Filmrecorder. A sorozat, ami előbb megszorongatja nézőjét, aztán a nyakába csókol

2020.04.15. 18:06, vferi

header2_3.jpg

Az HBO tavaly a Csernobillal a minisorozat műfajában nehezen überelhetőt tett le az asztalra, de a Roger Ailes-sztorit feldolgozó A legharsányabb hang is az év egyik tévés csúcsterméke volt. A csatorna 2018-ban csapott le a nápolyi tetralógiaként híressé vált regényciklusra és óriásit dobott vele: az alkotóknak sikerült méltóképpen adaptálni a könyvek fájdalmas érzékenységét, azok analitikus hangvételét és sokszor nyers brutalitását. A Briliáns barátnőm (My Brilliant Friend) az olasz mozi aranykorát hozza házhoz, és ha most regisztrálsz, hét napig ingyen nézelődhetsz az HBO GO-n!

Elena Ferrante nápolyi regénysorozata az elmúlt évtized egyik legzajosabb szépirodalmi könyvszenzációja. Eddig több mint negyven nyelvre fordították le (köztük magyarra is) és tízmilliós példányszámban keltek el. A négy kötetből álló regényciklus a háború utáni Nápoly utcáit járva meséli el két nő évtizedeken átívelő történetét, akiknek kapcsolatát könnyelműség lenne egyszerű barátságként definiálni. A mű nem szentimentális lányregény, vagy közhelyesen melodrámába forduló bestseller, inkább egy életen át tartó fájdalmas rivalizálás krónikája, feloldhatatlan ellentétek és katartikus összeborulások sorozata, azok egymásba fonódása majd szétbomlása. 

kkk_06_my_brilliant_friend.jpg
Elena (Margherita Mazzucco) és Lila (Gaia Girace) a Briliáns barátnőm című sorozatban

 

A meglehetősen sűrű textúrájú szöveg gerincét a főszereplő, Elena belső monológjai adják, amik terápiás közegbe illő helyzet- és önelemzéseivel legalább annyira segítik a forgatókönyvírók dolgát, mint amennyire megnehezítik azt: Ferrante lenyűgöző stílusa és nyelvi gazdagsága kiváló minőségű táptalajt biztosít az alkotáshoz, ráadásul a szerző maga is az írói csapat tagja, így a sorozat hű tud maradni a könyv monumentalitásához.

06_my_brilliant_friend_ep_02_0008.jpg
Elena (Elisa del Genio) és Lila (Ludovica Nasti) a Briliáns barátnőm című sorozatban

 

A történet főszereplőinek sorsát gyerekkoruktól követhetjük nyomon, egy olyan miliőben, ahol az erőszak hangja mindent elnyom és ahol két okos lánnyal nehezen tud bármit is kezdeni a hímsoviniszta közeg. Elena (Margherita Mazzucco, gyerekként Elisa del Genio), aki talán magának az írónőnek az alteregója, szorgalmas és magába forduló, míg Lila (Gaia Girace, gyerekként Ludovica Nasti) félelmetesen impulzív és vad.

A két lány ellentétes karaktere folyamatosan megoldhatatlan egyenleteket gyárt kettejük viszonyában, ám nagy íróhoz méltón, a lányok nem képviselnek archetípusokat, mindkét figura rendkívül bonyolult és összetett karakter. Míg Elena szülei lányuk taníttatása mellett döntenek, Lila a családi vállalkozásban kezd dolgozni cipészként és rövidesen férjhez megy a telep egyik újgazdagjához, de közben latinul és görögül tanul, hogy lépést tartson briliáns barátnőjével. 

02_mbf_ep205_ec_010619_0206.jpg
Stefano (Giovanni Amura) és Lila (Gaia Girace) a Briliáns barátnőm című sorozatban

 

A nyomor terhével küzdő főszereplőknek kevés esélyük van a szegénységből való szabadulásra: egyikük a tanulásban, másikuk a pénzben látja a menekülőútvonalat, de a történet korántsem ilyen egyszerű: újra és újra kihívások elé állítják egymást, környezetüket és önmagukat, miközben nem csak ők, de a világ is változik. És bár a telepen hallani a sztrádáról beszűrődő autók zaját és a negyed szélén futó vonatok robaját, szabadulni szinte lehetetlen: a napfényt és a jó levegőt máshol kell keresniük az itt lakóknak. 

Elena és Lila az olvasásban találnak egy szebb világra, legelőször Alcott Kisasszonyokjában, ami első közös könyvélményük, mindkettőjük írói ambícióinak inspirációja. A kislányok egymásba kapaszkodva olvassák egyetlen könyvüket újra és újra, míg végül kívülről fújják, nem törődve az őket körülvevő folytonos feszültséggel és a magától értetődő agresszióval.

A háború tépázta Európa kisemmizettjei itt is gyűlölettel tekintenek a maroknyi gazdagra, akik uzsorásként, majd különböző vállalkozásaikból építgetik egyre látványosabb egzisztenciájukat, minden lehetséges módon kizsigerelve az alulmaradtakat, akik örök vesztesként bolyonganak a nyomor útvesztőiben, gyerekeikben örökítve a társadalmi különbségek szülte kóros frusztrációkat és traumákat. 

kkk_04_004_mbf_ep208_ec_040.jpg

Ferrante írása nélkülözi a szentimentalizmust és a háború utáni Olaszország nosztalgikus bemutatását, és ezt a rendező, Saverio Costanzo is tiszteletben tartja: néha úgy érezhetjük, mintha egy háború után készült klasszikus olasz filmet néznénk a háború utáni Olaszországról, mindenfajta sallang és felesleges ornamentika nélkül. A sorozat a legnagyobb olasz rendezők szellemét idézi meg: Fellini szenvedélyességét, Pasolini könyörtelenségét és Antonioni reménytelenségét egyaránt átélhetjük, ha kellő odaadással és figyelemmel süppedünk bele Nápoly poklának bugyraiba.

Szépirodalmi csúcstermékhez méltó szuperprodukciót kínál az HBO, ami a RAI televíziós csatornával szövetkezett ez alkalommal. A Briliáns barátnőm (My Brilliant Friend) sorozat operatőre, Fabio Cianchetti (Álmodozók, A prímszámok magánya) a kietlen nápolyi nyomornegyedről ugyanolyan meggyőző képsorokat rögzít, mint a lenyűgözően buja tájakról vagy az értelmiségi elit palotáinak fényűző szalonjairól. 

A jelmeztervező Antonella Cannarozzi (Szerelmes lettem) szintén feltűnően attraktív portfóliót tár elénk: a szegénység pasztell színei és az olíva bőr kombinációja jól mutatnak a külvárosi nyomornegyedek aszfaltjáról visszaverődő égető napfényben, az újgazdagok drága posztóiból készült ruhái pedig kéjesen feszülnek a kacér lányok és kanos fiúk fiatal testéhez, mágnesként vonzva a tekintetet, a belvárosi paloták félhomályában.

Max Richter soundtrackje önálló zenei műként is megállná a helyét: a zeneszerző kompozíciója ezúttal a zongorára és a vonósokra koncentrál, némi elektronikával gazdagítva a hangzást, erősen atmoszférateremtő zenei témákat felvonultatva, hibátlanul megtámogatva a kiemelkedően fontos dramaturgiai fordulatokat és a szereplők érzelmi kilengéseit.

02_mbf_ep201_ec_020419_0095.jpg
Lila (Gaia Girace) a Briliáns barátnőm című sorozatban

 

A castingosok is a legjobb formájukat hozták, nem csak a szöveges szereplők tekintetében. Minden statiszta arca egy történet: az elhasznált, cserzett bőrű olasz munkásé, aki beledöglik a szegénységbe, mert a padlót mossák fel vele nap, mint nap, vagy az alapjáraton bántalmazott nőé, akinek kérés és kérdés nélkül jár a pofon és a lekicsinylő, bántó szó. Mindenhol ott vannak, lépten-nyomon beléjük botlik a kamera.

A lányok körül sündörgő férfiak mindegyike autentikus arc, jóképű és durva, legtöbbjük még az olasz néző számára is ismeretlen színész, és persze vannak itt mammák és papák, fivérek és nővérek, akik mind elengedhetetlen tartozékai ennek a kivételesen szépen szerkesztett és nagy gonddal és odaadással előkészített produkcióknak.

kkk_07_da-sinistra-ciro-pug.jpg

Hogy ki a briliáns barátnő, Elena vagy Lila, lényegtelen. Egymás iránt érzett rajongásuk sokszor gyűlöletbe vált, majd vissza, hogy velük együtt hullámozhassunk boldogan könnyes szemmel az érzelmek végtelen tengerén, egy rohadt világban, ami a rangsorolás félrevezető illúziójának él. Mindkét lány versenyre kelhet az irodalom legnagyobb hősnőivel: Anna Kareninával, Emma Bovaryval, Effi Briesttel vagy éppen Tess Durbeyfielddel, ahogy a könyvek szerzője is a legnagyobbak közé sorolandó. A nézőnek egyetlen dolga van csak: szeretni és megérteni őket, és megbocsátani az ellenük vétkezőknek.

Próbáld ki most hét napig ingyen az HBO Go-t! Regisztrálj, nézd meg a Briliáns barátnőm mind a tizenhat részét, és fedezz fel még pár más sorozatot is!

szerző: Sugár Bertalan

https://recorder.blog.hu/2020/04/15/filmrecorder_a_sorozat_ami_elobb_megszorongatja_nezojet_aztan_a_nyakaba_csokol
Filmrecorder. A sorozat, ami előbb megszorongatja nézőjét, aztán a nyakába csókol
süti beállítások módosítása