Na jó, ez nem meglepetés. Az viszont igen, hogy 2017-ben elkezdtek erről teljes nyíltsággal énekelni.
A Dazed magazin cikke 2017 egyik, talán nem annyira nyilvánvaló zenei változására hívja fel a figyelmet: arra, hogy a leszbikus és transznemű nők, "akik korábban szemérmesen kerülgették a témát, szabadon elkezdtek énekelni arról, hogy nőkkel szexelnek." Az persze nem újdonság, hogy egyes zenészek nyíltan vállalják a többségitől eltérő nemi identitásukat; azonban ezzel vagy bekerültek egy skatulyába (mondjuk nem úgy általában tánczenét, hanem "leszbikus tánczenét" játszanak), vagy kerülték, hogy a dalaikban nyíltan szóljanak a szexualitásról.
Először ez a tabu a férfiaknál tört meg, a olyan előadók nyílt dalaival, mint Perfume Genius és Baths ("Come and fuck me!") dalaival, vagy éppen Sufjan Stevensszel, aki ugyan nem beszél nyíltan homoszexualitásáról, de a cikk szerint "az elmúlt évtized legszebb meleg szerelmes dalait ő írta". A nők esetében azonban még 2017 tavaszán is úttörőnek számított Halsey Strangers című száma. A dal egy szerelem elhidegüléséről szól, és a biszexuális Halsey (aki 2016 egyik legnagyobb slágerében, a Chainsmokers Closerjében énekelt, és 7,8 millió követője van a Twitteren) a roppant sikeres Fifth Harmony lánycsapat szintén nyíltan biszexuális tagját, Lauren Jaureguit hívta hozzá duettre. A szövegben hangsúlyosan női névmások (mármint "she") szerepelnek, az első sor rögtön ez: "[ő] már nem szokott szájon csókolni". Halsey a dalról azt mondta: "nagyon örülök, hogy két nő, akik jelen vannak a mainstream popban, el tud énekelni egy szerelmes számot az LGBT közösségnek. Ilyen korábban nem volt. Nagyon ritkán jelenik meg a női szemszög."
Az év második felében viszont több meghatározó, a kritika által ünnepelt zene (például több, az év lemezei listákon - köztük itt a Recorderen is - feltűnő album) is korábban nem ismert nyíltsággal szólt a leszbikus, biszexuális vagy transznemű nők szexualitásáról. Itt volt Fever Ray, akinek visszatérő lemeze - itt írtunk róla - a korábbiakkal ellentétben nem zavarba ejtően összekuszálja a nemi viszonyokat, hanem olyan teljesen egyértelmű sorok vannak rajta, mint például "a pinádba akarom gyömöszölni az ujjaimat" (a 18+-os klippel ellátott To The Moon And Backben). Fever Ray a Guardiannek ezt mondta: "elegem van abból, hogy azt mondják: 'ó, most már egyenlő jogaitok vannak, házasodhattok is' - én nem házasodni akarok, hanem baszni! Egy csomó baszás van a lemezen, baszás, baszás, baszás az egész - és ez azért fontos, mert a baszásnak azok a módjai, amiknek nincs heteroszexuális megfelelője, azok rendkívül stigmatizáltak. A gyerekeim nem hallanak a nem heteroszexuális szexről az iskolában. Hazajött a legkisebb, és megkérdezte: 'Anyu, a lányok hogyan szexelnek? Punci a puncihoz?' Azt mondtam neki: 'Igen, ezt is lehet csinálni'."
Itt volt St. Vincent Masseduction című lemeze, amiről tudni lehet, hogy az énekes-zeneszerző Cara Delevingne modellel való szakítása ihlette, és mint profilcikkünkben írtuk, újdonság benne "a kihívó, szexi tónus, amit a dalok megütnek." Itt volt Kelela, aki - mint írtuk - az érzelmi és testi, vagy csak testi közeledést és távolodást bemutató lemezén egy számban azt énekli: "Most te legyél merész / Annyira felizgultam, mintha még soha nem értek volna hozzám / Kinyalnál te is engem? Több kell nekem". Itt volt Torres, aki "korábban költői eufemizmusokban és bibliai utalásokban énekelt a leszbikus szerelemről", mint a cikk fogalmaz. Idén viszont a tudatalatti vágyait megmutató klipekkel állt elő, és mint kritikánkban írtuk, a lemeze a testről szól, "arról, hogy az énekes-dalszerző sokáig rosszul használta, nemtörődöm hanyagolta el magát, most viszont már próbálja élvezni, bármelyik lyukát, szegletét, kis redőjét, ahogy csak tudja." Interjúnkban is beszél arról, hogy a szenvedélyek között nincsenek "bűnösek".
És itt volt az elmúlt évek egyik meghatározó producere SOPHIE, akinek saját számai is nagy port vertek fel, és Madonna, Charli XCX, Vince Staples is kért tőle alapokat. Róla először semmit nem lehetett tudni, aztán kiderült, hogy férfi (ekkor többen kritizálták, hogy a női producerek alulreprezentáltságának világában milyen már, hogy egy férfi női álnéven zenél) - idén viszont transznemű nőként vállalta fel magát. Nemrég pedig előállt az alábbi klippel, ami, mint a Dazed írja, "aligha félreérthető":
Miért történt mindez, és miért éppen most? "A queer zenét elnyomó vagy legalábbis utalgatások közé kényszerítő tabuk leomlottak, többek között amiatt, hogy a queer emberek kommunikációját megkönnyítette az internet. Vagy az is lehet, hogy ezek a tabuk elhomályosultak a minket 2017-ben nap mint nap körülvevő általános rémségekhez képest."