Vladislav Delay (fentebb) kapott kiemelt szerepet a rovatban ezúttal, mellette pedig elkezdtük felfedezni a tavaszi újdonságokat két kevésbé ismert, de annál jobb megjelenéssel. Elektronikus tánczenei rovatunk legújabb válogatása a Recorder magazin 80. lapszámából.
Hat év szünet után új albummal jelentkezik a glitch és minimal zenék finn világítótornya, Vladislav Delay, ráadásul a
Rakka (Cosmo Rhythmatic, 2020)
mellett a huszadik évforduló alkalmából megjelenik bakeliten újrakeverve a Multila című lemeze is, ami kora megkerülhetetlen darabja volt, rajta a dubtechno mérföldkőnek számító, huszonkét perces opuszával, a Huonével. Mindkét anyagért lehet rajongani a maga dimenziójában: az új összeállításon Delay kortárs esztétikával, stílusok felett osztja a feldarabolt zajszeleteket és a rá jellemző, hűvös elektronikát. Nincsenek udvariassági, felkészítő percek, már az első pillanattól kezdve megindul a szonikus hadviselés, és vagy háromnegyed órán át tart a nyomás, alkalmi techno/ hardcore szekvenciákkal.
Ezzel szemben a
Multila (Chain Reaction / Huume, 2000 / 2020)
egyértelműen lágyabb darab, ezen még a világépítésre és a textúrák kikeverésére irányult a fókusz. 2020-ban jólesően fülledt egy-egy szám atmoszférája – ezt Delay mellett a Monolake csinálta még kifejezetten jól anno –, és bár érezhetően öregebb zenék ezek már, de jól tartják magukat, érdemes felfedezni őket vagy újból foglalkozni velük.
A The Fear Ratio egy tudatosan a radar alatt tartott projekt, amin valójában a brit dark techno két nagy örege, James Ruskin és Mark Broom csinál hobbiból. A
They Can’t Be Saved (Skam Records, 2020)
a harmadik albumuk az elmúlt tíz évből, és ezeken a páros mindig látványosan elengedi magát, hogy azzal kísérletezzen, amihez kedve van. A mostani számok sok megtört basszust tartalmaznak, amik semmilyen ismert formulába nem rendeződnek be, ugyanakkor ezeken az IDM jól ismert hangvilágai bontakoznak ki, esetenként – különösen az utolsó tizenöt percben – rendkívül emlékezetesen.
Első albumához érkezett az utóbbi évek egyik népszerű újvonalas house kiadója, a Shall Not Fade: a lengyel Bartosz Kruczynski legismertebb alteregójának, az Earth Traxnek hozták ki az egyszerűen
LP1 (Shall Not Fade, 2020)
-nek címzett gyűjteményét. Sok izgalmas téma került fel a két korongra éteri breakbeatek, acid technók, hi-tek szintis house-ok és robotikus electrók formájában, de a zárásban becsúszik egy trance-szerűség is. Ráadásul ezt a színességet üresjáratok nélkül műveli a szerző, így a végeredmény remek ismerkedési pont lehet kezdőknek, vagy biztos vétel azoknak, akik nem szeretnek egy dolognál leragadni.
Velkei Zoltán