
Komolyan, én néha legszívesebben feljelenteném az összes madarat. Ha szülő vagy, neveld a gyereked, lécci! Világok omlanak épp. Arra vadássz, amitől félsz. A civilizáció: diktatúra. Ülj közelebb, jól hallgasd meg, hogy dobog a szívem. Elveszett karácsony, feltámadt krízis, hant. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Ha december, akkor Kibaszott Emberek-album! Legalábbis ez a hagyomány 2023 óta (sajnos az első album 2022-ben októberben jelent meg), még akkor is, ha közben egyszer fel voltak oszolva. A Fényes férgek nem folytatja a tavalyi lemez műfaji kísérletezéseit, inkább feszes-repetitív (poszt)punk ismét, bár ezen belül vannak mániákusabb-elborultabb és egészen dallamos számok is. A szövegek különböző figurákat rajzolnak meg (nem annyira sztorizva, mint az elején, de határozottabban, mint az utóbbi lemezek), illetve akár helyeket: "Sokan sülnek észrevétlen a Kispestnek nevezett sercegő serpenyőben" és hasonlók. Van némi viszonylag direkt kor- és társadalomkritika is, az egyik dalban például maga a versenyszellem dúdolgat (a cikk címét ebből a számból vettem). De ezek csak kisebb elmozdulások, a lényeg az változatlan: a Kibaszott Emberek még mindig az egyik legegyedibb zenekar.
Wxlfless tavalyi lemeze ambiciózus, sokszínű anyag volt, és ez igaz a Farkas II-re is. Bár ez névleg a 2022-es, trapes első lemez folytatása, van itt dögös és fojtottabb hiphop, funky, pop-punk, gitározás (egy interlude címe: Apa gitározik), vonósokkal kísért vallomás. A szövegek személyes traumáktól hiphopos dicsekvésig ingáznak. A vendégek névsora impozáns: Beton.Hofi, Sisi, Co Lee, Hegedűs Józsi, ANUBII$, Zsé, Feo. Ahogy az előző lemeznél, most is sikerült erős dalokat írni, vagyis egyik szám sem ragad le a kötelező műfaji elemeknél; illetve elérni azt, hogy a sokszínűség (olykor akár egészen ellentétes hozzáállások megmutatása) az egyetlen személyiségen belüli sokféleség kifejezéseként hasson. Maga Wxlfless ezt mondta róla: "Az új anyag lezár egy fejezetet, de előtte jó mélyen elmerül abban, megrágja, kiköpi. Kicsit olyan, mint mikor sós kézzel belenyúlsz a még be nem forrt, véres sebbe." Ha ez rémisztőnek hat: valójában sokszor kifejezetten szórakoztató a lemez, és a nehéz részeknél is figyel arra, hogy bevonjon. Facebook, Instagram
doktorhokashi a tavalyi album (és annak idei remixlemeze) után egy különleges projekttel állt elő. A sampleralapú zenék és a remixlemezek sajátos újragondolása ez, ahogy a kísérőszövegben írja: megkeresett "zenész ismerősöket, hogy adjanak nekem parlagon heverő témákat, éneksávokat, amiket doktorhokashi meggyógyíthat, megmenthet az enyészettől. Az volt a kérésem, hogy olyat adjanak, ami már rég elfelejtett zenekezdemény, vagy csak egy régi ötlet volt, esetleg épp erre a projektre nekem készítik"; ezek mellett persze saját hangokat is használt. Kifejezetten izgalmas a koncepció, amiből sokszínű, de azért egyedi látásmódot is tükröző lemez született. Kb. downtempo vagy középtempó közeli törtütemű számok, sok hangszeres szólammal, többször énekkel; hol sötétebben, hol bulisabban, kitekintésekkel akár a funky vagy a keleti zene stb. irányába, ahogy azt feltehetően a kapott ötletek (is) diktálták. A társak között ott van Savages, Erik Sumo, Krizso, Prieger Szabolcs, Berrybebop, valamint a Deley, a Bagossy Brothers Company, az Imitation, a Tengeri Püspök és a Vad Fruttik (néha ex-) tagjai. Honlap, Facebook, Instagram
Szintén a Mana Mana hozta ki az Ez A Divat szintén különleges EP-jét. Ahogy a kísérőszövegben olvasható, "eredetileg ez a zenekarral előadott, funkkal kevert drum and bass szám még a kétezres évek elején, egy pici angol kiadónál jött ki [Music4Ever a neve], kis példányszámban, amiből néha a discogs sarkaiban itt-ott felbukkan egy darab." Ezt "húzták fel újra" néhány régi sávot felhasználva, hozzáadott jazzes-funkos gitárral, fúvóssal, Fenderrel. És ha már, akkor készültek hozzá remixek is: Peter Galaksikov űrszintizős, lassan beinduló, végül táncos darabja, valamint két verzió Hotelsinustól, széttörtebb, keményebb drum and bass. Valamint előkerült egy archív "poros, kaotikus" koncertvideó is. Az EP-t a Lángoló mutatta be. Honlap, Facebook, Instagram
Réti Virág debütáló EP-je a kísérőszöveg szerint "súlyos szorongásos időszakban" született, de a végén "a pánik közepette megszületik a csöndes megértés". A zene inkább az utóbbit mutatja, de azért érződik rajta az is, hogy egy nem könnyen kiküzdött állapotról van szó. A temporary nites kiadó kísérleti ambientnek nevezi, és valóban ez az egyik réteg - de a szintik nemcsak lebegnek, hanem játszanak minimáldallamokat vagy éppen arpeggiókat; természeti hangok, zúgások, zörejek és szöveg nélküli, effektezett ének (vagy épp levegővétel) csatlakoznak ehhez - olykor pedig ütősök, az Összeférhetetlenben egészen IDM-es breakbeatek. Az ambient izgalmas határterületein, egyéni úton jár az EP. (A borítót is Réti Virág tervezte.) Instagram
Imre Kiss 2018-ban indította el CRISIS nevű kiadóját a Norwell-lel közös Ad Astra EP-vel, most pedig megérkezettt a folytatás (egyben a kiadó feltámadása öt év kihagyás után). A 2015 és 2020 között írt számokat tartalmazó EP-n a robotikus - helyenként kifejezetten hideg, esetenként acides - retrofuturisztikus electro találkozik elvágyódó, nosztalgikus szintikkel, megspékelve olykor éteri énekhangokkal. Ez a párosítás jól működik, benne van mindkét zenész világa. Imre Kiss Facebook, Instagram, Norwell Facebook, Instagram
A Psychedelic Source Records két legutóbbi kiadványa eltér a szokásostól. A novemberi Civilisation is Dictatorship! a kollektíva megszokott szereplői mellett más zenészeket is bevonva "amolyan pszichedelikus space jazzrock, benne sok lágy posztrockos proggal" - szól az kicsit kikacsintós, de elég pontos önjellemzés. Továbbá: "ez az anyag színtiszta öröm, de sok rejtett mélységgel". A cím viszont rejtély, mármint hogy mi köze van a zenéhez.
Az újabb kiadvány pedig a Pilot Voyager HANT című lemeze, ami ezúttal nem három és fél, de nem is két és fél óra, csak röpke bő háromnegyed. Ami fontosabb, hogy nem (csak) ambient, hanem mondjuk úgy, hogy bluesos beütésű drone elnyújtott dallamokkal, erős textúrákkal. A kísérőszövegben az olvasható, hogy "a felvétel egy elfeledett próbáról származik, amikor egy fuzz effektet teszteltem", ami persze lehet, hogy igaz, de egyáltalán nem tűnik esetlegesnek, hanem a maga visszafogott módján kifejezetten hatásos zene. Instagram
A hc-metalt játszó The Southern Oracle előző albumához hasonlóan a Hunt What You Fearen is "a világ és az ország romlott állapotával" foglalkozik. Ismertetőjükben azt írják, hogy a zene "nyers, vad energiája azt a szenvedélyt tükrözi, amivel a zsarnokság ellen, az elnyomottak érdekében harcolunk". Ez valóban átjön a zenén, ami pihenőt nem ismerve száguld végig kilenc számon. Facebook, Instagram
Megbízhatóan szállított rádióbarát folkos pop-rock mellett a Bagossy Brothers Company új lemeze tartalmaz egy manelés jellegű, diszkós idézettel is feldobott mulatozósabb számot (Ha reám süt), ami kifejezett felüdülés a sok komoly dal között. Honlap, Facebook, Instagram
Rónai András

