Nem csak a norvégoknak (Shining), a svájciaknak (Convulsif) vagy a németeknek (Panzerballett), hanem már nekünk is van jazzmetál zenekarunk, ami ráadásul csodásan pszichedelikus és totálisan improvizatív. A Kajgūn soha, semmit nem játszik el kétszer ugyanúgy, minden zenéjét rögtönzi, dalaik azonban nem csak emiatt különlegesek.
A Kajgūn a világzenés-doomjazzes Modef és a sludge/stoner/doom metalos Vanta összeolvadásából jött létre, ahonnan a tagok hozták magukkal az improvizatív felfogást, valamint a metálban ritkaságnak számító hangszereiket (Tóth Ádám a theremint és az effektezett elektromos hegedűt, Czimmermann András pedig a szaxofont és más fúvós hangszereket). „Másokkal együtt zenélni mindig jó, igazi közösségi élmény. Együtt improvizálni viszont teljesen más, mint megírt dalokat játszani: rövid idő alatt rengeteg döntést hozol, közben mégis teljesen szabadnak érzed magad. Ha vannak is korlátok, azokat te szabod meg: a mi esetünkben törekszünk arra, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a szépség és a kísérletezés között. Azok a pillanatok a legjobbak, amikor egyszerre mozdulsz a többiekkel, anélkül, hogy gondolkoznál, mintha egy közös tudatalattitok lenne. Az teljesen varázslatos” – mondta a Kulternek Söptei Balázs gitáros a Kajgūn szabad zenei felfogásáról, amit élőben a 2020-es Fekete Zaj Fesztiválon hallhattunk először.
Az ütős és az elszállós részek között kiválóan egyensúlyozó zenekar tavaly hozta ki az első, majd még ugyanebben az évben a második nagylemezét is (FZ22). Egyik jobb, mint a másik, a Daogoadról mi is írtunk: „A fúvós-, vonós- és szintiszólók szépen el tudnak emelkedni, de közben a dob-gitár kifejezetten komoly zúzásra és akár varacskolásra is képes. A számok 7-15 percesek, de végig fenntartják az érdeklődést, mindig szolgálnak új meglepetésekkel.” Hasonlóan szépeket lehetne mondani a most debütáló, több mint félórás Raurról is, amit a budapesti Csend Stúdióban rögzítettek 2022 nyarán, egy egész napos session keretein belül. „Aznap olyan hangulatban voltunk, hogy hosszú improvizációs köröket vettünk fel, a Raur is egy monumentális, egybefüggő tétel. Szokásunkhoz híven nem írtunk meg semmilyen témát előre, hanem hagytuk, hogy a zene sodorjon minket magával. Új hangszereléssel is kísérleteztünk, a Fender Rhodes és a fretless basszusgitár először szólal meg a zenénkben” – árulta el Söptei Balázs.
A Kajgūnnek sok anyaga van a csőben, zene és videó egyaránt, jelenleg ezek utómunkálata folyik. A közeljövőben lesz belőlük EP vagy nagylemez, és további videók is érkeznek majd. Élőben legközelebb február 24-én lehet utazni velük Veszprémben, a Holtszezon Fesztiválon, ahol az Entrópia Architektúra frontembereinek folkot újraértelmező duója, a Purkár, az újvidéki, kísérleti rockos Testet ölt, és a szlovák, félig improvizatív, poszt-apokaliptikus suΣma is fellép. Facebook-esemény.
Kajgün a Facebookon. Instagramon. Bandcampen.
fotó: Szalontay Péter
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.