Szép lányok szoknyában fiúkra vadásznak, de nem kell fegyver. Kakaós csiga kovászos uborkával. Egy engesztelhetetlen ködgép naplója. Álmomban mindig szabad vagyok. A fejlődést lehetetlen mérni. Euforikus torta, savas trópusi zivatar, másvilági sound design, álomzaj. Semmi túlvállalás! A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Budabeats új - 12 inchesen is megjelenő - EP-je a déli féltekére visz két magyar és két külföldi számmal. Az egyik magyar az egyszemélyes Chillum Trio, aki 2017-es, nagyszerű EP-je óta csak egy-egy számmal állt elő, és ez most is így van, igaz, az tízperces. "Savas trópusi zivatar" a leírás szerint; finoman, de határozottan húzó ritmusok fölött előbb az acides buggyogás a hangsúlyos, aztán különféle hangszerek adják át egymásnak a helyet; mindez (megszokott módon) olyan pompás dramaturgiával, hogy a szám végig fenntartja a figyelmet. A másik magyar producer Bálint Boldizsár aka Baladi, aki hangulatos, sejtelmes keleties house-t hozott. Mellettük egy-egy régi brazil és egyiptomi számból készült új editek hallhatók, a brazil TropiCals duótól és a francia Karl Plancktól. Chillum Trio Facebook, Baladi Facebook
A Secret Factory az "indie dance" kategóriában nemzetközi szinten jegyzett. Ez persze kb. bármit jelenthet - új EP-jükön a house-os ütemek retrós, kissé sötét szintikkel találkoznak, de ez csak néhány réteg az összetett, húzós zenében. A Dimensionsnek (szinti)popos beütése is van; az ütősök is kifejezetten izgalmasak, és akkor még a szám közepénél megérkező, filozofikus szövegről nem is beszéltünk. A Mr. Pappagiorgio felépítésével és ritmusaival is elsősorban a táncparkettet célozza; a címadó úrnak van egy tortája, amiben a következő rétegek találhatók a leírás szerint: "nyers, energikus, atmoszferikus és euforikus". Facebook
A kapcsford bemutatkozása, a már címében is vonzó Demók lufikról és zöldajtós pincékről zúzással kezdődik, de ez megtévesztés. Van itt lo-fi indie rock és bájos indie pop (a ritmusokban olykor hiphopos, máskor a hangzást tekintve szintipopos beütéssel) és egyebek. Nemcsak a lo-fi-DIY megszólalás és hozzáállás köti össze mindezt, hanem valami - nem is annyira a szövegeket, mint inkább a zenéhez való hozzáállást jellemző - elragadó naivitás, amiről (szerencsére) nem lehet eldönteni, hogy mennyire "valós" és mennyire a művészi koncepció része. A kapcsford egyébként egy jászberényi testvérpár, akik ezt írták magukról: "A lakodalmas szintiktől a recsegő gitársoundokon át a 10 éves laptopon történő sufnimasterig mindent ketten csinálunk a szobánkból. Egyelőre próbálunk minél többféle dolgot keverni egymással a lehető legbizarrabb módon, így a mixtape kb. olyasmi lett, mint azok az akciós sokszínű/ízű fagyik, amiben talán mindenki számára lesz egy szimpatikus pillanat, azonban valószínűleg pár íz sosem fog elfogyni." Avagy más gasztronómiai allegóriával: "A lemezzel kapcsolatban kb. olyan érzéseim vannak, mint amikor oviban kipróbálod a kakaós csigát kovászos uborkával: először jó ötletnek tűnik, utána szégyellsz rágondolni, később viszont szívesen gondolsz az élményre." Instagram
OIEE és WaTa közös munkája egy remixfelkérésből nőtt ki, és lett belőle egyebek mellett egy közös szám is. A Momentary könnyed nyári dal, amihez passzoló videó is készült. "A klip a városmajori park nosztalgikus hangulatába ad némi betekintést, ami számomra gyerekkori emlék, illetve most is ott lakom. Az inspiráció DJ Fresh Gold Dust című klipje volt. A forgatás pontosan olyan volt, mint a videó, kötetlen. Zenélgetés, kosarazás, táncolás, semmi túlvállalás, csak egy kedves nyári nappali buli a parkban" - mondta a WeLoveBudapestnek Kocsis Bence (vagyis OIEE), aki egyben a rendező is. OIEE Facebook, WaTa Facebook
Hangácsi Márton új dala nyári életképnek indul hőséggel, sörrel és fiúkra (nem fegyverrel!) vadászó szép lányokkal, hogy aztán a végére az "élet tempójáról" filozofáljon. A Simó Marcell rendezte mókás klipben Mészáros Máté küzd a nyárral. A dal és a videó is "fontos, és kínzó érzésekről beszél, de mégsem veszi halálosan komolyan magát. Ahhoz, hogy ezek az érzések ne tegyék tönkre a mindennapjainkat, fontos egy csipet cinizmussal és humorral hozzájuk viszonyulni" - mondta Hangácsi a Hvg-nek. Honlap, Facebook
Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint utolsó közös lemeze 2019-ben jelent meg (lásd interjúnkat), és szeptemberben jön a folytatás. Ennek címadó száma az About Time, amiben a sokszínű éneket indázó, repetitívnek tűnő, mégis ravasz zene kíséri. "A dal szövege provokatív filozofikus sorokat tartalmaz, és nagyon boldogok lennénk, ha a közönségből egyszer valaki odajönne beszélgetni arról, hogy »a fejlődést lehetetlen mérni«, és ez hogyan hat az értékrendünkre. Persze ne ijedjen meg senki, nyugodtan lehet belefeledkezve végigbólogatni a dalt" - mondták a 24.hu-nak. A minimalista térbe helyezett, izgalmas trükkökkel feldobott klipet Nagy Dorottya és Köllőd Márton készítette. "A klipben látható geometrikus világ az indusztriális és a teremtett világhoz is közel van. Tud távolságtartó, experimentális lenni, de meg is tudja indítani az embert. Sok kettősség van benne - ugyanannyi, mint a Földdel való kapcsolatunkban is" - mondták róla. Harcsa Veronika honlap, Facebook, Gyémánt Bálint Facebook
CVRDWELL július elején mejgelent EP-jének címe Hellraiser, és tényleg meglehetősen sötét és odaverős techno hallható rajta, ugyanakkor a kísérőszöveg nem véletlenül a "nem evilági / másvilági sound designra" és a nem-konvencionális hangszerelésre hívja fel a figyelmet. Az öt szám - amiből kettőben Stant is közreműködik - ezektől igazán izgalmas, noha persze az is fontos, hogy a ritmusnak sem nagyon lehet ellenállni. Az EP-t CVRDWELL saját kiadója, a Nonverbal Language Records hozta ki. Facebook
MA'AM és AIWA duója, vagyis a MA'IWA 2019-ben jelentette meg első EP-jét. A KIME című folytatás igen különleges hangulatú darab, amit a kísérőszöveg több irányból közelít, és ezek tényleg kiadják nagyjából, amit hallunk: "utópisztikus ambient, ritmikus drone, dream noise" sok szintivel, plusz MA'AM énekében ezúttal erősebbnek tűnnek a népzenei hatások. A hangulat összetettségét a kiváltó élmény is magyarázza, amiről szintén részletesen lehet olvasni a lemez alatt. Röviden az a történet, hogy Makay Annának el kellett adnia a családi házat, amihez be kellett költöznie és mindent kidobnia. A gyerekkori sebek felszakadása mellett ez azonban azt is jelentette, hogy "volt időm leülni, ami mindig egy csoda". Ebben a házban vették fel a lemezt, anélkül, hogy előre bármit megbeszéltek volna, de "az atmoszféra határozottan befolyásolta az eredményt" - írja AIWA. MA'AM Facebook, AIWA Facebook
Július elején jött ki az új Új Bála-EP, ami kicsit más, mint a korábbiak. Továbbra is zörgős, kiszámíthatatlanul poliritmikus és poli-minden, de jóval lassabb (olykor mintha egy teljesen szétcsúszott, szakadozó hiphop-ritmust hallanánk; olykor még tétovázó tempóig lassul a zene), valamint sötétebb, nyomottabb - bár a játékosság azért még mindig megvan benne. De például a címadó szám szirénázása inkább fenyegető, pedig korábban biztos, hogy egy ilyen hangot legalább addig tekert volna Új Bála, hogy a viccesség határán billegjen. A leírás viszont szokás szerint mókás, pl.: "egy engesztelhetetlen ködgép naplója". Facebook
Az Andal öndefiníciója: "szövegcentrikus alternatív rock (röviden: SZ.A.R.). Dalaink jellemzően az álmodozás és a „mi lett volna ha” gondolatisága köré épülnek, innen a nevünk is – a középmagyar korból származó ’andal’ szó (lásd még: andalog, andalít stb.) jelentése ugyanis éppen ez: álmodozás" - mondták a Lángolónak. Elliott című új EP-jük három számából kettő tényleg elég romantikus, de a kettő között egy pörgősebb funk-rock lep meg. Annyira egyébként nem alternatív ez a rock, hogy kis fantáziával ne lehetne akár még rádióban is elképzelni. Az EP címe amúgy tényleg Elliott Smithre utal. Facebook
Rónai András