(Interscope/Universal, 2010)
Ahogy azt már lemezmegjelenési listánkon és kliprovatunkban is jeleztük, a brooklyni TV On The Radio zenekarban látszólag a háttérben megbúvó, ám valójában az együttes zenei agyaként funkcionáló (sőt szabad idejében a Yeah Yeah Yeahs, a Liars, a Foals és vagy tíz másik zenekar, no meg a Tom Waits-számokat feldolgozó Scarlett Johansson színésznő lemezén is producerkedő) David Andrew Sitek elkészítette Maximum Balloon névre hallgató mellékprojektének első albumát. Szólólemezről beszélni túlzás volna, ugyanis az összes dalban Sitek segítségére volt egy-egy közreműködő: a két TVotR-énekes mellett Karen O (Yeah Yeah Yeahs), Katrina Ford (a baltimore-i Celebration frontleánya), a szintén brooklyni ifjú rapper, Theophilus London vagy épp David Byrne.
Az album hangzását nagyban meg is határozzák a közreműködők, sokszor emlékeztetve korábbi saját – nem egyszer Dave Sitekkel közös – munkáikra. Mindez azonban egyáltalán nem probléma, hiszen Sitek kezei közül eddig nem igazán került ki gyenge anyag – ugyan miért pont saját lemezénél történne ez meg? A címnélküli Maximum Balloon-albumon ugyan nincsenek olyan hátborzongató pillanatok, amilyenek a TV On The Radio vagy a Yeah Yeah Yeahs legjobb dalait jellemzik, azonban nem is ez volt a cél. Sitek egy táncorientált lemezt ígért és a maga módján azt is készített. Szinte az összes számban ott vannak a dobgépek, a szintik vagy a sikálós funk gitárok, azonban a nyitó Groove Me-n és a clevelandi Dragons Of Zynth együttes énekesével, Akuval felvett Tigeren kívül egyik dal sem készült kifejezetten a partik világának, és valószínűleg nem is fognak megszólalni egyetlen buliban sem. Ami nem feltétlenül baj, Sitek ugyanis remekül egyensúlyoz a tánczene és a középtempós, inkább “otthon hallgatós” zenék kényes határán – ahogy tette azt a legutóbbi TV On The Radio-lemezen is.
Az anyazenekar frontembereivel, Kyp Malone-nal és Tunde Adebimpével felvett két szám, a Shakedown és az Absence Of Light úgy is hangzik, mintha csak a Dear Science albumól maradt volna le (az utóbbira különösen igaz ez, tipikus TVotR -kompozíció: amikor már az az érzésünk támadna, hogy darabokra esik szét, a semmiből előbukkanó refrén valahogy mégis – visszamenőleg is – helyreteszi az egész dalt). A két TVotR-énekes jellegzetes, semmivel össze nem téveszthető hangja persze tálcán kínálja a párhuzamokat, de hasonló a helyzet a Communion című dalban is: Karen O jelenléte erősen a hasonló hangzású – szintén Sitek produceri irányításával készült – legutóbbi Yeah Yeah Yeahs-lemezt juttatja eszünkbe. Az Apartment Wrestlingről már nem is beszélve, amelyben (Holly Miranda és a Shivaree-énekesnő Ambrosia Parsley lassabb tempójú, sötétebb dalai között) David Byrne közreműködésével pár percre még a nagy New York-i előd, a Talking Heads is megidéződik.
Azonban David Byrne ide, Karen O oda a lemez egyértelmű csúcspontja az idei Gorillaz-albumon is feltűnő svéd Little Dragonnal (és annak japán énekesnőjével, Yukimi Naganóval) közös If You Return, amelynek húzós elektro-popjában érződik leginkább az a felszabadultság, amiről Sitek még a lemez megjelenése előtt beszélt. Hibátlanul felépített dal, ami egymagában is megtestesíti a lemez kettősségét. A Maximum Balloon albuma Sitekhez képest könnyed, az átlaghoz képest azonban még így is kicsit “agyas” poplemez, sok kifejezetten erős pillanattal – de szerencsére igazán gyenge pillanatok nélkül. Soha rosszabbat!
8/10
Csada Gergely
http://www.maximumballoon.com/