Filmrecorder. Három 25 éves csajért bolondul Hollywood

2021.10.17. 12:00, vferi

header_92.jpg

Állj félre, Jennifer Lawrence, Margot Robbie és Emma Stone! A független filmek világából érkezett a sztárszínésznők új generációja. Idén nyáron világossá vált, hogy itt az új A-lista három 1996-os születésű színésznő (Florence Pugh, Zendaya és Anya Taylor-Joy) vezetésével, akik alakításaikkal, megjelenésükkel és személyiségükkel egyaránt meghódították Hollywoodot. Ez a cikk először a Recorder magazin 88. számában jelent meg.

Az amerikai filmipar kegyetlen gépezet, ahol a férfisztárok ötven felett is könnyedén játszhatnak hősszerelmeseket, míg a nők, ha betöltötték a harmincat, legfeljebb az anyjukat alakítják. Ez persze sarkos túlzás, de azért van valóságalapja. A színésznők huszonévesként válogathatnak a legizgalmasabb szerepek között, mi sem bizonyítja ezt jobban annál, hogy az Oscar-statisztikák alapján sokkal nagyobb esélyük van elnyerni az aranyszobrot 30 előtt. Nemcsak az Akadémiától kapnak kiemelt figyelmet, hanem a világsajtótól is – különösen igaz ez most három 25 éves színésznőre, akik néhány év leforgása alatt váltak ígéretes kezdőkből szupersztárokká.

wide5_12.jpg
Bradley Cooper és Jennifer Lawrence a 2013-as Oscar-gálán

 

Ki ne emlékezne még, mennyire odavolt mindenki, hogy Jennifer Lawrence nemcsak tehetséges és szexi, hanem állati vicces is? Azóta J-Law lényegében kivonta magát a forgalomból (bár már érik a nagy visszatérés), és közben Florence Pugh szépen átvette a helyét. Pugh-t már évek óta az új generáció legígéretesebb színésznőjeként tartják számon, szórakoztató főzős instavideói pedig régóta örvendenek hatalmas népszerűségnek. 2019-ben a Fehér éjszakák mélyen traumatizált (és azóta agyonmémesített) horror-hősnőjeként lépett szintet, majd a Kisasszonyok elkényeztetett tiniből a társadalmi helyzetét legtisztábban látó March-lányává érő Amy-je megformálásáért még Oscar-jelölést is kapott. 

wide7_4.jpg
Florence Pugh a Kisasszonyok című filmben

 

A koronavírus miatt egy év késéssel, de idén nyáron sor került marveles belépőjére is, amelynek köszönhetően széles körben is megismerték a nevét. Pugh már a Kisasszonyokban is ellopta a show-t a protagonista elől és a Fekete Özvegyben megismételte a bravúrt a címszereplő Scarlett Johanssonnal. Natasha kishúga”, Yelena Belova üdítő humorforrás volt a mindig véresen komoly női Bosszúálló mellett. Akik pedig nem látták a kevésbé mainstream munkásságát, most ízelítőt kaptak a Pugh-féle karizmából.

A brit színésznő hivatalosan is átvette a stafétát Fekete Özvegytől, de a jól jövedelmező képregényfilmes franchise mellett azért továbbra is látni fogjuk kisebb kaliberű, nagyobb presztízsű filmekben, például Olivia Wilde jövő ősszel érkező Don't Worry Darling című lélektani thrillerjében.

A Marvel világában már járatos Zendaya még a Pugh körüli hype-ot is felül tudja múlni. Az egykori Disney-sztár az Eufória című drogmámoros HBO-sikersorozattal bizonyította, hogy érdemes vele számolni, és még rekordot is döntött tavaly szeptemberben, amikor 24 évesen ő lett a legfiatalabb színésznő, aki valaha Emmy-díjat kapott a legjobb drámasorozat kategóriában.

Mivel legtöbben az Eufória függő tinijeként vagy a Pókember-filmek szarkasztikus MJ-eként ismerik, Zendaya radikálisan felnőttesítette imidzsét a Malcolm & Marie-vel, az Eufóriát alkotó Sam Levinson idén februárban bemutatott fekete-fehér filmjével. Ha a Nem félünk a farkastól által inspirált rendező-múzsa párharcot kevésbé ellenségesen fogadja a kritika, Zendaya nagy eséllyel pályázhatna az Oscar-jelölésre, mert fantasztikus az egyszerre öntudatos és törékeny Marie szerepében.

wide3_25.jpg
Zendaya és John David Washington a Malcom és Marie című filmben

 

Zendaya ellenállhatatlanságáról tesz tanúbizonyságot az is, hogy az év hátralévő részében két blockbuster hőse is az miatta keveredik világrengető kalandokba. A decemberben érkező Pókember: Nincs hazaútban kulcsszerepet játszik a multiverzumos káosz kirobbanásában, de előtte még álmaiban szólongatja Timothée Chalamet-t a Dűne nagyszabású adaptációban, ami október 21-én kerül a magyar mozikba. A regény első felét feldolgozó filmben még alig szerepel (remélhetőleg elkészül a második rész is), ennek ellenére ő volt a szeptemberi velencei filmfesztivál vörös szőnyegének egyik legemlékezetesebb felvonulója.

wide6_6.jpg
Zendaya a Dűne díszbemutatóján Velencében

 

De nem Zendaya volt az egyetlen, akinek vörös szőnyeges ruhakölteményeiért és új filmjéért megőrültek az emberek Velencében. Anya Taylor-Joynak nem kellett sokat küzdenie, hogy felfigyeljenek rá, sőt igazából nagyobb kihívás lenne nem megjegyezni az arcát első látásra. Legyen szó Robert Eggers A boszorkányáról, M. Night Shyamalan Széttörvéjéről vagy Cory Finley Telivérekjéről, Taylor-Joy már évek óta bizonygatja, hogy hipnotikus erővel uralja a kamerát.

wide4_19.jpg
Anya Taylor-Joy a Telivérek című filmben

 

Végül a széleskörű ismertséget nem a Birmingham bandája, a legújabb Emma-adaptáció vagy Az új mutánsok hozta el számára, hanem egy olyan minisorozat, aminek elképesztő sikerét a gyártó Netflix sem tudta volna megjósolni. A hatvanas években nincstelen árvából világklasszis sakkozóvá váló zseni történetét elmesélő A vezércsel még csak nem is valós sztorin alapul és a legkevésbé dinamikus sportágról szól, mégis beszippantotta az előfizetőket és a nézettségi rekord megdöntése mellett a filmszínészek céhének díját is elhozta Taylor-Joy számára. Meg is érdemelte az elismerést, hiszen a széria sikere elég nagyban köszönhető annak, hogy ha Taylor-Joy van a képernyőn, akkor nem lehet máshova nézni. Ha volt a világon olyan ember, aki nem nézte A vezércselt, az majd megjegyezheti a nevét az előkészületek alatt álló Furiosa eredetfilm bemutatásakor, amiben Charlize Theron Mad Max - A harag útja-beli karakterének bőrébe bújik

wide2_50.jpg
Anya Taylor-Joy A vezércsel című sorozatban

 

Az A vezércselből is kiderült, hogy a divatikonná váló Taylor-Joynak remekül állnak a hatvanas évek, és ezt jócskán ki is aknázza a stílusos vígjátékairól ismert Edgar Wright, aki most kipróbálta magát a pszichológiai horror műfajában. Az Utolsó éjszaka a Sohóban Velence egyik legjobban várt versenyfilmje volt és a résztvevők beszámolói alapján nem okozott csalódást. A magyar mozikba november elején érkező filmben Taylor-Joy a múlt vonzó és megfoghatatlan árnyaként jelenik meg, miközben az időutazó divattervező hősnőt alakító Thomasin McKenzie látványos külső-belső átalakulásával jelentkezik be a nagyok közé. 

A 21 éves új-zélandi McKenzie-re már sokan felfigyeltek Ne hagyj nyomot!-ban és Jojo Nyusziban, de az Utolsó éjszaka a Sohóban főszerepével a szakmai elismerést akár nívósabb díjakra is válthatja. Idén a szintén időközpontú horror Idő mellett még Velence másik ünnepelt filmjében, A kutya karmai köztben is feltűnt, Olivia Wilde Perfect című életrajzi filmjében pedig egy tornászt alakít majd, aki súlyos sérülését leküzdve indul a ‘96-os olimpián. Ha a Pugh/Zendaya/Taylor-Joy hármas nem vigyáz, McKenzie még a végén beelőzi őket egy Oscar-díjjal.

Bár ezt a nyarat ők uralták, az új generáció tele van olyan ígéretesebbnél ígéretesebb színésznőkkel, mint a már négyszeres Oscar-jelölt Saoirse Ronan, a szintén marveles debütálás küszöbén álló, színészi és énekesi karrierjét egyszerre menedzselő Hailee Steinfeld, a könnycsatornáinkat mindig megdolgozó Eliza Scanlen, az American Crime Story új évadában Monica Lewinsky-ként brillírozó Beanie Feldstein, a hamarosan Trónok harca-sorozatsztárrá váló Olivia Cooke, vagy a lenyűgöző természetességükkel hódító Kaitlyn Dever és Julia Garner. Nemcsak a húszéveseké a világ, de ezek a színésznők jelenleg megkerülhetetlenek Hollywoodban.

szerző: Rácz Viktória

https://recorder.blog.hu/2021/10/17/filmrecorder_harom_25_eves_csajert_bolondul_hollywood
Filmrecorder. Három 25 éves csajért bolondul Hollywood
süti beállítások módosítása