Megejtő szépséggel szól az öregedésről – Itt a Noémo új live sessionje, a Vénül

2024.02.28. 08:41, srecorder

venul_6.jpg

Különleges live session sorozatba kezdett márciusi nagykoncertje előtt a Noémo zenekar: hetente hoztak ki egy-egy dalt egy Nyúl utcai kertben felvett minikoncertjükből. A sejtelmes Emésztőenzim és a Csoóri versét megéneklő Vagyok után itt a széria utolsó dala, az idő múlásáról megejtő szépséggel szóló Vénül.

„A dal egy utópia arról, hogy milyen lesz majd együtt megöregedni a szerető családdal körülfonva. A Vénül c. dal alapja kivételesen egy több évvel ezelőtt írt versszerű szösszenet. Eszembe jutott Ady Endre Őrizem a szemedet c. verse, és valamiért elkezdtem a vers mentén azon gondolkodni, hogy az első sort hogyan folytatnám. Ez volt az első gondolatom: „Már vénülő kezemmel fogom meg a kezedet, már hiányzó őrlőkkel harapom a kenyeret.” Ami végül is egy önironikus fricska. Ettől teljesen függetlenül megszületett a Vénül c. dal dallama, ill. harmóniamenete gitáron, és akkor azt éreztem, hogy ez a dallam olyan témát kíván, amiről még nincs tapasztalatom, csupán elképzelésem. Így lett a dal témája az öregedés, a vers első sorát megtartottam, majd a többi részét megírtam” – mondta az énekes-gitáros-dalszerző Takács Noémi a számról, amely elsőként a Recorderen debütált, Szívverés című lemezén jelent meg.

Így nézett ki az eredeti vers:

Hiányzó fogaim dala

Már vénülő kezemmel fogom meg a kezedet,
Már hiányzó őrlőkkel harapom a kenyeret.

Nyáltenger habjai mossák partjainkat,
Sodrásuk erős, lökésük megingat,
Croissant, vaj, barack darabok. 

Zúduló áradat, zsibongó térség,
Nyelvúszóval csapkodó haragos rémség,
szavak, mondatok. 

Kard harc, viadal, daráló sötétség,
legyőzött hadsereg, lecsúszott népség,
lenyelt falatok.

Noémi zenekarában a hazai jazz-, folk- és egyéb színterek kiemelkedő alakjai játszanak, a Napfonatból és a Lanouból ismerős Tóth Eszter citerázik és énekel, az elsősorban hangmérnök-producerként ismert Fenyvesi Márton gitározik, a makrohangot nemrég feltámasztó, a jazz egyik legfrissebb sztárcsapatában, a New Fossilsban és a Dresch Quartetben is játszó Gyányi Marcell basszusgitározik, és a szintén New Fossils-os, Mörk-ös Szabó Dániel Ferenc dobol. A felvételek a Blahalouisiana és az Ivan & The Parazol lemezein is dolgozó producer, az újjáalakult Qualitonsban és az Odd ID-ben billentyűző Weil András Nyúl utcai stúdiójának kertjében készültek, a keverés és a masztering Fenyvesi Marci munkája, a videófelvétel, a vágás és a rendezés pedig Vadas Gézáé, aki nemrég Nashville-ben is forgatott Áron Andrással (az operatőr Erdei Bálint volt).

Teljes zenekari felállásban legközelebb március 7-én a Turbinában hallható a Noémo, ahol a Napfonat női a capella együttessel adnak két különálló, egész estés koncertet. JegyvásárlásFacebook-esemény.

venul_5.jpg

Fenyvesi Márton gitáros, producer, hangmérnök gondolatai:

Azokat a Noémo-dalokat szeretem igazán, amelyek az időről szólnak. Sok ilyen dala van. Borges Az örökkévalóság története című esszéjében így ír: „Az idő valóban talány számunkra, borzongató, kényes talány, talán a metafizika legéletbevágóbb kérdése; az örökkévalóság meg csak játék avagy sorvadozó remény.” A Vénül azért is döntő darab számomra, mert tagadja az elmúlást, tagadja azt, hogy egyszer majd nem létezünk; hogy a szívverés megáll; hogy megáll az idő. Nem, mert „egyre nő az idő, csak jár, a sarkunkban áll”, „...hogy egyszer majd elkezdjük újra”. Az örökkévalóság tehát nem játék és nem remény. A Szívverés című kislemez dalai egymásba érnek, körbe-körbe keringenek, olykor lefelé, olykor felfelé tartó spirálban: végtelenek. Ezért szeretem őket igazán.

 

Ez volt a live session első része:

Ez pedig a második:

 

Noémo a Facebookon. Instagramon.

Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

https://recorder.blog.hu/2024/02/28/megejto_szepseggel_szol_az_oregedesrol_itt_a_noemo_uj_live_sessionje_a_venul
Megejtő szépséggel szól az öregedésről – Itt a Noémo új live sessionje, a Vénül
süti beállítások módosítása