Burroughs-jazz és egy igazi maloya-legenda a Zene Házában!

2024.05.14. 12:30, srecorder

interzone-danyel-waro.jpg

A maloya híres hőse, Danyèl Waro a beatgeneráció munkáiból is merítő osztrák jazztrió, az Interzone kíséretében mutatja meg május 21-én a Zene Házában, hogyan ejt transzba Réunion lázadó bluesa.

Az Interzone bőgős-basszerosa, Lukas Kranzelbinder először Párizsban és Budapesten, koncerteken találkozott Danyèl Waro akusztikus maloya zenéjével, és annyira megfogta ez a szabadságszerető zene az Indiai-óceán egyik kis vulkáni szigetéről, hogy az sem tántorította el, hogy Waro menedzsere először egyértelműen visszautasította a közös zenélésre tett ajánlatot. Ám egyik koncertje után spontán szóba elegyedett Danyèllel, nyélbe ütötték a kollabot, majd kiutaztak hozzá a Réunion-szigeti kis falujába, ahol összepróbálták a műsort, ami aztán két éve, az ausztriai Glatt & Verkehrt Fesztiválon debütált.

Waro egy áram és víz nélküli kunyhóban nőtt fel a szigeten, és apjához hasonlóan a helyi cukornád- és kukoricaültetvényeken dolgozott, amíg 18 évesen fel nem fedezte magának a maloyát. Réunion szigete a mai napig Franciaország egyik tengerentúli régiója, a maloya – az ültetvényeken énekelt helyi blues – pedig az ellenállás zenéje. Waro két évet töltött francia börtönben, mert elkötelezett pacifistaként nem volt hajlandó bevonulni katonának, és első dalszövegeit is ott írta, szimbolikus módon nem franciául, hanem kreol nyelven. Waro a saját maga készítette hangszereken játszott (például a nádvirágszárból készült, sáfránymaggal töltött és a rostálás hangját imitáló kayanmon), sőt, ezeket árulta is, hogy pluszkeresethez jusson és így is terjessze a szigeten időről időre betiltott, elnyomott zenét.

r4udihsj4wiobqgkgtlngr4wq3qnvi5ctaji5lfe.jpg

Nagy figyelmet kapó Batarsité című lemezén, és a róla készült dokumentumfilmben is büszkén vallja magát „fattyúnak”, arra utalva, hogy a Réunion-szigeten is többféle népcsoport és kultúra – az afrikai, a madagaszkári, az indiai és az európai – keveredik. Waro dalaival a sziget függetlenségéért küzd, zenéje a lázadás, a remény és a kiállás üzenetét közvetíti. 2010-ben WOMEX-életműdíjat kapott, és „a réunioni kreol nyelv és a maloya nevű sajátosan réunioni dalforma elismertetése és a közösségszervező tevékenység legalább annyit számított a díj odaítélésében, mint a zenéje” – írtuk Waroról, aki kiemelkedő szerepet játszott a sziget kulturális identitásának megteremtésében.

A Zene Háza-koncerten saját együttese mellett az Interzone zenészei kísérik, akik nevüket a Meztelen ebéd szürreális Interzónájáról kölcsönözték, és egyébként is erősen hatott rájuk William S. Burroughs és a beatszerzők munkássága (első lemezükön minden dal egy Burroughs-karakter nevét viselte), különösen az automatikus írás gondolata, amelynek révén az osztrák jazztrió a különféle műfajok szabad egymásba játszásáig jutott el. Régóta csiszolják stílusukat, amelyben zajos improvizációból könnyedén váltanak például bossa nova diszkóba, onnan meg mondjuk free jazzbe, a réunioni  zenét és európaitól eltérő ritmikáját pedig már évek óta tanulmányozzák, amihez jól jött az is, hogy léptek már fel marokkói gnawa zenészekkel – Kranzelbinder a bőgő mellett például a gnawában használatos guembrin is játszik.

Waro a koncert előtt 40 perces workshopot tart az akusztikus maloya világáról, ami a koncertre szóló jeggyel ingyenesen látogatható.

Danyèl Waro & Interzone
Helyszín: Magyar Zene Háza
Időpont: 2024. május 21. (kedd) 19.30-21.00
Belépő: 5900 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infó.

https://recorder.blog.hu/2024/05/14/burroughs-jazz_es_egy_igazi_maloya-legenda_a_zene_hazaban
Burroughs-jazz és egy igazi maloya-legenda a Zene Házában!
süti beállítások módosítása