Az egykori zenetévés műsorvezetőből és egyik első magyar Facebook-celebből életmód-újságíróvá komolyodott, Izraelben élő Steiner Kristóf az általunk ismert legnagyobb (megkockáztatjuk: legelvakultabb) Madonna-rajongó, így nem volt kérdéses, hogy őt kérjük fel a nyomtatott Recorder magazin frissen megjelent harmincadik számában a Pop Nagyasszonya új albumának recenziójára. Azt a feladatot kapta tőlünk, hogy amennyire tud, legyen objektív – lássuk!
Madonna: Rebel Heart
Kiadó: Boy Toy / Live Nation / Interscope / Universal
Megjelenés: 2015
Stílus: pop
A Bridget Jones naplójában azt mondja a főhősnő popsztár haverjáról: „A nyolcvanas években csinált pár slágert, hogy mindenkit megdugjon a kilencvenes években.” Ilyesmi történik Madonnával: 3-5 évente jelentet meg új lemezt, átlagban minden harmadikat mondhatjuk korszakalkotónak, mégis átevickél egyik évtizedből a másikba a popkirálynői koronával a fején. Mindezt úgy, hogy legalább olyan jó üzletasszony, mint zenész – az új lemez címadó dalának, a harminc év hányattatásait és glam-pillanatait három percbe sűrítő Rebel Heartnak nem méltóztatott helyet biztosítani a lemez standard, olcsóbbik kiadásán. Okos. Nagyon okos.
Az első klipes dal, a Living For Love megjelenéséig tizenöt verziót élt meg, míg végül rádióbarát poptrackként végezte, organikus billentyűs kísérettel, templomi kórussal megspékelve. Ez a fajta fúzió az egész albumot végigkíséri – ha valaki megteheti, hogy a techno zenét countryba oltja, az biztosan ő: a Devil Prayben amúgy a választás lehetőségéről énekel – „szívhatunk, vedelhetünk viszkit, ragasztót szippanthatunk, és bedobhatunk egy ekit is” –, de a kérdéseink nyitva maradnak, ha mesterséges segítséggel, nem önerőből kutatjuk fel a válaszokat. Szép, de kicsit viccesen hangzik a nénitől, aki előző lemezét MDNA-nek keresztelte. Hasonlóan kellemeskés „minden rendben lesz” dal a Hold Tight, a nemi, faji és vallási egyenlőségre fókuszáló Borrowed Time, és a „fogadj el olyannak, amilyen vagyok” mottóra épülő Beautiful Scars is.
KI NEM ÍRT DAL MADONNA BRIT AWARDS-OS ZAKÓZÁSÁRÓL?
A szerelmes himnuszokban előkerül Madonna spirituális oldala is, amit annyian szeretünk, és hiányolunk az 1998-as Ray Of Light album óta: a Wash All Over Me és a Heart Break City, a fájdalmasan őszinte Messiah és az apokaliptikus a Ghosttown a lemez legizgalmasabb momentumai. Ez utóbbi, a világ végéről regélő, zeneileg szinte puritánra csupaszított track a refrénnél varázsütésszerűen felgyorsul, és drámai zenekari kíséretre azt ígéri: „amikor már senki sem lesz körülöttünk, két lélekként együtt maradunk ebben a szellemvárosban”. A lemezborítóra kerülő matrica tanulsága szerint klip is készül hozzá, így sanszos, hogy idén nyáron nem tudjuk majd kiverni a fejünkből. A „szoft” oldalt erősíti az indiai hangzásvilággal felcsicsázott, habkönnyű Body Shop, és a finom kvartyogásokkal és szexi lüktetéssel ékes Inside Out is.
A Diplóval közösen készített Unapologetic Bitch a lemez egyik legmerészebb vállalkozása: Madonna sokféle zsánerrel haverkodott, de a reggae kimaradt – ezidáig. Az édesen lüktető, játékos dallamra brutális szakítós szöveg született, még pár „bazmeg” is befigyel. Madonna és Gwen Stefani énekhangja egyébként is hasonló, de ez akár egy korai No Doubt-szám is lehetne. A Bitch I’m Madonna pedig a dal, amelyet hallgatva Madonna gyerekei a fülüket befogva üvölthetnek, hogy „anyaaa, ne mondogasd bár magadról, hogy egy rossz ribi vagy!” Az értelmezhetetlen műfajú track tipikusan olyan, amit elsőre rühell az ember, aztán egyszercsak masszív dallamtapadást kap – ezt fokozza, hogy Nicki Minaj is nyom benne egy dögös rapet.
PROFÜL ROVATUNK TOVÁBBI "SZAKMAI KRITIKÁI".
Madonna szeret összehalászni egy tucatnyi menő és feltörekvő producert, mindannyiukkal stúdióba vonulni, aztán megnézni, ki mit hoz ki a demóiból – a szórásból Kanye West sem maradhatott ki, aki misztikus, experimentális, sötét zenét hozott a lemezre az Illuminati című számhoz. A cionista-illumináti konspirációs elméletek rajongói imádják Madonna tevékenységét a sátán szukájának világrontó kampányaként elemezgetni, így ebben a dalban szándékosan húzza őket: szerinte bár sem Beyoncé, Obama vagy a pápa nem felelősek az új világrend megteremtéséért, de „ebben a buliban mindenki úgy ragyog, mint egy illuminátus”. Ezt a zenei vonalat folytatja a Best Night is, amelyben Madonna kegyesen megengedi, hogy ma éjjel „M”-nek szólítsuk, valamint a szintén Kanyéval összehozott Holy Water, ami nemes egyszerűséggel a nyalásról szól.
MILYEN VOLT A 18 ÉVES MEZTELEN MADONNA? 2013-AS KORHATÁROS TOPLISTÁNKBÓL KIDERÜL.
Tíz éve Madonna Confessions On A Dancefloor albumával új zenei éra köszöntött be: tingli-tangli popzenészek bátrabban kollaboráltak addig rádió-ellenségként megbélyegzett dance DJ-kkel, és merészebben halásztak sample-t legendás örökzöldekből. A tavaly év végén kiszivárgott demókból úgy tűnt, a Rebel Heart is a „dance-Madonna korszak” kéretlen folytatása lesz. Ám mikor az iTunes-on elérhető lett néhány dal végleges verziója, kiderült a turpisság – egyedül az Avicii-vel közös Addicted maradt dance-es, az összes többi csodás evolúción ment keresztül. A szeretnivalóan skizo énekesnő szégyentelen botrányhős, bátran kísérletező zenész és érzékeny virágszál énje végre egy lemezen találkozik, így nem csoda, hogy a világ legvéresebb tollú zenekritikusai hajoltak meg az 56 éves díva friss dalgyűjteménye előtt. Madge visszatért a ringbe és ezúttal keményen játszik.
Még akkor is, ha a Mike Tysont vendégszerepeltető Iconic és a „még mindig tini vagyok ám” Avril Lavigne-számnak is beillő Graffiti Heart nem tartoznak a legizgalmasabb vállalkozások közé és akkor is, ha a S.E.X., amelyben még a pisiszex is szóba kerül, egész biztosan karrierének legarcpirítóbb dala. De hát mit vártunk – bitch, ő Madonna!
Steiner Kristóf
nyitókép: Czabán Máté
(A kritika a lemez deluxe és super deluxe kiadásán szereplő dalokra is kiterjed, de ezeket külön nem jelzi.)
(X) Hallgasd MADONNA új lemezét bárhol, bármikor a Telekom Music díjcsomagokba foglalt Spotify Premiummal! Részletek: telekom.hu/zene
és akkor a lemez deluxe kiadása:
a Living For Love videója:
és egy friss interjú Madonnával a lemezről, esésről, jövőbeli kollaborációkról: