Egy huszonéves férfi a tűzhelyhez sétál, a fazék alá gyújt. Emészti magát, bolyong, családi képek pörögnek előtte, visszatérne a fészekbe, így vagy úgy, de hazajutna. Vágás: kanalat tart a kezében, perzseli az öngyújtójával, majd elernyedt testtel kinyúl az ágyon. Ez nem egy heroinista kálváriáját körbejáró új film néhány snittje, hanem a Kolibri Gleccseréhez készült, Büki Balázs jegyezte videóklip pár kulcsjelenete. Premier!
Kolibri év elején adta ki (a tényleg nagyon jó) Nagyon jó, Nagyon rossz, Nagyon jó című debütalbumot a Banana Records gondozásában, aminek a felvezető kislemeze a katartikus, már-már balladisztikusan építkező, Kama és Csontos Bence, azaz Ben Leavez producerelte Gleccser volt novemberben. Aztán sold out Akva Lokált csinált a 9 számos anyaggal, aminek most jött meg az első klipje az említett dalhoz. Egy szabadon elgondolt és kivitelezett, szerzői take a több Azahriah-videóért is felelő Büki Balázs rendezésében és Iszák Dániellel operatőri munkájával, amit akár kisfilmnek is hívhatunk. Mint ilyen, független a daltól és annak Kolibri-féle világától, mégis reflektál arra és magáévá teszi.
„Összességében örülök, hogy ilyen lett, vizuálisan nagyon más, mint amit én elképzeltem volna hozzá, de pont emiatt a kontraszt miatt nem bánom” – mondja Kolibri. „Mindig izgi, hogy egy művészeti projekt hányféle módon tud lecsapódni emberekben.”
„NEM KÍSÉR ESŐFELHŐ MINDENHOVÁ” – KOLIBRI-INTERJÚNK
A videóban egy, a késő húszasait húzó főszereplőt látunk, akit a 27 éves, színházi és tévés szerepekben egyaránt feltűnő Gombos Krisztián alakít. Ő járja végig az önpusztítás stációit, a család kötelékéből kiszakadva, majd az otthon ölelésébe visszazuhanva, herointól fűtve, esve-kelve a lázálmok keretezte képzelet és a valóság között.
Mégis, „a történet valójában nem a drogról szól, ez egy eltúlzott szimbólum, ami jobban érezhetővé és átélhetővé teszi a néző számára, miszerint csodálatos dolog hazatérni. Illetve számomra egy határozott lezárást is jelent, ami egy bizonyos korszak és emlékek elhagyását jelenti. Leginkább azt mondja el a családról, hogy utólag mennyire fontossá válik.” Így jellemzi a projektet Balázs, aki egy korábbi klipforgatáson ismerte meg Krisztiánt. „Krisztián esetében egy magamhoz hasonló karaktert szerettem volna találni. Ez fontos szempont volt, illetve utólag azt kell mondjam, hogy a szerep atmoszférája nagyon természetesen állt Krisztiánnak színészi szempontból.” A rendezői történet olyannyira személyes, hogy Balázs édesanyja, édesapja és nagymamája is szerepet kap a klipben.
A Gleccsert még az album megjelenése előtt kapta meg Kolibritől: „Bandi küldte át nekem, és első hallgatásra full koncepció állt össze a fejemben, ami ritka. Nagyon megszerettem a dalt, később, amikor hallottam a teljes albumot, ez a tény a lemez minden dalára igaz lett.”
Kolibri így mesélt a Gleccserről: „Az egyik kedvencem a dalaim közül, elindította a nagylemez mantrázós műfaját, ami a lemez további részében is megvan. Kicsit azt érzem, hogy meg is fogalmaz mindent, ami a lemezen van, alátámasztja és magyarázza a többi tracket a lemezen. Amikor meg tudtam írni, az már majdnem 4 éve volt. Egy soha nem tapasztalt mélységgel mit tudsz kezdeni, vagy hogy ez hova vezet, valami ilyesmi volt a gondolat.”
ITT MINDIG DRÁMA VAN – KRITIKÁNK KOLIBRI LEMEZÉRŐL
Kolibri legközelebb pénteken csíphető el Co Lee és Hundred Sins oldalán Veszprémben, az Expresszó színpadán – esemény ITT, jegyek ITT. Kolibri következő headline bulija pedig április 14-én lesz a Turbina színpadán, ahol a Wavy-tag Aminon szolgáltatja a supportot. Esemény errefelé, az utolsó jegyek ITT.
szöveg: Kersner Máté
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti KulturálisÚj Alap támogatta.