A koronavírus idején, a mozik bezárásával még nagyobb hangsúly helyeződik az otthoni film- és sorozatnézésre, amihez jó néhány streaming platform szolgáltat hétről hétre tartalmakat. A rovatunkban az HBO GO és a Netflix újdonságai közül szemezgetünk, időnként némi VOD (video-on-demand) opcióval kiegészítve a palettát.
Cinego
Az első áruló (2019)
premier: már elérhető
Múlt héten beszámoltunk róla, hogy új magyar kezdeményezésként elindult az első hazai online artfilmes téka, ráadásul rögtön elég combos kínálattal. A paletta máris bővült két új Mozinetes filmmel. Az egyik a francia A láthatatlanok, amit már a mozik bezárása után, a Budapest Film Távmozis szolgáltatásával mutattak be nálunk. A másik a hatvanas évek óta aktív Marco Bellochio tavalyi filmje, amely a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjába is bekerült. Vérbeli maffiasztori, ami valós eseményeket dolgoz fel, a Cosa Nostra informátorrá vált tagjáról, aki bíróság előtt vallott a maffia és olasz politikusok korrupt kapcsolatrendszeréről, és tanúvédelmi programban élt haláláig. A szicíliai maffia kíméletlen bérgyilkosa máig megosztó hős, a hiteles jegyzőkönyveken és kutatómunkán alapuló, két és fél órás film pedig remek adalék lehet Francis Ford Coppola és Martin Scorsese gengsztereposzai mellé.
HBO GO
Családi bunyó (2019)
premier: május 30.
Márciusi portrécikkünkben részletesen kifejtettük, miért tartjuk Florence Pugh-t napjaink egyik legígéretesebb és legizgalmasabb feltörekvő színésztehetségének, aki nyers, intenzíven átélt drámai alakításaival hökkentett meg az elmúlt években. A nagyobb dobások között kissé elsikkadt, pedig a hazai mozikban is bemutatott pankrátoros családi dramedyje nem olyan megterhelő, mint mondjuk a Fehér éjszakák, sportfilmes klisék mentén skicceli fel azt a viszontagságos utat, amivel az angol, amatőr pankrátor Paige felküzdi magát a WWE-ig. A film valós sztorit dolgoz fel, a producer a pankrátorból filmsztárrá átvedlett Dwayne Johnson, a rendező pedig meglepő módon a vígjátékairól ismert Stephen Merchant (The Office), így összességében a könnyedebb hangvétel dominál, ami most jól is jöhet, ha inkább ilyen feelgoodságokra vágyunk, mint mélydrámára. A film elsősorban a családi összetartás mellett tesz hitet, de akadnak azért érdekesebb, tüskésebb mozzanatok is: a főszálban a pankrátori álmokat dédelgető tesó szembenéz azzal, hogy nem ő valósítja meg az álmát, Vince Vaughn kiképzőőrmester-figurája kellően szőrösszívű (de persze vajból is van), Pugh pedig a hős negatívabb vonásait is kidomborítja.
Netflix
Snowpiercer - Túlélők viadala (1. évad)
premier: május 25.
A 2013-as Snowpiercer már a bemutatásakor is üdítően bizarr blockbuster volt, vagy inkább blockbusteres köntösbe csomagolt szerzői film, egy jégkorszakba dermedt, elnéptelenedett jövőbeli Földön irányíthatatlanul robogó vonat belső osztály- és élethalál-harcairól, az Amerika kapitány előtti Chris Evansszel a főszerepben. Mára azonban még szebben öregedett, főleg miután rendezője, Bong Joon-ho kisebbfajta rocksztárként menetelt az elmúlt évben Élősködők című filmjével az Oscar-díjesőig. Így még jobban is járt a filmjéből - közreműködése nélkül - készített sorozatverzió, hogy most kerülhetett a kis képernyőre: a sorozat hírhedten nehéz szülés volt, három évig döglődött a TNT-nél, többször váltott oda-vissza csatornát, showrunnert és rendezőt, az első részt újra is kellett forgatni, és a premier dátumát is tologatták. A dél-koreai rendező mainstream sikere jól jöhet tehát a sorozatnak, ami nem folytatás, hanem a film rebootja - kérdés persze, mennyire tudják átmenteni az alkotók az eredeti film egyedi hangvételét. A főszereplők Daveed Diggs és Jennifer Connelly, velük tuti nem lesz gond.
Hannah Gadsby: Kutyám, Douglas
premier: május 26.
Az ausztrál Hannah Gadsby 2018-as standup előadása, a Nanette az év egyik legnagyobb szenzációjaként robbant be: a Netflixen bemutatott műsor formabontó módon áthágta a standup íratlan szabályait, kitárulkozó vallomásosságával és önreflexív, a standup műfajának és hatásmechanizmusainak megkérdőjelezésével több tucat véleménycikket, esszét és vitát szült arról, hogy miről és hogyan szól(hat) egy standup, mivel jár, ha a standupos kitárulkozik, vagy önironikus viccek mögé rejti a traumáit. Érthető módon nagy várakozás előzi meg Gadsby soron következő specialjét, különösen annak tükrében, hogy a Nanette-ben szánt szándékkal eltemeti (addigi) karrierjét. a Kutyám, Douglas című produkcióját még tavaly rögzítették, bizonyára ez is megosztó lesz (már az előző előadáson is számon kérték, hogy komédia helyett prédikáció), nem érdemes kihagyni.
Űrhadosztály (első évad)
premier: május 29.
Igen: sorozat készül Donald Trump amerikai elnök egyik idióta kezdeményezéséből, az űrhaderő felállításából. Mi más lenne, mint szatíra, paródia, gúnyos nyelvköszörülés, amihez két igazi komikus nagyágyú fog össze ismét, az író ugyanis az amerikai A hivatalt levezénylő Greg Daniels, aki visszahozta annak a sorozatnak a főszereplőjét, Steve Carellt. Katonatiszt karakterére egy kínos malőr után bízzák rá a közröhej tárgyát képező űrhadosztály felállítását, ahol aztán megkeseredett tudósok, cinikus PR-osok és modellalkatú kirakat-űrhajósok részvételével próbál meg elkeseredetten kihozni valamit a rá bízott katasztrófából, ha másért nem, hát hogy borsot törjön a beképzelt felettesei orra alá. Az aktuálpolitikai gúnyolódás mellett tehát van némi A piszkos tizenkettő íze is a premisszának, Daniels pedig a munkahelyi vígjátékok nagymestere, szóval ez az év egyik kötelező programja.
iTunes
Kisasszonyok (2019)
premier: május 29.
A Kisasszonyok örök érvényű történet négy lánytestvér felnövéséről, az 1868-69-es Louisa May Alcott-regényeket számtalanszor feldolgozták már, sokáig az 1994-es, Winona Ryder, Susan Sarandon, Claire Danes és Christian Bale főszereplésével készült filmváltozat volt a legismertebb és legszélesebb körben szeretett adaptáció. Tavaly trónkövetelőként jelentkezett be Greta Gerwig, ugyancsak sztárparádéval: Saiorse Ronan, Emma Watson, Meryl Streep, Timothée Chalamet, Laura Dern, és ismét Florence Pugh - mind remekelnek. Az új film a feldolgozások mesterpéldája, Gerwig új fénytörésbe helyez korábban mostohán kezelt szálakat, szereplőket, és az időrendet megbolygatva áthelyezi a hangsúlyokat a gyerekkori idillről a fiatal felnőttek útkeresésére. A nagyszerű adaptáció viszont nemcsak a Kisasszonyok-headeknek kínál nagy élményt, hanem újoncoknak is bátran ajánlható: és ha elsőre még nem is áll minden egyből össze, másodszorra menni fog, márpedig ez egy olyan film, amit úgyis újra meg újra meg fogunk nézni, vissza-vissza fogunk térni hozzá.