Első főszerepéért máris Oscar-jelölést kapott a 27 éves ír csodafiú, akit sokat fogunk látni és emlegetni az elkövetkező években. Annak örömére, hogy mától végre a magyar mozikban is megnézhető a tavalyi év második legjobb filmje, a Volt egyszer egy nyár, azt próbáljuk kideríteni, hogy miért lett hirtelen Paul Mescal a legnagyobb szám. Ez a cikk először a Recorder magazin 101. számában jelent meg.
Mostanában Hollywood kiemelt importtermékeivé váltak a Brit-szigetekről érkező fiatal tehetséges férfi színészek, akik független produkciókban teremtik meg az új generáció férfiideálját: izmaik helyett szépségükkel hódítanak, macsó akcióhősök helyett sérülékenyek és mély érzésűek. Bár a többek között Josh O'Connor, Joe Alwyn és Harris Dickinson nevével fémjelzett brancs nagyrészt britekből áll, egy ír színész a semmiből feltörve körözött le mindenkit. A friss Oscar-jelölt Paul Mescal már első tévésorozatos alakításával egyértelművé tette, hogy figyelni kell rá, első filmes főszerepével pedig hivatalosan is belépett a nagypályások közé.
Paul Mescal (balra) gyerekkorában |
Mescal a Dublin melletti Maynooth egyetemi városba született 1996-ban, rendőr anya és tanár apa első gyermekeként. Bár édesapja hobbi szinten próbálkozott a színészettel, Paul inkább a kelta futballba fektette az energiáit, amíg a középiskolája egy kreatív program keretében nem tette kötelezővé az összes tanuló számára, hogy elmenjenek az iskolai musical szereplőválogatására. Ha lett volna választása, az ekkor 16 éves Mescal biztosan nem kockáztatta volna meg a menő sportoló státuszt egy ilyen meghallgatáson való részvétellel, de ha már muszáj volt elmenni, inkább beleadott apait-anyait.
Meg is kapta Az operaház fantomja főszerepét, és alakításával őrületes sikert aratott, ő mégis otthagyta volna a tanulmányait, hogy katonának álljon, ha az iskolai pályaválasztási tanácsadó nem kérdezi meg tőle, miért nem megy inkább a színiakadémiára. Azelőtt fel sem merült benne, hogy a színészet érvényes karrierút lehet egy ír kisvárosban felnövő fiú számára, de sikerült bogarat ültetni a fülébe, és sikeresen felvételizett a dublini Trinity egyetem drámatagozatára.
Daisy Edgar-Jones és Paul Mescal a Normális emberek forgatásán |
Első komolyabb szerepe nemcsak országos, de világszenzáció lett. A Sally Rooney sikerregényéből adaptált Normális emberek tökéletes időzítéssel érkezett meg a Hulura 2020 áprilisában. A karanténban senyvedő nézők számára mennyei mannaként szolgált a rengeteg explicit szexjelenetet tartalmazó sorozat két gyönyörű fiatalról, akik elemi erővel vonzódnak egymáshoz, de a komplexusaik miatt állandóan szabotálják a saját boldogságukat.
Mescal érzéki és sokrétű alakítása a helyét nem találó Connell szerepében felhívta magára a szakma figyelmét, de ezzel együtt egy sokkal kevésbé kellemes figyelemmel is szembe kellett néznie. A sorozat erotikus jellegéből fakadóan Mescal szexszimbólummá vált, ennek legnagyobb hátrányaival, vagyis a tárgyiasítással és a túlszexualizálással együtt. A színész nagyon kényelmetlenül érezte magát az interneten terjedő meztelen jelenetei láttán, a tolakodó interjúkérdésekről nem is beszélve.
A hirtelen jött sztárság egyébként is megviselte lelkileg, így elkezdett terapeutához járni és letörölte magát a közösségi médiafelületekről. Azonban mielőtt még megtette volna ezt, azért Twitteren reagált egy szexuális töltetű tweetre, mégpedig Phoebe Bridgers énekesnő posztjára arról, hogy a Normális emberektől egyszerre indult be és szomorodott el. Nem sokkal később Bridgers és Mescal az érzékeny lelkű és sokat szorongó huszonévesek álompárjává váltak (Mescal az énekesnő Savior Complex című klipjének főszerepét is eljátszotta), de a tavaly novemberben terjengő eljegyzési híreszteléseket decemberben a szakításukról szóló híresztelések váltották fel.
Phoebe Bridgers és Paul Mescal boldogabb időkben |
A feltételezett magánéleti viharokkal párhuzamosan Mescal elképesztő iramban gyűjti a szakmai sikereket. A Normális emberekben felfigyelt rá többek között három rendező is: Saela Davis és Anna Rose Holmer, valamint Charlotte Wells. Davis és Holmer lehetőséget adtak Mescalnak, hogy megvillantsa a sötét oldalát a God's Creatures című lélektani dráma szexuális bántalmazással vádolt tékozló fiújaként, de Wells rendezői debütálása, a gyerekkorából és apjával való kapcsolatából merítkező Volt egyszer egy nyár (Aftersun) lett a 2022-es év indie meglepetéssikere.
A tavalyi cannes-i filmfesztiválon bemutatott, a magyar mozikba mától futó Volt egyszer egy nyárban Mescal fiatal elvált skót apukát játszik, aki egy törökországi üdülőbe viszi nyaralni a 11 éves lányát (Frankie Corio). Wells kétezres években játszódó, melankolikus visszaemlékezésében Mescal lesújtó alakítást nyújt a depresszióját és az egzisztenciális nehézségeit a lánya elől titkolni próbáló apa szerepében, az Oscar-jelölés mégis meglepetésként érkezett.
Az Akadémia által preferált látványos átalakulások és sírós vagy kiabálós nagyjelenetek teljesen hiányoznak Mescal visszafogottan szívszaggató alakításából, amit többek között BAFTA-jelöléssel, a függetlenfilmek Oscarjának számító Independent Spirit Awards jelöléssel, és megannyi kritikusszövetség jelölésével is értékeltek. És bár a legjobb férfi főszereplő kategória minden valószínűséggel két imádott színész, Colin Farrell (A sziget szellemei) és Brendan Fraser (A bálna) között fog eldőlni, ha valami csoda folytán Mescalnál kötne ki az aranyszobor, akkor is megérdemelt helyre kerülne.
A Volt egyszer egy nyár rajta van a tavalyi év legjobb filmjeit rangsoroló listánkon is!
Arra pedig már most mérget vehetünk, hogy Mescalt nagyon sokat fogjuk látni a következő években, és bár kicsit közhelyes minden fiatal férfi színészt a következő Leonardo DiCapriónak nevezni, a három év leforgása alatt tinibálvánnyá és generációjának egyik legizgalmasabb színészévé váló Mescal tényleg esélyes erre a címre. Hamarosan láthatjuk a Carmen opera modern feldolgozásában, egy halott szüleit furcsa körülmények között visszakapó forgatókönyvíróról szóló misztikus drámában (Strangers), illetve Saoirse Ronan oldalán egy klímakatasztrófa sújtotta jövőben játszódó disztópikus drámában (Foe), amit Mescal egyik kedvenc filmjének, a Saul fiának az operatőre, Erdély Mátyás fényképezett.
Melissa Barrera és Paul Mescal a Carmen című filmben |
Az előkészítés alatt álló filmjeinek felsorolásához külön oldalra lenne szükség, de a két legambiciózusabb projektjét érdemes kiemelni. Megkapta a Ridley Scott rendezésével készülő Gladiátor 2 főszerepét: az eredeti filmben Joaquin Phoenix által alakított Commodus unokatestvérét alakítja majd. Emellett Richard Linklater (Sráckor, Mielőtt-trilógia) következő sok éven átívelő produkciójában is megcsípett egy főszerepet, ami visszarepíti őt a musicales kezdetekhez. Stephen Sondheim Merrily We Roll Along című musicaljének története két évtizedet fed le, és Linklater ennek megfelelően húsz éven át tervezi leforgatni a filmadaptációt, hogy a színészek együtt öregedjenek a karakterekkel. Úgyhogy a 2040-es évekig Mescalnak egy futó projektje már biztosan lesz – de egyébként sem aggódunk amiatt, hogy hagynák őt parlagon heverni.
szerző: Rácz Viktória