Tekerőlant, duda és rockzenei hangszerek találkozása a hagyományos francia zúgós-búgós folkkal, pszichedéliával, avantgárddal és Rosalíával - ezt a valószínűtlen keveréket teszi működő, hipnotikus zenévé a La Tène. Ez a minikritika először a Recorder magazin 103. számában jelent meg.
A France együttes kapcsán már írtam a tekerőlantos dél-francia népzenei hagyományt drone-nal, pszichedéliával, repetitív-avantgárd megközelítéssel ötvöző irányzatról. A genfi La Tène a kedvencem a színtérről; az ő zenéjük a legsűrűbb, legrétegzettebb, így egyrészt lehet hagyni, hogy 15-20 perces számaik elzsongítsanak és sodorjanak, másrészt sok apró részletbe belekapaszkodhat a figyelem.
Ezen a lemezen heten játszanak, a tekerőlant mellett szól két duda, harmónium, gitár, dob, basszus; ezek csodásan gazdag, meleg hangzást adnak ki. Az egyik darab fő dallamának forrása egy 19. századi keresztény dal, a másiknak Rosalía Saoko című száma, tényleg. Az előbbi viszonylag ismerős dramaturgiával, lépésről lépésre épül fel, bár ugye nem mindegy, hogy ez majd’ húsz percben történik; a másodikban a stabil groove körül táncolnak-zsonganak a hangszerek. Itt egyértelműen hallható, hogy az a folkhagyomány, amit ez a színtér feléleszt és átértelmez, valójában vérbő tánczene volt.
Előadó: La Tène
Cím: Ecorcha / Taillée
Kiadó: Les Disques Bongo Joe
Megjelenés: 2023. február 3.
Műfaj: drone-folk
Kulcsdal: La Taillée
8.5/10
Rónai András