Billie Eilish a Nincs idő meghalni (No Time To Die) című, 25. James Bond-filmhez készített sötét hangulatú balladája felveti az örök kérdést: milyennek kell lennie egy Bond-főcímdalnak? Mitől lesz egy dal igazán „bondos”, és eddig melyiknek sikerült leginkább megközelítenie a tökéleteset? Szubjektív listánk következik. Ez a cikk a Recorder magazin 80. számában megjelent írás bővített változata.
A lista pontozásos, a dalok legfeljebb 20 pontot kaphatnak az “ ennyire jó szám”, 15 pontot az “ennyire bondos” és 10 pontot az “ennyire hozza a saját korát” kategóriákban. 45 pont tehát az elérhető maximum. Hogy tagoljuk valahogy a sokaságot, 24 pontig számít egy dal rossznak, 25-34 között közepesnek, 35-től pedig jónak. Zsebszámológépet elő, győzzön a jobbik!
24. Madonna: Die Another Day (2002)
HALJ MEG MÁSKOR
Madonna förtelmes dalában az égvilágon semmi bondos nincs, a 2002-es év fájdalmasan sivár popzenéjét viszont a maga teljességében adja vissza. Az énekesnő utolsó kívánsága az autotune pokolból: „Sigmund Freud, analyse this”. Ez hülyeségnek tűnik, és az is, mégis az egyetlen pillanat, amikor egyáltalán elgondolkozhatunk bármin. A dalhoz készült videoklip enyhít a fájdalmakon, mert világossá teszi, hogy valójában paródiáról van szó.
Jó szám: 2
Bondos: 1
Korhű: 9
Összesen: 12
+ + +
23. Sam Smith: Writing's On The Wall (2015)
SPECTRE – A FANTOM VISSZATÉR
Az első James Bond-betétdal, amit egy algoritmus szerzett, hangszerelt és énekelt fel. A bátor próbálkozás kiérdemelte az Oscar- és Golden Globe-díjakat, ám ettől még sajnos nem lett hallgatható. Remekül passzol a SPECTRE marketingesek által megírt történetéhez, hogy aztán együtt hívják fel a figyelmet a reklámszakemberek és a mesterséges intelligencia veszélyeire.
Jó szám: 4
Bondos: 4
Korhű: 6
Összesen: 14
+ + +
22. Alicia Keys & Jack White: Another Way To Die (2008)
A QUANTUM CSENDJE
Mint valami rossz tehetségkutatós próbálkozás: megírva kevéssé van, előadva viszont túlzottan is. Az egyenként csodálni való előadóművészek négy és fél percben alázzák meg önmagukat, egymást, a közönséget, valamint minden létező és kitalált személyt, akiknek a Bond-filmekhez közük volt, van és lesz.
Jó szám: 6
Bondos: 4
Korhű: 5
Összesen: 15
+ + +
21. Rita Coolidge: All Time High (1983)
POLIPKA
Az öreg Moneypenny párás szemű elégiája ez, amikor 60 éves korára nyilvánvalóvá válik, hogy nem lesz gyermeke Bond parancsnoktól. Egyetlen interkulturális utalásként a bemutató idején 25 éves Zámbó Imre énekest lehet ide tessékelni, akinek későbbi pályáját a mű alapjaiban határozta meg.
Jó szám: 4
Bondos: 7
Korhű: 6
Összesen: 17
+ + +
20. Sheena Easton: For Your Eyes Only (1981)
SZIGORÚAN BIZALMAS
Agyhalott filmnek agyhalott zene. Bill Conti egyébként remek zeneszerző, ez most a zongorafutam fejből kiverhetetlen dallamában mutatkozik meg. Ha egy dal ölthet arcot, akkor az arc viselője itt Carole Bouquet, minden idők legostobább tekintetű Bond-nője.
Jó szám: 5
Bondos: 7
Korhű: 6
Összesen: 18
+ + +
19. Garbage: The World Is Not Enough (1999)
A VILÁG NEM ELÉG
A lista e pontján már kezd láthatóvá válni, milyen is egy Bond-főcímdal, de ez a szenvelgős nyávogás még mindig nem illik ehhez a hibáival együtt is jó filmhez. Érezni az igyekezetet, de John Barry legendás szövegíró partnerét, Don Blacket is hiába szedték elő. A Garbage magyarul annyit tesz: szemét.
Jó szám: 6
Bondos: 9
Korhű: 5
Összesen: 20
+ + +
18. Lulu: The Man With The Golden Gun (1975)
AZ ARANYPISZTOLYOS FÉRFI
Lulu balul sikerült, de legalább bondos betétdala kéz a kézben jár Az aranypisztolyos férfi balul sikerült, de vitathatatlanul bondos történetével. Ha a pojáca Roger Moore rabolhatja türelmünket a főgonosz harmadik mellbimbója utáni hajszával, akkor Lulu is tehet úgy, mintha Shirley Bassey volna. Az első John Barry-szerzemény a listán, teljesen érthető, hogy a mester ezt utálja a legjobban.
Jó szám: 6
Bondos: 12
Korhű: 6
Összesen: 24
+ + +
17. Carly Simon: Nobody Does It Better (1977)
A KÉM, AKI SZERETETT ENGEM
Egyértelműen a legszebb óda a Bond szexuális képességeit méltatók közül, és valahogy túlélte az idők viharait. Mondjuk én nem értem, miért, de meghajlok a dal közepes legendássága előtt. Majd fikázom akkor, ha én legendásabb leszek.
Jó szám: 11
Bondos: 8
Korhű: 6
Összesen: 25
+ + +
16. Sheryl Crow: Tomorrow Never Dies (1997)
A HOLNAP MARKÁBAN
Rejtély, hogy miért kell balladákat rakni Bond-főcímekbe, de így, hogy Sheryl Crow énekli, nem is akkora baj. A dalszerkezet kissé kusza, és talán szerencsésebb lett volna, ha a David Arnold által szerzett, végül a film befejezéséhez rakott K.D. Lang-szám kerül az elejére, de olyan sokat az sem dobott volna a helyezésen, hiszen az is csak egy közepes szám, bár eggyel bondosabb.
Jó szám: 11
Bondos: 8
Korhű: 7
Összesen: 26
+ + +
15. Shirley Bassey: Moonraker (1979)
HOLDKELTE
Ha Shirley Bassey énekel egy John Barry-szerzeményt egy Bond-filmben, az már csak jó lehet – ha épp most nem is annyira nagyon. Sokat szenvedtek, hogy ki énekelje a dalt: Frank Sinatra nem jött össze, Johnny Mathis lemondta, Kate Bush turnézott, így Bassey-t az utolsó pillanatban húzták be, és ő csodásan megoldotta a feladatot. Végre egy szám, amivel rendesen kezdődik el a film, bár a szemünk azért még nem párásodik be.
Jó szám: 8
Bondos: 12
Korhű: 7
Összesen: 27
+ + +
14. Duran Duran: A View To A Kill (1985)
HALÁLVÁGTA
Állítólag még valamit bábáskodott a háttérben John Barry, de ez lényegében már egy sima popdal az aktuálisan csúcson lévő szintipopzenekartól. Megosztó darab, szerintem kicsit idegesítő, mások szerint csúcs, de az biztos, hogy a Duran Duran egyik legismertebb felvétele lett.
Jó szám: 10
Bondos: 9
Korhű: 9
Összesen: 28
+ + +
13. Tom Jones: Thunderball (1965)
TŰZGOLYÓ
Rendesen adja a fúvósszekció, Tom Jones is megpróbálja nagyon átélni, mégis a nevetségesség határán billeg a hatásvadász, kissé üres produkció. Pedig emlékezetes filmhez készült, a főcím víz alatti árnyjátéka is telitalálat, és a filmzene a továbbiakban már nem okoz csalódást. Megvan a története, hogy miért lett ez így összecsapva, de sajnos nem túl érdekes.
Jó szám: 10
Bondos: 13
Korhű: 8
Összesen: 31
+ + +
12. Tina Turner: GoldenEye (1995)
ARANYSZEM
A Bono és The Edge által írt nóta leplezetlenül hasznosítja újra a franchise zenei kliséit, maga Tina Turner is egy élő hivatkozás Shirley Bassey-re, de nincs ezzel baj, hiszen az Aranyszem feladata épp a sorozat újraélesztése volt, és ezt meg is tette. Visszafogott feszültség (!) és elegancia (!!) árad a dalból, de helyet kapnak az érzelmek (!!!) is, noha a szöveg elég kapufa. A dal fogadtatása jó volt, listavezető mégis egyedül Magyarországon lett, ahol nem értették a szövegét.
Jó szám: 13
Bondos: 12
Korhű: 7
Összesen: 32
+ + +
11. Shirley Bassey: Diamonds Are Forever (1971)
GYÉMÁNTOK AZ ÖRÖKKÉVALÓSÁGNAK
Egy újabb Barry–Bassey-gyöngyszem, ezúttal a női lélek, a gyémántok és a férfiak összefüggéseiről. Az elején lírai, majd elegánsan begrúvosodó szám katartikus véget ér. Vitán felül legendás darab, de még nem az a hideglelős katarzis, kicsit talán túl finomkodó. Nem úgy, mint Bond, aki kifejezetten paraszt módon viselkedik ebben a filmben.
Jó szám: 12
Bondos: 13
Korhű: 8
Összesen: 33
+ + +
10. A-ha: The Living Daylights (1987)
HALÁLOS RÉMÜLETBEN
Kiváló gitáros szintipop, a hozzá tartozó filmnél jóval maradandóbb kulturális teljesítmény, az A-ha zenekar pályafutásának egyik csúcspontja. Ehhez megint kellett John Barry, aki összeveszett a zenekarral, elmondta őket mindennek, még egy hitlerjugendes párhuzamot is vont, majd kiviharzott a közös munkából. A filmbe végül mégis a dal Barry által újrakevert, vonósokkal megtámogatott verziója került, hála az égnek.
Jó szám: 14
Bondos: 11
Korhű: 8
Összesen: 33
+ + +
9. John Barry Orchestra: From Russia With Love (1963)
OROSZORSZÁGBÓL SZERETETTEL
Egy bénácska instrumentális easy listening, remek hangszereléssel, semmivel sem jobb, mint például Vámosi Jánostól a Járom az utam. Ám ez az úgyszólván limonádé, a hozzá tartozó vontatott filmmel együtt, mégis annyira legendássá tudott válni, hogy egyszer csak jó dallá változott. Az viszont tényleg mesteri, ahogy az utolsó 50 másodpercre bekúszik a Bond-téma, megadva ezzel a lista első libabőrlehetőségét.
Jó szám: 12
Bondos: 13
Korhű: 9
Összesen: 34
+ + +
8. Nancy Sinatra: You Only Live Twice (1967)
CSAK KÉTSZER ÉLSZ
Ki ne szeretne kétszer élni? Esetleg többször? De hagyjuk a mélyfilozófiát, mert itt egy gigászi Barry-remekmű, amelyhez úgy társul Nancy Sinatra az ő tiszta hangjával, mint gyöngyháznyelű késhez a gyöngyháznyél. A kapcsolódó film sajnos siralmas, annál nagyobb dicsőség, hogy a dal örökéletűvé tudott válni.
Jó szám: 14
Bondos: 13
Korhű: 9
Összesen: 36
+ + +
7. Chris Cornell: You Know My Name (2006)
CASINO ROYALE
David Arnold épp csak annyira újítja meg Barry örökségét, mint a Casino Royale az addigi Bond-filmekét, az pedig pont elég. A levitézlett Chris Cornell számára a Paul McCartney- és Tom Jones-betétdalok jelentették a példát, ezt hallani is. Nincs mit tenni, ez szuper, de fogalmam sincs, mi lenne, ha nem ehhez a filmhez tartozna.
Jó szám: 16
Bondos: 14
Korhű: 6
Összesen: 36
+ + +
6. Gladys Knight: License To Kill (1989)
A MAGÁNYOS ÜGYNÖK
Egy fantasztikus betétdal olcsó feldolgozása, csont nélkül hozva a kor szellemét. Egy Goldfinger-szintű témából közepes tehetséggel sem lehet mást, csak nagyon jó számot készíteni. Itt kezdődött el Barry témáinak és hangzásának recyclingja, amit én nem bánok, mert a Walther PPK-hez vagy a csokornyakkendőhöz hasonlóan ezek is állandó kellékei egy jó Bond-mozinak.
Jó szám: 14
Bondos: 14
Korhű: 9
Összesen: 37
+ + +
5. Adele: Skyfall (2012)
SKYFALL
Óriási zene, minden benne van, ami jó a Skyfallban: sötét, nyomasztó, érzelmes. És az is, ami kevésbé jó: hosszúra nyújtott és kissé elbaltázott. Egy düledező vidéki épületről nehéz lehet mély átéléssel énekelni, de Adele-nek ez is sikerül. A csiricsáré hangszerelés és felesleges válaszolgatós kórus sajnos takarékra veszi a produkciót, pedig lenne benne még erő.
Jó szám: 15
Bondos: 14
Korhű: 8
Összesen: 37
+ + +
4. Paul McCartney & The Wings: Live And Let Die (1973)
ÉLNI ÉS HALNI HAGYNI
Nem a legbondosabb Bond-dal, cserébe történelmi léptékű, és talán az egyetlen legendás Bond-szám, aminek semmi köze John Barry-hez, annál inkább George Martinhoz, a Beatles producer-atyaúristenéhez. Az első rockzene Bond-főcímben, radikálisan újító dalszerkezettel és szélsőségesen váltakozó kedélyállapotokkal.
Jó szám: 17
Bondos: 12
Korhű: 8
Összesen: 37
+ + +
3. Billie Eilish: No Time To Die (2020)
NINCS IDŐ MEGHALNI
Leheletfinoman beleszőtt bondos motívumok, 2020-as világvége, pompás dalszerkezet, érzelmi kisülések, borzongás és bekönnyezés – mi kellhet még? Billie Eilish valami mélyen húsba vágó drámának készíti elő a terepet, ami lássuk be, nem annyira bondos. Reméljük, a film felnő a kiváló dalhoz, de azért nem megy majd át ekkora lelkizésbe.
Jó szám: 17
Bondos: 12
Korhű: 9
Összesen: 38
+ + +
2. John Barry Orchestra: On Her Majesty’s Secret Service (1969)
ŐFELSÉGE TITKOSSZOLGÁLATÁBAN
A rotyogós Moog-szintitől mintha ezüst Aston Martin rázná a seggünket valami alpesi szerpentinen. Micsoda zene! De a legjobb Bond-film nem is érdemel ennél kevesebbet. És miután már tényleg lesimogattunk minden hímport John Barryről, tisztázzuk, hogy a Dr. No-ban megjelenő, „James Bond-téma”-ként közkinccsé vált dallamot nem Barry, hanem egy Monty Norman nevű fickó írta, csak az első Bond-filmben még nem volt olyan, hogy főcímdal. Ez a dal is a Norman-féle dallamot dolgozza át.
Jó szám: 18
Bondos: 15
Korhű: 9
Összesen: 42
+ + +
1. Shirley Bassey: Goldfinger (1964)
GOLDFINGER
Megérkeztünk a nyilvánvalóhoz. Elefántcsordaszerű fúvósok jelentik be minden idők legdörzsöltebb titkosügynökét, majd Shirley Bassey énekli meg a nagy ellenlábast, kicsit el is túlozza, hiszen a filmben Goldfinger úrról azért jóval szerényebb kép rajzolódik ki. Hétszentség, hogy ez a szám nem lehetett volna ennyire tökéletes, ha Barry és Bassey nem gabalyodnak egymásba akkortájt. De megtették, és haha, együtt értek fel a csúcsra.
Jó szám: 19
Bondos: 15
Korhű: 10
Összesen: 44
MELYIK A LEGROSSZABB JAMES BOND-FILM?
szerző: Szép-Homonnay Pipi