Akkor is boldog, amikor szomorú. Nia Archives

2024.05.29. 14:07, RRRecorder

wide_72.jpg

Nálunk is érezhető, hogy a drum and bassnek komoly reneszánsza van. A műfaj aranykorát idéző megoldásokat érzelmes énekkel és gitárokkal összehozó Nia Archives lehet az új hullám első popsztárja. Beyoncé előtt a sztár kérésére lépett fel és jön a Szigetre is. Ez a cikk először a Recorder magazin 114. számában jelent meg.

Energiák a hálószobából

Az összes zenei műfaj közül nyilván a rock halt meg a legtöbbször, de ha a meghirdetett feltámadások számát nézzük, akkor a jungle / drum and bass is ott van az élvonalban. A mostani reneszánsz kábé 2022 óta tart, és úgy tűnik, hogy Nia Archives személyében megjelent az új hullám első potenciális sztárja is, aki nemcsak a sztárproducer, hanem a popsztár ennél jóval többet jelentő szerepére is bejelentkezett.

harom_1.jpg

Nem meglepő, hogy (legalábbis részben) a TikTokot kell keresni a gyors breakbeatek növekvő népszerűsége mögött, valamint a Covidot: a karantén alatt robbant be egy halom előadó, akik otthon szerelgették össze drum and basses számaikat, amikben a jellegzetes ritmusok sokszor (női) énekes hálószobapoppal találkoznak.

Az algoritmus szeszélyein túl is vannak magyarázatok arra, hogy miért segített a platform és a vírus a dnb-nek: a rendkívül energikus stílus a bezártság alatt az eszképizmust, a kiszabadulás után a felgyülemlett feszültség kiadását segítette. A TikTok amúgy is kedvez a gyors, rövid időbe rengeteg információt tömörítő stílusoknak. És bár a mostani huszonkevés évesek nem is éltek még a kilencvenes évek közepén, lehet azért nosztalgiáról is beszélni: kábé egy évtizede, a generáció gyerekkorában volt több komoly crossover sláger is (az első drum and bass-szám, ami vezette a brit listát, DJ Fresh: Hot Right Now-ja 2012-es).

Ebből a tiktokos kváziszíntérből messze PinkPantheress a legismertebb, de az ő zenéje inkább (hálószoba)pop, amiben sokszor drum and basses ritmusok szólnak. Nia Archives viszont nemcsak berak a számaiba érdekes tört dobokat: ő bizony rendes jungle-t játszik, a műfajt alaposan ismeri és számos megoldást vesz át a kilencvenes évek elejének-közepének nagyjaitól.

A nagyi mutatta meg neki a jungle-t

A most 24 éves Dehaney Nia Lishahn Hunt Leedsben született, félig jamaicai, félig brit származású. Anyja ex-férje mutatta meg neki a Logic zeneszerkesztőt, amikor 12 éves volt, nagymamája pedig kalózrádiózott és sound systemet vezetett. Finoman szólva nem volt felhőtlen a kapcsolata a családjával (főleg édesanyjával), ezért 16 évesen Manchesterbe költözött, egyedül.

Itt kezdett el dalokat írni, hogy feldolgozza az érzelmeit. Szomorú szövegeit először hiphopos alapra énekelte rá, de rájött arra, hogy „ez nem igazán az én vibe-om”. Úgyhogy felpörgette a tempót: youtube-os tutorialok alapján megtanult jungle-t írni. Ez olyan „energikus, őrült és kaotikus zene, hogy mindig felpörget, és bizonyos értelemben még akkor is boldog, amikor szomorú” – mondta. Ráadásul így némileg „meg is védem magamat. Lehetnek nagyon mélyre menő dalaim, de ha közben jungle ütemek szólnak, akkor nem biztos, hogy az emberek észreveszik ezt a mélységet, csak ha igazán odafigyelnek. Egy balladával túlságosan kiadnám magamat.”

Emotional junglist

Ez a kettősség, amit az emotional junglist címkével foglal össze, egyik fő vonzereje. A másik az, hogy bátran kísérletezik. 2022-es Baianá című száma brazil kórust mintáz; van, hogy rave-hez, happy hardcore-hoz nyúl. Silence Is Loud című debütáló albuma pedig tele van a neosoulos beütésű vokáljai mellett gitárokkal is; egyik bevallott inspirációja a britpop.

Az attitűdben pedig a punk: „személy szerint számomra a jungle punkzene, még akkor is, ha sokan nem így gondolnak rá. Ezek a producerek nem törődtek a hagyományokkal, csak azzal, hogy a saját zenéjüket csinálják.” Fontos számára a műfaj nyitottsága is: „nemcsak sötét klubzene lehet a jungle, hiszen rengeteg csodás dolgot műveltek már a breakbeatekkel.”

Amellett, hogy képes pörgős-érzelmes popzenével a saját generációjához szólni, a színtér nagyjai is keblükre ölelték. Az egyik fő mentora Goldie; készített közös számot a Watch The Ride szupergruppal (DJ Die, Dismantle, Randal). A drum and bass kevés női legendáinak egyike, DJ Flight beválogatta őt EQ50 nevű mentorprogramjába, amivel a műfajon belüli nemi reprezentáció súlyos egyoldalúságán igyekszik javítani.

DJ szamárlétra egészen Beyoncéig

Sober Feels című első single-jét még a diákhiteléből promózta az Instagramon. Aztán első EP-i már komoly visszhangot váltottak ki az elektronikus zenei körökben. De nem egy tipikus TikTok-szenzáció, aki egyik napról a másikra híres (vagy „híres”) lett, hanem igaz, hogy pár röpke év alatt, de végigjárta a DJ-szamárlétrát: „játszottam hajnali ötkor zárószettet; előfordult, hogy hat órát utaztam egy fellépésre, ahol két ember hallgatott meg.”

2022-ben már Glastonbury-ben játszott, 2023-ban már kurátorként is ott volt. Van, hogy több tízezer ember előtt lép fel. 2023-ban Beyoncé Renaissance turnéjának egyik londoni koncertjén úgy lett az övé az előzenekari pozíció, hogy ezt maga a szupersztár kérte, miután olvasott róla a New York Timesban.

Az arctalanság után eljött a látható nők kora

Tisztában van azzal, hogy sikereit részben annak is köszönheti, hogy mind a közönségnek, mind a sajtónak szüksége van új figurákra, akikkel azonosíthat egy-egy stílust, és a drum and bass „sokáig meglehetősen arctalan volt”.

Ennek a kérdésnek a másik aspektusa a reprezentáció kérdése. „A reprezentáció a legfontosabb, de tényleg. Ha látsz valakit, aki úgy néz ki, mint te, nagyobb valószínűséggel fogod kipróbálni, amit ő csinál, hogy neked fekszik-e a dolog. Ha viszont senkit nem látsz, az elijeszthet tőle.” Ezért fontos számára a nők, ezen belül is a fekete nők láthatósága. Bár korábban voltak „kellemetlen tapasztalatai”, az utóbbi pár évben szerinte a klubok sokkal biztonságosabbak lettek a nők számára.

Sokan észrevették, hogy a drum and bass legújabb hullámában mind a közönségben, mind a DJ-producerek között sokkal több a nő, míg korábban – ahogy Nia mondja – ők inkább „arctalanul, névtelenül voltak jelen: fekete nők hangját hallottuk ikonikus számokban, amiket elsősorban a férfi producerekhez kötöttek.” Ha lesz sztárja a szcénának, akkor az Nia Archives lesz, de ott van mellette SHERELLE, venbee, Charlotte Plank és mások is. 

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2024/05/29/akkor_is_boldog_amikor_szomoru_nia_archives
Akkor is boldog, amikor szomorú. Nia Archives
süti beállítások módosítása