A western és a háborús film után a testhorrort is női rendezők újítják meg. A francia Coralie Fargeat víziója márpedig féktelen, összetett és intelligens, de közben a humort és a gusztustalankodást is bátran adagolja. Demi Moore pedig élete alakítását nyújtja A szerben. Ez a kritika először a Recorder magazin 118. számában jelent meg.
A címben szereplő szer elfogyasztása után az idősödő alany szétvált gerincéből előmászik egy fiatalabb verziója, akivel utána heti váltásban élhetnek boldogan. Ki ne találná vonzó ajánlatnak ezt 2024-ben, amikor fiatal lányok húszévesen kezdik meg az arcfeltöltést és a felső tíz-húszezerben hallgatólagosan kötelező a kacsaszáj és a szilikonmell/fenék. Pláne, hogy hősnőnk, Elisabeth Sparkle (Demi Moore) televíziós fitneszguru, akit visszataszító producere (Dennis Quaid a forgatás közben elhunyt Ray Liottától örökölte meg a szerepet) úton-útfélen emlékeztet rá, hogy a showbusinessben meg vannak számlálva a napjai.
A koncepció tálcán kínálja egy vicces, de sekélyes megközelítés lehetőségét: az öregedő, hiú nő szörnyet csinál magából az örök szépséget kergetve, hahaha, milyen kínos szegény. Volt már ilyen, egész szórakoztató is, Meryl Streeppel és Goldie Hawnnal a Jól áll neki a halál. Fargeat azonban nem szatírát akart forgatni és a célpontja nem a határtalan női hiúság, hanem az azt tápláló, torzító és végső soron elpusztító nőgyűlölő közeg. Hiába megy el a végletekig a testhorror terén (és amikor azt gondolnánk, hogy ennél meghökkentőbbet már nem fog mutatni, akkor is tud még meglepetést okozni), a szándék sosem a főhősnő megszégyenítése.
A rendezőnőt saját bevallása szerint az inspirálta, hogy egy nő egész életében mindig ki van téve a külsejét érintő megjegyzéseknek, legyen szó az ártatlan „Milyen jól néz ki”-től, a „Korához képest jól néz ki”-n keresztül, a „Miért nem képes méltósággal megöregedni”-ig. A téma filmes feldolgozása, különösen női rendezők által, romantikus komédiákra vagy újabban tévésorozatokra korlátozódott és elképzelhetetlen volt, hogy az intézményesített nőgyűlölet fenntartásában érdekelt nézők arcába legyen dörgölve.
A szer viszont nemhogy arcba dörgöli az üzenetét, hanem minden érzéket letámad, majd amikor a gyanútlan néző kiokádja a látottakat, még meg is lesz fürdetve benne. Esszenciális moziélmény és a fent említettek ellenére egy percig sem tűnik fontos társadalmi üzenetet közvetítő filmnek. Mégis, van rá esély, hogy a zsánerfilmrajongó geekek egytizedének feltűnik, hogy miközben Margaret Qualley (továbbra is hibátlanul választ szerepeket) tökéletes idomaira csorgatják a nyálukat, maguk is legalább annyira szánalmasak és a probléma részei, mint a tükör előtt a ráncait eltüntetni próbáló ötvenes főhősnő.
A film zsenialitásának elengedhetetlen része, hogy sikerült megtalálni az elképzelhető legjobb főszereplőt Demi Moore személyében. A-listás hollywoodi karrierjének a végét jelentette, hogy harminc éve, a Ghost, az Egy becsületbeli ügy és a Tisztességtelen ajánlat után mindent megtett azért, hogy konzerválja a bombanő imidzsét, a közvélemény pedig undorodva fordult el a kétségbeesettnek bélyegzett próbálkozásaitól. A szerhez végképp minden hiúságát félretette és bátor, sebezhető, valamint kompromisszummentes alakítása nem csak egy végtelenül szórakoztató, de mégis intelligens film szolgálatában áll, hanem egész félresiklott karrierjét megváltja és új megvilágításba helyezi.
10/10
Onozó Róbert
A szer című film október 10. óta fut a magyar mozikban.