Veszélyes vidékre ért a Bermuda: a pesti popduó Szerb Antal rajongva szeretett regényéhez nyúlt inspirációért és tánczenébe csomagolta a nosztalgiát. Ez a kritika először a Recorder magazin 99. számában jelent meg.
Amikor még nem volt Goodreads és Pinterest és Citatum.hu, az írástudók és a romantikus lelkek kis füzetbe gyűjtötték kedves olvasmányaik legtetszetősebb idézeteit – ez volt a közhelygyűjtemény (commonplace book). Ma már persze pejoratívan cseng, pedig milyen szép játék, amikor az innen-onnan összeszedett idézetek egyszercsak szóbaelegyednek egymással.
Hasonló történik a Bermuda első albumán is. Az Utas és holdvilág az együttes szerint “regényzene”, Szerb Antal halhatatlan művének fejbeli filmadaptációjához készült soundtrack. Egyszerre építkezik a regény mondataiból, Szerb A harmadik torony című olaszországi útinaplójából és Mórocz Tamás és Urbán Dániel saját szövegeiből, de előkelő vendégként William Blake szelleme is megidéztetik. Idősíkok és stílusok vetülnek ezekben a dalszövegekben egymásra, a határok elmosódnak.
Kell egy adag rajongás és vakmerőség a modern magyar prózairodalom imádott, szentimentalista sztoriját megérinteni és kortárs, mégis nosztalgikus popzenébe zárni. Ahhoz pedig főként, hogy a regényből csaklizott mondatokat a dalok átkötéseként ifj. Vidnyánszky Attila és Dobos Evelin szájába adják.
De működik, az Utas és holdvilág dalai a hideg évszakban, szőnyegen heverészős vasárnapi zenehallgatást kívánnak meg. Amikor nem történik semmi, csak az álmodozás tölti ki a nappalit tájakról, szerelmekről, a múltba kapaszkodó jövőről, akkor minden megtörténhet. Még az is, hogy egy fejünkben pörgő film zenéjét halljuk.
Előadó: Bermuda
Cím: Utas és holdvilág
Kiadó: szerzői kiadás
Megjelenés: 2022. december 1.
Műfaj: indie pop
Kulcsdal: London
8/10
Selmeczi Nóra
Lemezkritikánk elkészítését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.