A kaput nyitva hagyom, hátha behoz a szél egy váratlan kis izét. Sikíts, ha ahhoz van kedved. Amerre én járok, arra bámul a világ. Neked most már jó, megmenekültél. Mellettem álltál a tömegben, most állj mellém az oltárnál. Megfogott a Kis Medve. Poliptánc; magányosok útja; mókás, fémes, űrbéli. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Hiúz duóban István Gergely énekel, gitározik, szintizik, valamint a számokat is ő írja; Hegyi Olivér (aka HOLI) pedig dobol és énekel. Félig szabad című lemezük felszabadult, polírmentes indie rock. Vannak rajta fülbemászó dallamok és erős gitárriffek, de igazából a hangulat a fő erőssége. Az ének áll a középpontban, ami a kiabálással rokon, de nem azért, mert dühös (bár néha punkosba fordul a zene), hanem valamiképpen ez is a szabadságot sugározza, ami az egész hangulat, életérzés lényege. A szöveg tele van konkrétumokkal, de ha megpróbáljuk megragadni, pontosan miről is szól, kiderül, hogy ez (szerencsére) nem is olyan könnyű. Az utolsó dalban ez benne is van: "Eleve unom, hogy a fejemben / már mindennek van neve / és mindig csak elkésett példákat hozok / mert a szabadság mozog". A szabadság nemcsak a szöveget, hanem annak ritmizálását és még a dalstruktúrát is meghatározza. A Hiúz egyébként hét év után állt újra össze; erről, valamint a pop-punk reneszánszáról és a nyárról (általában és konkrétan) István Gergely a Keret interjújában beszélt. HOLI Facebook
Udvari Viktort már három évvel ezelőtti interjúnkban is nemzetközi sikereiről kérdezgettük, azóta pedig csak még feljebb jutott. Legutóbbi EP-je, ezúttal a house-os Capeesh Society alteregóval, Richy Ahmed kiadójánál, a londoni Four Thirty Two-nál jelent meg. A Path Of Loners a kísérőszöveg szerint négy "dancefloor slammer" számból áll. A nyitó elég kemény dobokkal lep meg, de azért ez is inkább groove-os, mint veretős, és ez a maradék három számra még inkább igaz. A Money Talksban a legsoulosabb a vokál, de a funk hatás / érzet is végig jelen van a hatásos és - ha odafigyelünk, kiderül: - az elsőre hallhatónál azért ravaszabb számokban. Facebook
Télen derült ki, hogy visszatér a Kispál és a Borz, augusztus 26-án és 27-én lépnek fel Orfűn, új lemezen is dolgoznak. A tavaszi Rózsaszín a után itt egy újabb új dal is; "fura, sötét hangulatú" - így jellemezte Lovasi András a 24.hu-nak. Facebook
Hamarosan jön az új Beton.Hofi-lemez, itt van róla a második szám, a Bagira, amihez Hundred Sins csinált ütős dnb-alapot, Miki357 pedig pofonegyszerűnek látszó, ámde roppant szórakoztató videót. Beton.Hofi Facebook, Hundred Sins Facebook
Nemcsak pofonegyszerűnek látszik, de tényleg az is az YZZO új klipje, valamint roppant hangulatos, és a kiszámolós dal is jó - van benne valami sötét mániákusság is a szövegben a good vibrations mellett. A klipet Kolozsi Péter basszusgitáros rendezte: "5 helyszín, 5 take, viszlát. Vágtam már pár videót, de sok közöm nincs a szakmához, viszont valahogy összecseng az én sutaságom az egész történet ad hoc jellegével" - mondta a Keretnek. Facebook
A Laborant név Árvai Krisztiánt takarja, aki a nemzetközileg ismert "pop noir" Black Nail Cabaret duó fele. Mint a Lángolónak mondta, volt "több hektárnyi demó és kidolgozatlan zenei alap", amik "nem passzoltak bele a készülő lemezek profiljába, vagy csak egyszerűen nem érződött rajtuk a BNC-vibe". Ezekhez hívott vendégénekeseket, legnagyobb kedvenceit a magyar zenei életből, mégpedig sokféle irányból: Josef Stapel, Puskás Dalma, Manoya, Kaiko, imanexperiment, Szabó Tamás ‘Tonyo’ - és itt van azért Emke is a BNC-ből. Ezt mondta nekik: "hallgasd meg a zenei ötleteimet, és add hozzá a sajátodat. Rugaszkodj el a szokásaidtól, kiabálj / sikíts, ha ahhoz van kedved. A lényeg, hogy élvezzük, amit csinálunk." A Visions című lemez persze nem rugaszkodik messze a Árvai zenekarának irányától; mint monda, "kifejezetten nem mainstream irányú" dalok ezek, de azért vannak erős dallamok és többször klubba való, táncos ütemek is. Összekötő elem a számok aprólékos megmunkálása, hangdizájnja: emiatt többszöri hallgatás után is tartogat még felfedezni valót a lemez. Facebook
A soproni LERM még fiatal producernek számít, de már több megjelenése volt nemzetközi kiadóknál. Legfrissebb kiadványa a szintén soproni Secret Fusionnél jött ki. "Mókás, fémes, űrbéli" - írja a kiadó a címadó számról, a "mély és távoli" Blank City pedig kataklizmák emlékeit hordozza a szöveg szerint. Ezekben van is valami - ugyanakkor mégis tánczene ez, mi több, még dallamos is (a Beatport is a Melodic house & techno kategóriában emelte ki). Az olasz Tayga egy hagyományosabb dubos house-remixet készített a címadó számból, bár az is tartogat meglepetést. Facebook
Az Arkas zenéjével legutóbb az Everending Story splitlemezen találkozhattunk az év elején, nyáron pedig kijött második EP-jük. A gitár-dob-szaxofon/fuvola felállás már eleve különleges zenét ígér, és tényleg az: finomabb, matekos részletektől black metalos kalapálásig sok minden kavarog ebben a 11 percben, öt számban. Plusz ízt ad még az aprólékosan kidolgozott zene és a nyers megszólalás kontrasztja is. A zenekar magát így jellemzi: "post experimental math music worship", a (nemcsak az EP, hanem a számok címében is megjelenő) holdas, illetve görög mitológiai tematikát pedig így magyarázta a gitáros a NuSkullnak: "a Balcsi partján élveztem az estét a csillagokat bámulva, és megfogott a Kis Medve görög neve. Onnantól kezdve a görög mitológiából merítünk. De csak dalcímeket. Annyira koncepció nincs a dologban..." Facebook
A queer punk Homár első EP-je a tavaszi népszavazás előtt jött ki. A második, Búza című EP immár négy helyett hét számból áll, ráadásul az egyik meghaladja az egyperces hosszúságot - de továbbra is nagyon dühös, kiabálós punk ez, időnként dallamos-együttüvöltős, máshol viszont a gitárgerjesztés színtiszta zajba fordul. A nyitó szám szövege az, hogy "QUEER ALL IN", később megkapja a magáét többek között "Tibor atya" és azok, akik "ellehetetlenítik a normális életet" - de a záró Mindörökké tulajdonképpen optimista, igaz, Finnországba kell menni, hogy "aláírjuk a papírokat".
Rónai András