Ez most más - bazdmeg, ez ugyanez!- Rec.hu

2023.04.06. 10:39, RRRecorder

oiee_offbeatecho.jpg

Mennyi értelme van, hogy élek? Nem baj, hogyha nem sok. Hol van az ihlet? Épp posztol. A majom visszafejlődött és ember lett belőle. A végtelen homok szépsége, hóvakság elleni szemüveg. Transzcendens hullámok, táncolható közeg, harangozó járványadatok. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

OHNODY tavalyi lemezén a Hideg 2 inkább meglepő kivétel volt, viszont az év végén bemutatott Kiazaki ugyanezt a belemenősebb, a hiphopból is erősen merítő hangütést hozta. A most megjelent Sötét EP pedig egészében ezt folytatja. Az alapokban a house is erősen megjelenik, de számos kanyart, meglepetést is rejt a zene és az ének is. Hegyi Dóri azért nemcsak beszólogat, hanem általánosabb tanulságokat is levon: "Könnyebb a múltat másolni, mint tanulni, fejlődni, változni" (Ludas Manyi). Azt lehet még tudni az EP-ről, hogy a Sötét a Fény természete című albumot felvezető három kislemez egyike, úgyhogy feltehető, hogy ez csak az egyik oldal, megközelítés lesz. OHNODY egyébként érdekes kísérletre vállalkozott a EP-bemutató koncerttel kapcsolatban (április 6., csütörtök, Akvárium): a belépés ingyenes lesz, és mindenki annyival támogatja a csapatot, amennyivel gondolja. Facebook


A legutóbbi Gidnim'Rém-kiadvány egy viszonylag rövid EP volt, de a Kijárat a tüdőszűrő busz felé I ismét egy teljes album, pontosabban egy fél. Itt teljes szépségében hallható Urbán Bence abszurd, dadába hajló, műfajról műfajra ugráló magánvilága. Van a poptól a folkon és elektronikán át a rockig mindenféle stílus, rendesen vagy teljesen kitekerve; ráadásul soha nem tudhatod, hogy a következő pillanatban mi következik. A szövegek közt van kiszámolós, de ám Bimanuális polidaktília címmel; van egy dal a banánkabátról, ami igazából nem is az, hanem egy kabát banánokból; Jenciről megtudjuk, hogy a mindenféle -fil közül csak egy igaz rá, hogy klorofil. Azért akadnak komoly számok is, a Kapaszkodó például azt a kérdést teszi fel a valakinek (aki talán van), hogy "mennyi értelme van, hogy élek - nem baj, hogyha nem sok, csak kapaszkodni tudjak tényleg."; a Repeta az élet idegtépő monotonitásával néz szembe mókás kísérettel (innen vettem a cikk címét). HonlapFacebook


Zságer Balázs
egyik kiadója, a Free Sequence nálunk debütált első válogatásával, amit tavaly követett a második rész. Most nem a harmadik rész jelent meg, hanem a Transcendent Waves sorozat első darabja, ami az ambient nagyon különböző megközelítéseiből válogat. Vannak itt nyugis, űrutazós és/vagy napfelkeltés darabok és kísérletező zenék - utóbbiak közül némelyek inkább az érdekes hangokra, mások a hangulatteremtésre koncentrálnak. De vannak számok, amik a kosmische Musik hőskorára utalnak vissza, vagy éppen a dub technótól kölcsönöznek stb. Így a válogatás azon túl, hogy bemutat sok magyar elektronikus zenészt, valamint japán, olasz, svéd, belga, szerb és brit előadókat, egyben az ambient sokszínűségéről is tanúskodik. A 20 számos, majdnem kétórás album premierje az Electronic Beatsen voltFacebook


A Superflake Fodor Máriusz projektje; két rövid EP után a Screaming Janus egy nagyobb szabású, bő húszperces kiadvány. A címadó isten szellemében "a lemezen ezt a kettősséget keresem, hogy hogyan hatnak a dolgok egymásra, próbáltam a témákat legalább két oldalról megközelíteni. Az új, és érdekes szintézisek mellett próbáltam az egészet egy hallgatható és táncolható közegben megfogalmazni" - mondta Fodor a Phenomnak. Az érdekes hangok, tekergő szintik elnyújtott intrókban, átvezetésekben szabadulnak el igazán, de előbb-utóbb azért mindig megérkezik a táncos rész is, néha egészen harsány. Több vendég is hallható az EP-n, az Analog Balaton tagjai és a Summoning Despairben Varga Dániel "őrült szaxofonozása". Facebook


OIEE
már beharangozta, hogy lesz egy száma a Chemical Brothers hangmérnökeként ismert Steve Dubbal, és most - nem sokkal a nagylemez előtt - megjött az Off Beat Echo, amiben Sena is közreműködik. A klip nagyon látványos, jó nézni akkor is, ha az ember nem keresi a mondanivalót - ami amúgy van. A hóvakság elleni szemüveg a túlpörgetett, mediatizált világ ellen próbál védeni. "A folyamatos ingerek szinte láthatatlanul tettek függővé. Az Off Beat Echóban és a videoklipben igyekeztem visszavenni a kontrollt, mert azt vettem észre, hogy az ingerfüggőségem meghatározta a mindennapjaimat" - mondta a klipet (MOME-s hallgatókkal együttműködve) rendező Kocsis Bence a 24.hu-nakFacebook


A Southern Oracle utolsó, 2021-es lemeze is az aktuális társadalmi-politikai helyzettel foglalkozott, és az új The Most Corruptible Souls ugyanezt teszi, globális szinten és egészen konkrét utalásokkal is. "No one’s stopping you, főispán" - szól az egyik sor a Kingmaker végén, aztán magyarul: "Magyarország előre megy, a kurva anyád!" A záró Paymaster pedig levezetésként Orbán Viktor-szövegrészletekre (incl. kevertfajúság) Chaplin diktátorát keveri rá. Mindez persze mit sem érne, ha a zene nem fejezné ki tökéletesen a zenekar dühét. Az Idioteq, ahol a hét lemeze volt az album, azt emeli ki, hogy a hardcore-t és thrash beütésű metalt fuzionáló zenét "úgy dolgozták ki a legaprólékosabb részletekig, hogy közben a nyersesége is megmaradt." Ugyanitt az énekes - és a borító alkotója -, Kókai Barnabás részletesen beszél az egyes számokról; elmondja például, hogy az NKS-tag Turan Khan (magyar nyelvű) vendégrapje azért került a Lawgiverbe, mert bár a zenéjük más, a mentalitás ugyanaz. Facebook


Pszichedelikus jam, két kiadványon, három előadótól. A Psychedelic Source Records idei első kiadványa egy split, amin a Satorinaut a tőlük, illetve a kiadótól megszokott, hosszan kalandozó pszichedelikus rockot játsza. A másik zenekar a Planet Harakiri; ez a trió is hosszú számokat játszik sok-sok improvizációval, de sokkal közelebb áll a jazz-funkhoz, illetve sokszor kifejezetten játékosan könnyed a hangütés. A Fuzztronaut viszont a súlyosabb (stoneres, sludge-os) megszólalást választja, de ezen belül ők is a kalandozós jammelést hozzák. Satorinaut FacebookPsychedelic Source Records FacebookFuzztronaut Facebook


Norskye
egy régóta dolgozó producer viszonylag új projektje. Vándorcigány című EP-jén a roma folk és a hiphop találkozik, mégpedig ízléses módon megoldva. A népzenei elemek nemcsak díszként vannak az alap fölé dobva, hanem mélységében áthatják a zenét. A nyitó és záró számban Tequila énekel és ének-rappel; köztük az Ugar című szám wonky-sabb ritmusokkal ereszti össze a folkos és a chillezős hangzásokat. Honlap, Facebook


Gryllus Ábris
és Somló Dávid Every Day című darabja eredetileg egy installáció volt, ami a covid áldozataira emlékezett (lásd a lenti videót). A megszólaló hangok különféle paramétereit két év járványadatai határozták meg - ami érdekes információ, de valójában a hallgatási élményt ezt nem igazán befolyásolja. Harangszerű hangok, hangfürtök szólnak egyenletes tempóban, ami a járvány időszak sajátos időélményét idézi fel a kísérőszöveg szerint, és valójában is. Sajátos gyászzene ez, ami lehet, hogy a leírás alapján hidegnek és algoritmikusnak tűnik, de igazából kicsit sem az. Bizonyára sokan gondolják, hogy jó, hogy vége az egésznek, minek hallgassunk most erről szóló zenét - pedig nagyon is fontos lenne, vagy inkább lett volna valamiféle közösségi gyászmunka. Ezt ez az album nyilván nem tudja pótolni, de ettől még abban is igaza van a kísérőszövegnek, hogy "a gesztus egyszerre hiábavaló és felbecsülhetetlen." Gryllus Ábris honlapSomló Dávid Facebook


Rónai András

https://recorder.blog.hu/2023/04/06/ez_most_mas_bazdmeg_ez_ugyanez_rec_hu
Ez most más - bazdmeg, ez ugyanez!- Rec.hu
süti beállítások módosítása