Azt gondolod, te csipás, hogy engem nem szeret más. Nem tetszik a csajod bugyija. Aki hatost dob mindig, nem érti, hogy milyen így lépni: egyenként. Meseszerű bólogatás, düh, totem, az örökös panaszolkodás vihara. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Ahányszor kijön egy új Takeshi-kiadvány (legutóbb egy Slow Village-remix-EP), mindig megírom, hogy ő az egyik legizgalmasabb magyar beatmaker. Ezt bizonyítja a legújabb, félórás Nstrmntlzm beat tape is. "12 laza trekk, semmi feszülés" - olvasható ebben a posztban, de ettől még nem tucatbólogattatásról van szó. Pszichedelikus, vagy néha egyenesen meseszerűen elvarázsolt hangulatot teremtő számok ezek, sok szép, kis és nagy ötlettel, legyen szó a Flexibility hárfa-fuvola-stb. kombójáról, ami mégsem giccses; az Exhale vigyorgós exoticájáról; a Where To eldugott puttyogásáról; a Flimsy filmzenés romantikájáról stb. - igazából mindegyik számban van valami különlegesség. Facebook
Jó régen, egy másik világban, 2018-ban jelent meg a Freakin' Disco utolsó sorlemeze, a space rock és elektronikus tánczene kiforrott, egyéni fúzióját tartalmazó Monster. Az új Totemen viszont már egyértelműen dominál az elektronikus zene; breakbeates mókázástól 4/4-en át a nagyszabású, az izgalmat 19 percen át fenntartó Somethingig. A lassú, bluesos hatást is beépítő Toad idézi leginkább a korábbi lemez világát. Az Electronic Beats cikkében beszéltek a tagok a lemezről, illetve a cím jelentőségéről; Keresztes Gábor például ezt mondta: "A totem számomra a kapcsolódás lehetősége valamivel, ami sokkal ősibb, mint ami én vagyok. Nem határoztuk meg hogy kinek mi a totem, amikor nekikezdtünk ennek a lemeznek, de tudtuk, hogy mindenkinek megvan a maga megkérdőjelezhetetlen kapcsolata azzal a valamivel, amit most itt totemnek nevezünk." Facebook
YaBalka Geektape című EP-je valójában odaverős trap alapokra a szokott, nem éppen geekes témákat hozza: kivagyiság, csajozás - csak éppen olyan túlzásokkal és szürreális, néha egyenesen dadaista fordulatokkal, hogy az ember elkezd gyanakodni. "Nem érdekel, tesóm, nem tetszik a csajod bugyija", "szétbasztam a telóm, hívjatok walkie-talkie-n" (Bogyie): az ilyesmiket nehéz komolyan venni, azt meg végképp nehéz hova tenni, hogy "leleményesen keresem az utcákat (DMT) - amitől persze sokkal jobb lesz, mint az átlagos trap. Ráadásul az alapokban is rengeteg szokatlan, akár mókás ötlet van, az előbb idézett Bogyie-ban pl. nyolcbites csipogások. Instagram
Halmos András, Boros Levente és G. Szabó Hunor ugyebár számos formációból ismerhető; így hárman 2021-ben adtak ki egy stúdiófelvételt, ami - azzal ellentétben, amit három dobostól várnánk - egy visszafogott album volt, "három érzékeny zenész finom, részletgazdag, egymásba kapcsolódó játékával". Most a PrePost Records a márciusi, eddigi egyetlen élő fellépésük anyagát adta ki. Mindhárman játszottak a dobon kívül máson is: Halmos elektronikus drum paden, Boros szintin, G. Szabó gitáron. Ezek többször komoly szerepet kapnak, leginkább a nyitó és a záró részekben. Azért többségben vannak a doborientált részek, és igen, most kapunk húzósabb ritmusorgiát is, valamint hangulatos groove-okat, de furibb, szabálytalanabb kopácsolós-csörömpölős részeket is. Végig lebilincselő felvétel. PrePost Records Facebook
A pécsi Kacaj folkpop zenekarnak nevezi magát, bővebben: "az alternatív rocktól kezdve a hiphopig számos stíluselem található a banda hangzásvilágában, a kapocs pedig nem más, mint a magyar népzene. Progresszív módon, mégis popzenei köntösben, örömzene formájában születnek dalaik." Bemutatkozó albumukon az éneket jellemzi leginkább a rockzenei megközelítés, a hangszerelésben legtöbbször a hegedű viszi a prímet - emiatt, no meg az erősen folkos dallamvilág miatt az összhatás közelebb áll a népzenéhez, mint a folkpop vagy hasonló címkével ellátott zenekarok többségénél. De - a cím és a nyitó beszéd ellenére - azért arról szerencsére nincs szó, hogy a népdalokra kívülről lenne ráaggatva valami "modern" köntös. A dalokról a Lángolónak beszéltek. Facebook
A dallamos indie popot több-kevesebb elektronikus beütéssel gazdagító (a nyitóképen látható) Herself 2019 végén itt mutatta be debütáló EP-jét. Azóta egy-egy dal jött ki, idén viszont ismét nagyobb szabású dologba kezdtek: egy EP-sorozatba. Az UNO januárban jött ki, most pedig a Mostantól követte. A dalokat összeköti a vizuális körítésben látható lila hajú lány, illetve a dalokban feldolgozott érzelmek is egy történetet rajzolnak ki. Az UNO-ról azt mondták a Lángolónak, hogy "a Herself-lány egy nehezebb időszakát kellett most kiírni magunkból." (A cikk címe a címadó dalból származik.) A Mostantól első száma "a történet mélypontja, ahova el kell jutni ahhoz, hogy el tudj indulni kifele a gödörből" - mondták a Lángolónak; de innán már az jön, hogy "van remény és élek még", ami "kétségtelenül visszafogott, de legalább pozitív elmozdulást jelent az előző dal mélységétől". A zárás pedig már az "ürességet kitöltő új tervek, vágyak" irányába mutat - ami kifejezetten kíváncsivá teszi a hallgatót, hogy mi lesz a folytatás. A dalok ügyesen használják ki a női és férfi hangokat, illetve sikeresen egyeztetik össze a szövegközpontúságot a dallamossággal. Facebook
A Techlab.bp új válogatásának címe egyszerűen: Düh. Ez alapján feltehetőleg sötét, ipari döngölést-nyomasztást várnánk, és vannak is ilyenek, de a techno dallamosabb, bulisabb (akár a trance-szel is kacérkodó) fajátját képviselő számok is - közös pont a gyorsaság. Facebook
Poszt- / atmoszférikus black metalként írható le a Haenesy és a somorjai (Szlovákia) székhelyű Autumn Nostalgie is; mindkettő nemzetközileg ismert extrémzenei körökben (utóbbinak például sok dél-amerikai rajongója is van - derül ki a Kronos Mortus interjújából). A két német kiadó által gondozott Awaking Mechanon egy split lemez, de különleges: két Haenesy-szám fog közre két Autumn Nostalgie-dalt. A fel- és levezetés pont az, amire a kissé nehezen megfogható "atmoszférikus" szó utal: több tételen keresztül egy hangulatot kibontó darabok, amikben a visszafogottság és a dübörgő blastbeatek (és olykor meglepően bravúros egyéb ritmusok) is megtalálják a maguk helyét. Ezek között az Autumn Nostalgie-számok dalszerűbbek; kissé leegyszerűsítve a black metalos dobolás, ének és a lebegősebb, posztrockos hatású gitár az összetevők, amikből a 8-9 perces számok összeállnak. Pont annyi hasonlóság és különbség van a két zenekar között, hogy a split most több mint egyszerű egymás mellé (közé) helyezés. Haenesy Facebook, Autumn Nostalgie Facebook
Rónai András