Poszt-rock vs. trip-hop – Ilyen volt a Mono és a GGGOLDDD az Instantban

2023.05.17. 09:21, FRecorder

mono230511_34.jpg

A japán Mono sokadik alkalommal lépett fel Budapesten (ezúttal a holland GGGOLDDD társaságában), de mindegy, hányszor látogatnak el hozzánk, az minden alkalom kisebbfajta örömünnep a poszt-rock rajongók számára... és ez most sem volt másképp. Képgalériánk és mini-beszámolónk a tovább után!

A Monora jellemző, hogy elég izgalmas előadókat visznek magukkal turnézni. Most a holland GGGOLDDD-on volt a sor, akik kapcsán a kritikusok szeretnek egy halom műfajnévvel dobálózni, pedig esetükben nem olyan nehéz belőni a stílust, ugyanis amit játszanak, az szinte egy az egyben a klasszikus, Portishead- és Hooverphonic-féle trip-hop hangzásra épít (de még az énekesnő, Danielle Warners hangjáról is simán eszünkbe juthat Beth Gibbons és Liesje Sadonius). A különbség annyi, hogy náluk időnként meglódul a zene és átmegy tripes-zúzós irányokba. De aztán hamar vissza is vált a lassú, bólogatós melankóliára, és a koncerten is ez volt a helyzet,,. és bár jó volt az utóbbi is, azért az elvetemültebb pillanatok működtek úgy igazán.

mono230511_02.jpg

A Mono legutóbb 2019-ben járt nálunk, akkor még a régi Dürer Kertben játszottak, és habár a szervezésért most is a düreresek feleltek, a helyszín ezúttal az Instant koncertterme volt. A legutóbbi látogatás óta elég sok új anyaggal jelentkeztek, tavaly volt egy karácsonyi EP-jük (Heaven Vol. 1) és egy filmzenealbumuk (My Story, The Buraku Story) is, de most nem ezeknek az anyagával turnéztak, hanem a legutóbbi, 2021-es stúdiólemezükkel (Pilgrimage Of The Soul ). Aminek a klipes kezdődala, a Riptide annak idején eléggé meglepte a korábban néha már-már kicsit túlzottan kiszámítható hangzáshoz szokott rajongókat, mert sokkal erőteljesebb, lendületesebb volt, mint bármi, amit korábban csináltak. Most rögtön ezzel kezdtek, ami eléggé erős indítás volt, a sodró lendület után viszont jött az igazi, jellegzetes Mono-féle utaztatás, ide-oda váltogatva a lassan hömpölygő poszt-rock elszállás és a feedbackbe fulladó gitárkáosz között, a Riptide mellett még két dallal a friss lemezről, mellé pedig olyan régebbi közkedvencekkel, mint a Halcyon vagy az Ashes in the Snow. A zárás pedig a 2002-es, második albumról származó Com(?) volt, amit sok évnyi mellőzés után a legutóbbi, huszadik évfordulós turnéjukra szedtek elő (végre!!) újból és ami mindmáig nemcsak a Mono-diszkográfia, hanem úgy általában a poszt-rock egyik csúcspontja a maga lassan kibomló, majd hirtelen berobbanó katartikusságával. Szóval a Mono, ahogy az várható volt, most sem okozott csalódást.

mono230511_47.jpg

Szöveg és fotók: Frank Olivér (infinitebeat.hu)

GGGOLDDD

mono230511_01.jpg

mono230511_03.jpg

mono230511_04.jpg

mono230511_05.jpg

mono230511_06.jpg

mono230511_07.jpg

mono230511_08.jpg

mono230511_09.jpg

mono230511_10.jpg

mono230511_11.jpg

mono230511_12.jpg

mono230511_13.jpg

mono230511_14.jpg

mono230511_15.jpg

mono230511_16.jpg

mono230511_17.jpg

mono230511_18.jpg

mono230511_19.jpg

mono230511_20.jpg

mono230511_21.jpg

Mono

mono230511_22.jpg

mono230511_23.jpg

mono230511_24.jpg

mono230511_25.jpg

mono230511_26.jpg

mono230511_27.jpg

mono230511_28.jpg

mono230511_29.jpg

mono230511_30.jpg

mono230511_31.jpg

mono230511_32.jpg

mono230511_33.jpg

mono230511_34.jpg

mono230511_35.jpg

mono230511_36.jpg

mono230511_37.jpg

mono230511_38.jpg

mono230511_39.jpg

mono230511_40.jpg

mono230511_41.jpg

mono230511_42.jpg

mono230511_43.jpg

mono230511_44.jpg

mono230511_45.jpg

mono230511_46.jpg

mono230511_48.jpg

mono230511_49.jpg

mono230511_50.jpg

mono230511_51.jpg

mono230511_52.jpg

mono230511_53.jpg

mono230511_54.jpg

https://recorder.blog.hu/2023/05/17/post-rock_vs_trip-hop_ilyen_volt_a_mono_es_a_gggolddd_az_instantban
Poszt-rock vs. trip-hop – Ilyen volt a Mono és a GGGOLDDD az Instantban
süti beállítások módosítása