Lassan abszintoztat – Ilyen volt a Tindersticks a Magyar Zene Házában

2025.03.23. 10:28, srecorder

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0153.jpg

Hipnotikusan jó koncertet adott március elején a Budapestre 12 év után, az egyik legerősebb albumával visszatérő nottinghami Tindersticks. Fekete Ádám beszámolója.

Bal szélen, a második sorban állunk meg, barátokkal. Sok az ismerős arc, innen-onnan, az éjszakából, főleg; jó érzés látni, hogy másoknak is fontos idelátogatni. Rezignáltan vibrál a terem, felnőttes a várakozás. Lassan telik. A Tindersticks jelentősége nehezen mérhető, úgy vettem észre, hogy szórványosan ismerik őket idehaza, és gyakran olyanoknak új ez a név, akikől azt gondolnám, biztosan ősfontosságú a számukra, dudorásszák, idézgetik, no more affairs, no more fooling around, vagy, show me everything I can’t afford, hát nem. Bevallom, én se követem őket túl rég óta, talán Claire Denis filmjei szippantottak bele az életműbe, aminek a filmzenék ugyanolyan meghatározó részei (az ikonikus főcímdalokkal), mint a stúdiólemezek, a kilencvenes évektől kezdve.

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0146.jpgDan McKinna és Stuart A. Staples

Olyan volt először hallani őket, mint régi ismerőssel találkozni; a Tindersticks az a zenekar, amit, úgy érzed, mindig is hallgattál, mindig is szólt benned valahol, ott duruzsoltak a fontos események (románcok, gyászok) kísérőzenéjeként. Szóval: szívzörejszerű ez az alt-pop, és ami már az első számnál feltűnik (How He Entered): hogy mennyire visszafogott, szordínós. Álomittas, és ebben az álomittasságban, a tempóadagolásban és a hangszínek fátyolosságában – ami, ha az éjszaka volna, azt mondanánk rá: balzsamos –, tehát ebben a lassú hullámzásban rendkívül tudatos. Fegyelmezett. Már-már túlságosan. De mégsem. Valakinek talán túl kontrollált lenne, kiugrásmentes, egy-dinamikájú. Sőt mintha az előadásmód kategorikusan elzárkózna a „dinamika” kifejezéstől. Minden: áll. A felszínen, legalábbis. Egyetlen tiszta víztükör, fodrok alig. Unalmas? A közönség finoman rugózik, hajladozik, rogyaszt, ing, vagy csak bambul bele a színpadképbe folyamatosan elernyedő, majd hirtelen visszakeményedő szembogarakkal, nézzük a zenekartagokat, akik úgy állnak ott, öten, a pódiumon, mintha David Lynch egyik filmbeli jelenésének szereplői volnának, az időfüggöny mögül kilépő, másvilági alakok, akik épp most revelálnak valamit.

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0154.jpgTindersticks

Középen Stuart A. Staples, idén hatvan, benne fut össze ez az időtlenség; a számok között flottul, begyakorolt mozdulatokkal hangszert cserél, majd hátrabandukol, hogy a következő számban a hangjával együtt az arca is újra felbukkanhasson a mikrofonnál. Ennyi a szcenika. Teátrális, mégis minimál. Sőt, igen: filmes! Ez a rezzenetlen arc, ahogy kiválik a sötétből, hogy újra és újra a reflektor fénykúpjába kerüljön: újra és újra belép, igen, csak belép és belép, és mindig csak egy picit más, mintha önmaga pontos másolata volna; ennek megfelelően minden dalt egy kicsit más szögből, más szerepből énekel, más levegővel és szívkeménységgel, anélkül, hogy a hangszínén változtatna, nem karakterizál, nem poentíroz, ez mindig valami rejtett, belső elmozdulás, sejtelmes válozata ugyanannak a dalnoknak, ugyanannak a szerelmesnek, ugyanannak a szemtanúnak. Így válik minden dal külön mozivá, amiben külön drámák külön képei peregnek. A mi képeink, a mi történetünk darabkái. (Stuart arca: sármos, titokzatos csúfsága erőt rejt. Magnetikus erő: ez ő. Látta a világot, és a világ is látta őt.)

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0164.jpg

Két szám között odasúgom B.-nek: kevés zenekar mer lassú szám után még lassabbat játszani. De ők igen. És mi egyre mélyebbre kompozunk velük, csuszamlunk egy láthatatlan góc felé. Beszédes, hogy egy-egy végigállt vagy ringott dal után – úgy emlékszem, csak az utolsó három-négy lemezükről játszottak, 2010 elé nem is merészkedtek az életműben, ezek tehát mind negyven feletti, kiforrott, laza, mégis sokszor megdöbbentően szövevényes textúrájú dalok, ahol poliritmia, afrikai, dél-amerikai klávék és a valahai gyarmatok tánczenéinek hangképe, ez a lelakott egzotikum (karcos szintik, tompán puttyogó gépdobok stb.) alig észrevehetően siklik bele a komoly, mégis fülbemászó, gyakran soulossá szublimáló gitárzenébe –, szóval hogy az álldigálás és a figyelem vagy darvadozás (az el-elsikló fókusz) után micsoda kirobbanó taps következik mindig, micsoda felszabadulás érződik az ovációban. Ez is azt mutatja, hogy ezek a dalok mennyire pontosan ismerik a hatásukat, az egyenletes halkság (már-már zárkózottság, aminek ellenpontja a nagyon pontosan – mély türelemmel – kidolgozott struktúra) mennyire tudatosan dagasztja, röpteti bennünk az ábrándokat, és hogy egy-egy elnyújtott szóló vagy üresben groove-oló ritmusszekció mennyire pontosan navigál.

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0147.jpgDavid Boulter

A legkülönösebb (legérdekesebb) dal a setlistben számomra a The Bough Bends, a Distractions című lemezről: a több perces madárcsicsergés- és fuvolaintró már-már megmosolygtatóan bukolikus, majd belép a gyöngyöző, mégis baljóslatú Fender Rhodes (a témát mintha Badalamenti mester írta volna), erre jön Stuart spoken word-ös (régi lemezeket idéző) szavalása és mögé az ólmos lassú dobgép és a drone-osan elomló gitárakkordok. Úgy éreztem, mindez túlrepít az andalgáson, túl a szerelmeken, messzebb sodor, kijjebb. Nincs már ez az egyre-mélyebbre-hatolás érzés. A koncert perisztaltikája sztratoszférán túli lebegéssé lényegül. Ezután jön a Willow, Claire Denis High Life-jának betétdala, ami – már a filmbeli kontextusa miatt is – nehezen magyarázható plusz tartalmakkal töltődik a számomra, rejtélyekkel, sírással; ha hallom, mindig valami embrionális kerülget (a 2022-es Mayday koncertlemez ezzel a tétellel indul, és bevallom, már lemondtam róla, hogy a magyar közönség előtt is eljátsszák). Richard Dawson The Magic Bridge-e mellé tudom helyezni a szívszakadás-skálán.

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0150.jpgDan McKinna

Amikor Stuart felteszi a kérdést: are we rushing forward or are we standing still, majdnem teljes a sötétség a teremben, megszűnik a góc, nincs többé tömegvonzás; ez a zeneházányi ember, azt hiszem, valóban elhagyja a pályát, amin addig keringett, mindenki a maga ismeretlenjébe akcelerál. (Vö. a The Lady With The Braid mantrájával: going home is such a ride, going home is such a ride, going home is such a lonely ride, eredetijét Dory Previn jegyzi, igazi, nagy hazaautózós americana. Homéroszi track! Ahogy a B-rész váratlanul elemelkedik a monotonon egyhelyben matató A-rész után: túlcsordító szépség. Mint nyílt tengerre érni: parttalan, végzetes, amerikai szabadság.) Ez a koncert érzelmi tengelye, mármint a Willow, valami semmi-pólusúság, irányzéknélküliség, ide érkeztünk. Bele a sehovába.

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0161.jpgStuart A. Staples

Ezután sorjáznak a tavalyiak, a Soft Tissue bravúros szerzeményei, szinte eredeti dalsorrend szerint játsszák a lemezt, komótosan, kidekázva, és: jó! Mintha új koncert kezdődne. Megint. De most tényleg. Még mindig olyan, mintha mindegyik dal indítódal volna, entréera entrée, épp azért, mert a felszínen nem forr semmi, nincs csápolás, nincs crescendo, nincs közhangulat-kielégítő slágerfelcsillantás, nincsenek is a Tindersticksnek slágerei igazából, ha jobban belegondolok, egyik kompozíció sem tűnik ki, nem triumfál, nem bólogatósabb vagy catchy-bb a másiknál.

A második fél (a magzati trauma túlfelén) mégis pulzálóbb, mozgékonyabb, több a funky, részegítőbb, imbolygatóbb iramot diktál a banda. De nem sokkal. Iramlik, de csak módjával. Lassan abszintoztat. Itt minden változás, emelkedés és süllyedés, eltolódás: leheletnyi – a kortyolgatástól épp hogy csak berúgunk. És Stuart is csak egyszer-egyszer enged a hangja mögé, egyszer-egyszer engedi magát áttüzesedni, a legsűrűbb előadói pillanatai is inkább elcsukások, nincs meglódulás vagy elragadtatás, a hang megtörésében, elerőtlenedésében csúcsosodik ki, hogy mi minden zajlik, zajolhat, a hang mögött, ettől eltekintve végig enigmatikus marad, elegáns. Mintha néma volna, egy néma frontember, gondoltam egy pillanatra, pedig épp énekelt.

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0148.jpgEarl Harvin és Neil Fraser

A dobos néha mintha megunná az önfegyelmet, ellenvéleménye támadna, nem teljesen ért egyet az aszkézissel a popzenében, különös filleket produkál. Kicsit lelóg, de nem baj. Sokat játszanak, eleget. Parázslik, de nem döng, nincs ereszdelahajam, redundáns, folyt és ismétlődött, de soha nem ugyanúgy. És: fennmaradt a titok. Velünk maradt. Nem is tudjuk, min tépelődünk, miközben a Zene Házából hazafelé tartva még a fülünkben csengenek a záródal imperatívuszai: to feel, to live, to love, és (to try helyett) to fly. Igyekezni, vissza, haza, innen el, sehova, vagy ellebegni, eloldódni… Belezuhanni (mibe? minkbe?) vagy távozni tangenciálisan, új partok felé… érintőmentien élni, vagy törekedni, törni a centrum felé… ezek az erők gyűrődnek egymásba, és a könnycsepp is, ha morzsolódik, ilyen kérdések közepette teszi. Én a belvárosba megyek, a többiek a külkerületek felé. Együtt kisföldalattizunk egy darabon. Beszélgetünk, nevetünk. Aztán elválnak útjaink.

„A saját dalaimat mindig sok időbe telik megértenem” – Tindersticks-interjúnk

szöveg: Fekete Ádám
fotók: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0149.jpg

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0152.jpg

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0151.jpg

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0156.jpg

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0162.jpg

copyright_magyar_zene_haza_mohai_balazs_mb_0165.jpg

https://recorder.blog.hu/2025/03/23/lassan_abszintoztat_ilyen_volt_a_tindersticks_a_magyar_zene_hazaban
Lassan abszintoztat – Ilyen volt a Tindersticks a Magyar Zene Házában
hirdetés
süti beállítások módosítása