Már várta az ország a kékszemű lázadóját. Fenegyerek lettem, mostanság ez a flessem. Kibaszott fenevad, annyira aranyos. Nekem ez a pörgés néha lélektelen. Pont annyira különbözőek és pont annyira hasonlítanak, mint mi. Belebillegni önmagamba, az élet káosza, barátok a sötét erdőben. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
"Akármire gondolsz, ez nem az" - írtam Baba Aziz első nagylemezéről. Bővebben itt lehet elolvasni, hogy milyen a meglepően őszinte, szomorú és keserű lemez, amin a zene legtöbbször a soulhoz áll közel. Facebook
A Nagy Emma Quintet új EP-je öt számban, sűrítve mutatja meg, hogy mitől különleges a zenekar, és mitől terjedt túl a híre a jazzrajongók körein túl. Törékeny, finom jazz; avantgárd, a szétesés határán egyensúlyozó jazz; art rockos, egyszerre húzós és meglepő ötletekkel teli részek - ezek kapcsolódnak össze egyetlen, magától értetődően alakuló egységbe a számaikban. Ráadásul - avantgárd ide vagy oda - olyan zene ez, ami könnyen magával ragadhatja a hallgatót. Az EP-ről azt írják, hogy "van rajta öt dal, amik pont annyira különbözőek, és pont annyira hasonlítanak, mint amennyire mi. Hosszú utat jártunk be velük, a Hűvösvölgyi utat és Olaszországot is érintve, de ebbe a huszonöt és fél percbe szívünket-lelkünket beleadtuk." Facebook
Sajátos önfeldolgozás-lemezt adott ki a Black Nail Cabaret. A duó három zenészbarátot hívott meg: Számvéber Tamás gitárost, Barják Márton szaxofonost és Laskay Péter dobost. Ők együtt Black Nail Cabaret & Friends néven a két BNC-nagylemezről játszanak el összesen 11 számot. Ráadásul "félig élőben" vették fel, így "helyet hagytak az improvizációnak is, és csak sodródtak az árral". A Woodland Memoirs egyrészt megőrzi a dalok sötéten vonzó erejét (mondjuk szerintem ha Árvai-Illés Emesét sramlizenekar kísérné, azt is darksramlivá tudná változtatni), de egyben új ízeket is, másfajta lüktetést, teret ad nekik. Jó ötlet volt az is, hogy egy teljes albumon keresztülvitték a koncepciót, nemcsak egy EP-t készítettek a rajongók kedvéért, mert így jön ki igazán az íze. A lemezt CD-n is kihozta a német Dependent, egy keményborítós könyv jár mellé. Honlap, Facebook
Majdnem másfél éve jött ki a Szív, úgyhogy nagyon ideje volt már egy új Krúbi-kiadványnak. (Igaz, márciusban volt egy Mirror Glimpse-EP.) A Partyzán ismét csak egy szám, de ismét igen összetett, mind zeneileg (harsonától gitárig van benne minden), mind a szöveget tekintve (egy teljes versszak arról szól, hogy mindjárt rátér a lényegre); ráadásul Horváth Réka animációs klipet is készített hozzá. Háttérvokalistaként Bödőcs Tibor és Lovasi András is hallható a számban. Facebook
Bruno x Spacc tavalyi EP-je minimalista és fülledten szexi volt, ehhez képest a Bukott angyal EP elég sötét, depresszív R&B (amolyan Weeknd-módra). Szomorúsággal indul (a nyitó dalban Manuellel, a másodikban Sofival), aztán a második felében kicsit bekeményít, mind a dobok, mind a szövegek tekintetében. De inkább érdekes kettősség jellemzi ezeket a számokat, hiszen elég sok utalás van arra, hogy az anyagias-baszós hozzáállás valójában a csalódás feldolgozásának férfias módja ("Önző vagyok, mindent magamnak akarok / nem segített az, hogy mindent neked adok" stb.). Bruno Instagram, Spacc Instagram
LAU olyan intenzíven jelen van a zenei életben DJ-ként, zenészként (valamint tudását workshopokon is átadja), hogy én komolyan meglepődtem, hogy csak most jelent meg az első szóló EP-je. A Dalmata Daniel - ahol az első szólószáma is kijött - DDE sorozatában digitálisan és 10"-es lemezen, sőt, akár pólóval / hoodie-val is kiegészítve megjelent négyszámos kiadvány erőteljes, táncos electro. A nyitó és a záró szám emellett dallamos is, de az igazán érdekes a középső kettő. Ezek igazán nyers, koszos és fülledten ellenállhatatlan - a kísérőszöveg szerint ghettotech hatásokat beépítő - darabok, amikben ráadásul LAU hangját is hallhatjuk, ami pompásan illik a sűrű szövésű zenébe. Az Electronic Beatsnek mesélt arról, milyen nehézségek közepette született az EP; a történet vége ez: "Úgy érzem, szimbolikusan és a lelkemben is végre letehetem az elmúlt évek szorongását, a halogatást, szakítást, haragot, feszültséget. Ez egy önismereti folyamat is volt: végre elkezdtem belebillegni önmagamba. Igazán boldog vagyok!" Facebook
Blansch, vagyis Rausch Blanka Szárnypróba címmel adta ki bemutatkozó lemezét. A dalok hol törékenyebbek, hol lendületesek; a kortárs vagy akár rádióbarát popzene megoldásai mellett ott az R&B, a vallomásos énekes-dalszerző hagyomány; a hangzásban az elektronika mellett a gitár is meghatározó szerepet kap. A lemez sokszínűsége szándékos: "fontos, hogy számos témát feldolgozzak a dalaimmal, és ezek mind emberiek legyenek; szeretném, ha a szövegeimben az emberek magukra ismernének" - mondta Blansch a Lángolónak. A dalok társszerzője Szabó Balázs, a producer a Nagylemez program keretében készült album producere Gerendás Dani volt. Instagram
Dodo tavalyi debütáló EP-je is már több stílusból merített, a Galactic Hitchhike pedig még több hatást gyúr össze változatos, mégis ügyesen egyben tartott dalokká: elektropop, art és dream pop, hiphop, pszichedélia, jazz, elektronikus tánczene. Ráadásul számonként más énekest is hallunk az EP-n. A kísérőszöveg szerint a cél az élet kaotikus és nyugtalan természetének metaforikus megmutatása, a Phenom premiercikkében pedig galaktikus utazásról, ismeretlenbe vezető kalandról, traumafeldolgozásról beszél Dodo - de amellett, hogy ezek benne vannak, még szórakoztató popzene is tud lenni az EP. Honlap, Facebook
Herring Franky nevével biztosan találkozott már, aki akár csak egy kicsit is követi a magyar jazzes, hangmintázós-instrumentális hiphopot. Legújabb kiadványa a Blunt Shelternél szintén ilyen, csak éppen nem nem instrumentális: az ausztrál Mastah Melo rappel rá nyolc alapjára (illetve még vannak vendégek). A hol nyugisabb, hol funkosabb koszos beatek pompásan működnek a szöveg alatt, és néhány egyéni ötlet is feldobja őket, mint például a Matchboxban a kardozás / késélezés hangja. Facebook
Az 111records áprilisban a Megtűrtek és Dominimál EP-jét jelentette meg, és májusban is jelentkezett két kiadvánnyal. granato roadkill című háromszámos EP-je a Megtűrtek mellé helyezhető: punkos, torz gabber, ami egyszerre durvulós és a túlzásai miatt szórakoztató, mi több, vicces is. CRRNT GRIT című, hosszabb bemutatkozó EP-je viszont a kísérőszöveg szerint "posztmodern újragondolása a klasszikus avantgárd elektronikus zenei mozgalomnak, ami feltárja az elme és az alaszkai mohanövények mélyebb kapcsolatát". Ez nagyjából azt jelenti, hogy mind a dallamok, mind a ritmusok szét vannak szabdalva, a hangzás arcbamászóan hyperharsány. A kiindulópont többször kb. idm, de klasszikus jungle és veretés is van. Támaszt kihívásokat, cserébe egyedi és izgalmas ez a zene. A GRIT cím amúgy egy rövidítés: Grimaszolás és fejRázás bulIkban és Tömegközlekedésen. Gramato Facebook, CRRNT Instagram
Rónai András