedett egy idei Strokes-koncerten – szóval leállni képtelen, az biztos. Ami jó dolog, mert végre megnézhetjük az 57 éves úriembert, azon az elegáns bécsi koncerthelyen, ami Leonard Cohenhez, Paul Wellerhez és Morrissey-hez is remekül passzolt, és minden bizonnyal Elvis Costellóhoz is remekül fog.

Jegyár: 50-90 euró


Wanda Jackson

Porgy & Bess, Bécs, 2011. október 31.

Akinek Elvis Costello túlságosan is nu school és még messzebbre szeret zeneileg kalandozni az időben, annak ezen az estén Wanda Jackson koncertjét ajánljuk. A 74(!) éves hölgy lényegében ott volt a rock'n'roll születésénél, és még mindig itt van velünk, ami kisebbfajta csoda, főleg úgy, hogy a kortársainak többsége réges-rég eltávozott, vagy visszavonult. Az első hanghordozóját 1954-ben adta ki, abban az évben, amikor a szintén nem fiatal Elvis Costello született, és ezt aztán több tucat, vagy inkább több száz követte. Legnagyobb sikerei közé tartozott az In The Middle Of A Heartache, a Right Or Wrong, a Let’s Have A Party és a Mean Mean Man, és még sokáig sorolhatnánk az általa készített klasszikus felvételeket. A 18 éves korában Elvis Presley-vel is randizó és később a rockabilly királynőjének kikiáltott Jackson az utóbbi időben egyre jobban visszakerült a köztudatba, például meglepő módon a Mark E. Smith vezette The Fall révén, amely feldolgozta az egyik slágerét. Idén pedig igencsak komoly hírértéke lett annak, hogy Wanda néninek nem más, mint maga Jack White készített lemezt neki, mely The Party Ain’t Over címmel jelent meg. Ezek után már tényleg nem lehet kételkedni a jelentőségében, és így talán még azt is meg tudjuk bocsátani neki, hogy két évtizeddel ezelőtt a Dolly Roll-lal közösen is dalra fakadt nálunk Budapesten.

Jegyár: 35 euró


összeállította: Nagy István
 

a Ragadozó című új Hangmás-album első klipdala, a Darabokban :

a Hangmás lemezbemutató koncertjének beharangozó kisfilmjei:

https://recorder.blog.hu/2011/10/06/2011_oktoberi_koncertajanlok
2011. októberi koncertajánlók
süti beállítások módosítása