Túl kívánatos lett a vinyl, teljes a káosz

2022.01.29. 13:00, RRRecorder

wide1_95.jpg

Texasban hideg volt, Adele pedig kaszálni akart karácsonykor. Logikus, hogy emiatt magyar zenekarok is szívnak. Ez a cikk először a Recorder magazin 90. számában jelent meg.

Amikor megjelent a Mörk együttes legutóbbi lemeze, egy rajongó megkérdezte a Facebookon: mikorra várható a vinyl. „Ne haragudjatok, de sajnos óriás ellátási problémák vannak a bakelitpiacon, ennek isszuk most mi is a levét. Azt az ígéretet kaptuk, hogy időre elkészül, de mostanra már nem tudjuk megmondani, mikor lesz kész” – válaszolta a zenekar. Nemcsak ők küzdenek ezzel a problémával, hanem mindenki, aki vinylt szeretne – vagyis, néha úgy tűnik, mindenki.

Kereslet

Az egyik oldalon ott van a kereslet hirtelen megugrása, az utóbbi évek folyamatos növekedését betetőzve. A járvány miatt a rajongók a zenére szánt pénzüket nem tudták koncertekre, fesztiválokra elkölteni, viszont látták, mekkorát szívnak a zenészek, úgyhogy sokan úgy segítenek egyszerre a kedvencükön és a saját lelkükön, hogy vesznek szép lemezeket. A keresletet látva olyan nagy áruházláncok is elkezdtek vinylt árulni, amik amúgy már felszámolták a zenei részlegüket (például Amerikában a Walmart és a Target).

Sajátos módon az érdeklődés kevéssé árérzékeny. A Music Hungary konferencián a Wave lemezbolt vezetője, Pápai Sándor azt mesélte, hogy amikor két major kiadó komolyan árat emelt, ő egy darabig nem is rendelt a 10 ezer forint fölé drágult Smells Like Teen Spiritből – aztán amikor mégis, meglepődve tapasztalta, hogy ennyiért is ugyanúgy megveszik.

Kapacitás és nyersanyag

A kereslet növekedését a gyártási kapacitás egyáltalán nem tudta követni. A Billboard becslése szerint az összes létező gyár együttvéve évi 160 millió vinyl legyártására képes, ám ennek több mint duplájára lenne igény.

Ez önmagában is elég lenne a válsághoz és az árak elszállásához, plusz járvány, de még több ok is hozzájött:

  • 2020-ban leégett a kaliforniai Apollo Masters gyár, ahol olyan lakklemezek készültek, amiket a vinylek préselésénél master lemezként használnak. A világon egyetlen egy ilyen gyár maradt, a japán MDC.
  • A PVC-gyártás nagy része Texasban koncentrálódik, ahol 2021 elején az extrém hideg időjárás okozott gondokat, és a piac azóta nyögi ennek következményeit. A PVC ára 2021 elejétől őszig kábé a másfélszeresére nőtt. Plusz kereslet is lett a szűkös kínálatra: a fa extrém drágulása miatt az építőiparban egyre több helyen vinylből készülnek a padlók.
  • Különösen komoly gond a nyersanyaghiány a színes vinylek esetén, és a mostanában gyártott lemezek kábé fele ilyen. Az áruházláncok például szeretnek exkluzív, csak náluk kapható formátumokat piacra dobni.
  • Papírhiány és -drágulás is van, ami a borítókat érinti.

Adele csak fél évet várt

A kereslet és a presztízs miatt a legtöbb mainstream sztár szeretne vinylt – és az is szempont, hogy egy LP eladása annyit számít a listahelyezésben, mint 1250 előfizetői vagy 3750 ingyenes stream. Novemberben Adele 30 című, vinylen dupla lemezéből készült félmillió darab, plusz az ABBA, Ed Sheeran, Taylor Swift, a Coldplay és Elton John kiadója is ragaszkodott hozzá, hogy a megjelenés napján ott legyen az új vinyl a polcokon, és karácsonyig ne is fogyjon ki.

A független kiadók évek óta panaszkodnak, hogy bár ők tartották életben a vinylgyárakat az ínséges években, mihelyt a major kiadók is visszakapaszkodtak a vonatra, ők hátrányba kerültek: a kis példányszámú lemezeiket hátrébb sorolják az akárhányadik Fleetwood Mac-újranyomáshoz képest. (A vinylre fokozottan igaz, hogy nagyobb mennyiséget jobban megéri belőle gyártani.)

Mára odáig jutottunk, hogy a gyárak azt mondják a kis kiadóknak: a most leadott rendelésből nyárra lesz lemez, netán egy év múlva. (Ez különösen az elektronikus zenében gond, hiszen egy most menő stílus jövőre már senkit nem fog érdekelni.) Ehhez képest Adele jól járt: csak egy fél évvel korábban kellett befejeznie a 30 felvételeit. Az amúgy a függetlenek között is vitatott, hogy milyen mértékben kell a majoröket hibáztatni. (A Mixmag információi szerint még a nagy kiadókon belül is harcok dúlnak, hogy a nekik járó kapacitás melyik kiadványnak jusson.)

Megoldás?

Rövid távú megoldás egyszerűen nem látszik. Jó lenne több gyár, és nyílnak is (Magyarországon elindult a Hanaton), de nem fog gyorsan duplájára nőni a kapacitás. Opció az is, kijön egy lemez digitálisan, CD-n, aztán hónapok múlva lesz vinyl. Olivia Rodrigo és Taylor Swift is meglépte ezt, ám így az eladható példányszám az egyidejű megjelenéshez képest csak 30-40% lehet.

Figyelembe véve a fentiek mellett a gyártás környezeti terhelését, és azt, hogy tudható: sokan nem azért vesznek vinylt, mert konkrétan meg is fogják hallgatni (például a brit vásárlók ötödének nincs is lejátszója), több kiadó úgy döntött, hogy inkább másfajta, innovatív fizikai termékeket kapcsol a zenéhez, amik megadják a birtoklás örömét, viszont nem szívás legyártani őket. 

A Hyperdub kiadó például aya lemezéhez egy könyvet kínál. A producer így magyarázta, hogy miért nem lesz vinyl: „a formátumok hierarchiája teljesen el van cseszve. A legjobb zenék egy része csak a Bandcampen jön ki, míg a lemezgyárakat az köti le, hogy nyomják a Madness-újrakiadásokat, amik aztán lejátszatlanul ott fognak ülni egy 55 éves, Stuart nevű grafikus polcán.”

szerző: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2022/01/29/tul_kivanatos_lett_a_vinyl_teljes_a_kaosz
Túl kívánatos lett a vinyl, teljes a káosz
süti beállítások módosítása