Idén március 15-én jelent meg Pátkai Rozina dühös és kísérletező Petőfi-lemeze, a Jelen idő (kritikánk), most pedig Tandori Dezső verseivel érkezik Rozina új albuma 23 – Egy pont között a legrövidebb út címen. Az énekes-dalszerző ezúttal a producere is volt az anyagnak, így egy ízig-vérig szólólemez született – az első ilyen a Minka-kiadványok sorában.
„Nehézség és boldogság egyszerre, hogy el kell engednem ezeket a dalokat” – meséli Rozina. „Az előző lemezeken mindig társalkotók bevonásával dolgoztam, mindig tisztán tudtam koncentrálni a dalok alapszerkezeteire, a szövegértelmezésekre – tehát az átfogó koncepcióra. A 23 azonban egészen más hozzáállást kívánt meg tőlem, hiszen minden részletet egyedül kellett kidolgoznom.”
A korábbi Minka-lemezeken a jelenleg a Wavy kollektívában aktív Dóczi Bence (imDB), Ávéd János szaxofonos-zeneszerző (Modern Art Orchestra) és Fenyvesi Márton mastering-hangmérnök (Punnany Massif, Sisi, Kispál és a Borz, Mörk) dolgozott Rozinával, a Tandori-lemez azonban egy szólókoncert-felkérés apropóján született meg, melynek fókuszában a költő saját hangfelvételeinek felhasználása állt. „A Tandori-hangfelvételek meghatározó elemei a hangszereléseknek: nem narrációknak szántam őket, hanem tisztán zenei elemek számomra, amelyek ritmusukkal, dinamikájukkal elindítják a zenei folyamatokat.”
CSAK ÍGY LENNE ÉRTELME VERSEKHEZ NYÚLNI: KRITIKÁNK ROZINA PILINSZKY-LEMEZÉRŐL.
Rozina 2021 óta multimédia művészként aktívan állít ki Magyarországon és Ausztriában egyaránt, zenélő képei, interaktív társasjátékai, fotóinstallációi több ízben keltették fel a kritika figyelmét. „Számomra a zeneszerzés a montázstechnikához áll igazán közel, így készülnek a videóim, a festményeim, illetve a hangzó fotóinstallációim is. Nehezen tartom tisztán az alapanyagot, mindig szerepet kap a destrukció, a roncsolás, ami egy improvizatív, öntörvényű aktus.”
A lemez keverését és mastering-munkálatait Fenyvesi Márton végezte el. „Szerencsésnek érzem magam, hogy Rozina férjeként a művek megszületését testközelből figyelhettem meg, folyamatosan véleményeztem is az első vázlatokat. Az utómunkálatok így természetesen nehezebbek, hiszen nincs teljesen meg az a távoli perspektíva, a „független fül”, ami egyébként a mindennapos hangmérnöki rutinban számomra elengedhetetlen” – mondta Márton.
Rozina szerint a lemez végleges megszólalásának kialakításában fontos volt, hogy konzerválhatóak legyenek a dalok megszületésének pillanatai. „Nem arra koncentráltunk, hogy mindent kitisztítsunk és plasztikussá tegyünk az utómunka során, pont ellenkezőleg: ami zajos, az még zajosabb, ami roncsolt, az még roncsoltabb legyen az összképben, így visszaadva az eredeti szerzői koncepciót – ez volt számunkra a fontos és igazán organikus.”
„A 23 című dal az egyetlen olyan a lemezen, ahol más is játszik rajtam kívül. Egy gitársample-lel dolgoztam egészen a lemezkeverés végéig, amikor Marcival arra jutottunk, hogy mindenképp be kell vonnunk egy gitárost is, aki élőbbé és valóságosabbá teszi a dalt. Tóth Istvánra esett a választás, aki a Laiho és a New Fossils gitárosa, zeneszerzője, a PQR formációban állandó zenésztársam.”
Az EP borítóján Tandori Dezső egyik rajza („Az év madara” címért) szerepel a Rajzok, képversek című kötetből.
„PETŐFI ELEMI ERŐVEL FEJEZI KI MINDAZT, AMITŐL MA SZORONGUNK” – INTERJÚNK ROZINÁVAL
Pátkai Rozina a Facebookon. Instagramon. Honlap.
Fotók: Törő Balázs
A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.