Vidámság, csalfaság, téboly, történelem. Zárják a rímcsapot, bontják a színpadot. A vérvonal megtagadása. Én nem kívántam megszületni, a semmi szült és szoptatott. Ügyfélkapu punk, sámán az űrben és a dzsungelben, globál Babits karaoke. Kínai xtreme metal, női bőgős erős hanggal. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Új lemezzel jelentkezett a Góbé, a népzenéből kiinduló, de más - tág értelemben popzenei - műfajokat is behozó zenekarok közül az egyik legismertebb. Hozzáállásuk - amit tavaly télen így jellemeztek interjúnkban: "régen a népzene ugyanazt a szórakoztatózenei funkciót töltötte be", mint ma a pop - nem változott, és mostanra a 2020-ban átalakult felállást is meg lehetett szokni. Az Élem egyik érdekessége, hogy több a betyáros dal (a sajtóanyag szerint nem koncepciózusan, csak így alakult), valamint jött egy vendég a népzenén kívülről: Busa Pista (bár a Zubolyt tekintve ő sem áll távol ettől a világtól), illetve Szokolay "Dongó" Balázs is beugrik pikulázni. Az Élem egy szórakoztató, sokszínű album, amin van "vidámság, csalfaság, téboly, történelem, néha kendőzetlen őszinteség, de balladai komolyság is" - foglalta össze a témákat Várai Áron énekes. A dalokról külön-külön a HVG cikkében beszéltek; az Ex a "popdal", és a záró Pekulárban, mint mondják, "valamiféle progresszív metalos rész" is van - és tényleg. Honlap, Facebook, lemezbemutató koncert: február 11., Akvárium.
Kevés szám szólt akkorát 2021-ben, mint Krúbi kilencperces Szívje, és a hozzá készült videónak is hírértéke lett. Ahogy a zene, úgy a Mazzag Izabella által rendezett klip is számtalan stíluson szalad végig, továbbá feltűnik benne Lovasi András és Bödőcs Tibor, no meg olyan pályatársak is, akikre náluk sokkal inkább számíthattunk. 18+-os, úgyhogy beágyazni nem lehet, hanem a felnőttek ide kattintva nézhetik meg. Facebook
Udvari Viktor saját nevén kiadott zenéiről mostanában többször volt szó, de Capeesh Society nevű, egyértelműbben táncos alteregójával is összehozott több kiadványt 2021 végén, 2022 elején. A berlini META-nál jött ki a Harmony / Buddy Groove, amiről a kiadó azt írja, hogy "garantáltan megmozgatja a nagytermet" - valóban, nehéz nem önfeledten táncoló embereket magunk elé képzelni, miközben hallgatjuk. (A Spotify-on vágott verziók szerepelnek, a teljes számok a Beatporton vehetők meg.) Még izgalmasabbak azok a számok, amiket Udvari a Bandcampjére töltött fel. A legjobb a decemberben kihozott Denying Bloodlines: igazi vérbő, ütősközpontú, lehengerlő szám. A Constant Anxiety-ben nagyobb szerepet kapnak a szintik és egy vokálminta, de a címnek ne dőljünk be, néhol kicsit nyomottabb, de azért táncos darab ez is. A Faith (Fabric 4AM Edit) pedig garage-es alapokkal és egy erős, megvágott női vokálokkal lep meg. Facebook
"Az űrtechno egyedi megközelítése, sámánisztikus és pszichedelikus hatásokkal" - ez Erro önjellemzése. Legújabb kiadványa, a zechnoidum jól példázza, miről van szó. Az első két, 10-11 perces szám sűrű dobokat és mögöttük még sűrűbb hangképeket alkalmaz; szerencsére nem a legkézenfekvőbb módon "sámánisztikus", hanem meggyőzően az. A záró darab inkább ambient, megfoghatatlanul misztikus hangulatban. A decemberi shamantra - jungle nem a jungle stílust hozza be ebbe a vilgba, hanem dzsungeles hangtájképet és hipnotikus, bő negyedórán át is húzni képes dobokat alkalmaz. A november végi hipnosii monotonabb, morózusabb techno. Facebook
Kubik Cseni (dob) és Urbán György (ének-dob-orgona) duója, a fenti képen látható Stone Sober nyáron adta ki első EP-jét, január végén pedig megérkezett a folytatás, amit szürreális élményként jellemez a zenekar, és van is ebben valami. A nyitó Xtreme Metal China valójában odaverős és vicces rajzfilm-szintipunk, aztán egy stoneresebb és egy pszichedelikusabb dal következik. Itt is vannak azért meglepetések, például az, ahogy a Goosebumps egy fokozás után pont nem rockosabbra, hanem még elszálltabbra vált. A záró Overdose a törökös pszichedéliától a metalos zúzásig jut el. Az ígéretes bemutatkozás után még ígéretesebb folytatást az Ígéretes Titánok mutatta be. Facebook
A Lajkó Félix & Volosi-lemez után itt egy újabb magyar-lengyel közös album. A népzenét - ezen belül a dunamenti délszláv közösségek dalait - autentikusan játszó fiatal zenekarok közül az egyik legismertebb, a Babra a magyar résztvevő. A lengyel hegyvidéki, gorál hagyományból táplálkozó Megitzával készítettek közös lemezt (illetve együtt lépnek majd fel a Budapest Ritmón). A lengyel zenekar kissé "poposabb" megközelítéssel dolgozik, és ez érezteti is a hatását a Razem, vagyis Együtt című lemezen - de ezt ne úgy értsük, mint pl. a Góbénál, inkább csak arról van szó, hogy a hol magyar, hol lengyel szövegű dalok könnyen befogadhatók akkor is, ha valaki nem népzenén edződött. A két zenekart egyébként összeköti az is, hogy mindkettőnek "védjegye egy női bőgős erős hanggal" - fogalmaz a sajtóanyag. Ebben az album születéséről ezt olvashatjuk: "Mindent kipróbáltunk. Online osztottuk meg egymással a minket inspiráló hagyományos zenéket, összejöttünk együtt improvizálni, a tervezést távolról, a felvételeket személyesen csináltuk" - a helyszín egyébként a Magas-Tátra volt. Babra honlap, Facebook, Megitza honlap, Facebook
A Haramia stílusa a fastcore / powerviolence, ami - ha valaki nem tudná és a nevéből sem jönne rá - gyors, kiabálós, torzan riffelős punk-hc stílus. Ilyen az új EP is, amin a szövegek a köztereket és az ügyfélkaput is megéneklik, és a faék egyszerűségű, de "geci lelkes" ember nézőpontjából is kapunk egy dalt.
Gyárfás Attila és Bolcsó Bálint nagyon sajátos improvizációs lemezt jelentetett meg. "Természetesen adódott számunkra a választás, hogy elkerüljünk minden kvantált ritmikus mintázatot, és a zenénk lüktetését inkább abba a flow-ba horgonyozzuk le, ami a természet és az emberi nyelvek hangjaiban is megjelenik" - írják a kísérőszövegben. A TABBIS-on hallható zene ennek megfelelően mondható absztraktnak, ugyanakkor ha elengedjük azt, hogy mondjuk dallamokra vágyunk, akkor az ütősök és az elektronika tényleg eleven, apró gesztusokból összeálló, játékos párbeszédét fogjuk hallani. A cím a BABITS anagrammája, és mindegyik számnak egy-egy vers az inspirációja. Azonban a kapcsolat bevallottan "laza és absztrakt", ezért a mókás számcímek a verscímek anagrammái. Gyárfás Attila Facebook, Bolcsó Bálint Soundcloud
A Kertész Imre Intézet 2021-ben Sziveri János verseinek feldolgozásából jelentetett meg válogatást, tavaly pedig ugye Pilinszky 100 évforduló volt. A novemberben megjelent izgalmas, kísérletező Pátkai Rozina-lemezhez képest a Pilinszky Másként leginkább arra a kérdésre ad választ, hogy "mi történik, ha Pilinszky-verseket rádióbarát igényespop-köntösbe öltöztetünk, és/vagy zongorás énekes-dalszerzős módon adunk elő?", De van azért hegedűs trap is (Tha Shudras) is. A 15 számot majdnem 200 pályamű közül választották ki; az első három helyezett az albumot nyitó három szám, vagyis Vastag Csaba lett a győztese a pályázatnak. Kertész Imre Intézet honlap, Facebook
Összeállítás: Rónai András