"Jóban kell lennem a szövegekkel" – Karácsonyi beszélgetés Hangácsi Mártonnal

2019.12.14. 12:40, Gaines

hangacsi_karacsony.jpg

Hangácsi Márton dalszerző-előadó, akinek legújabb nagylemeze, a <30 két hónapja debütált a Recorderen, több koncerttel búcsúztatja az óévet: december 15-én, vasárnap este, illetve december 22-én, vasárnap délután a Vörösmarty téri Adventi és Karácsonyi Vásáron lép fel, míg december 18-án, szerdán a Rootsban tart egy szál gitáros koncertet. Így most nemcsak magyar dalszövegeiről vagy zenei inspirációiról faggattuk ki, hanem egy-két karácsonnyal kapcsolatos (zenei) kérdést is feltettünk neki.

Hosszú idő után az idei nagylemezeden jelentek meg először magyar nyelvű szövegek, miután az első EP-d óta következetesen csak angolul énekeltél. Azt is mondtad, az angol számodra sokkal alkalmasabb nyelv a zenére. Mi vezetett rá, hogy most mégis több magyar dalt is szerezz?

Két dal volt (Majdnem 40, tizennyolc), aminek a demo verziójában még angol szöveg volt. Aztán amikor elkezdtem jobban kidolgozni, sehogy sem állt össze. Miután sokadik nekifutásra sem tetszettek angolul, gondoltam, megpróbálom magyarul. Így gyakorlatilag mindkét dalt elejétől a végéig meg tudtam írni. A Kapd el és a Túl rég volt már már előbb születtek, de itt a (főleg a dalok témája miatt) egyből magyarul képzeltem el a szöveget. Összességében annyi történt, hogy ennek a pár dalnak a szövegével jól tudtam azonosulni. Ettől függetlenül jobban szeretek angolul énekelni, de jó érzés, hogy akik nem tudnak angolul, ők is érthetik néhány dalomat.   

Mit tapasztaltál a dalszerzéskor, illetve a dalok előadásakor: nagyobb biztonságot jelentenek az angol nyelvű szövegek? Akár éneklés-prozódia, akár személyes szövegek megszólaltatása tekintetében?

Prozódia szempontjából sokkal jobb angolul énekelni, így inkább tudom hangszerként kezelni a hangomat. Sokan mondják, hogy azért (is) szeretik az angolt, mert el tudnak bújni mögé. Nálam ez valahogy sose jött elő. Biztos, hogy kevesebben értik a dalokat, de attól még magamnak ugyanúgy jóban kell lennem a szövegekkel, függetlenül a dal nyelvétől.

Egyszemélyes előadóként lemezről lemezre bővíted, variálod a zenei hangzásvilágod. Milyen hatásokból táplálkozol mostanában hangszerelés szempontjából?

Mostanában az X-Ambassadors és Sigrid legutóbbi lemezei pörögtek sokat, de azt veszem észre magamon, hogy a hangszerelések nem az aktuálisan hallgatott zenéimtől függnek. Általában minden dalnak megvan a hangulata, hogy milyen stílusban képzelem el. Ezt próbálom kifordítani. Az új lemezen a Kapd el és a Be Patient az a két dal, ami stílusában hasonlít azokra a zenékre, amiket az utóbbi években hallgattam. A többi dalról én sem tudom, honnan jött.

LEMEZTÁSKA ROVATUNKBAN MÉG TÖBB KIDERÜL HANGÁCSI MÁRTON KEDVENC ZENÉIRŐL

A Hang-Art nevű projekted óta nem alapítottál új zenekart, pedig a legtöbb új dalod – az Is That What I Want popos bluesrockja, a Túl rég volt már gitárszólós refrénje – is szólhatna élőben akár John Mayeres zenekari felállásban is. Jobban érzed magad a színpadon egyedül, loop stationökkel körülvéve?

A zenekarozás nagyon jó móka volt, de abban a néhány évben eléggé ki is égtem. Volt olyan, hogy négy-öt formációban is játszottam, de áttörés nem volt sehol. Elemezgettem, miért történhetett így, nyertem hasznos tapasztalatokat. Abban biztos vagyok, hogy lesz még zenekarom, de jelen pillanatban azt tudom elképzelni, hogy évi egy-két koncertet játszanék így. A looperes produkció nagyon jókor jött. Elkezdtem újra gyakorolni, dalokat írni (ekkor született a Keep Going is), új erőre kaptam, és ez még a mai napig is kitart. Tetszik, hogy van kihívás a koncertekben, és hogy egy olyan élő produkciót rakhatok a színpadra, ami nemcsak tőlem vagy a dalaimtól, de attól is különleges lesz, ahogyan a dalok megszólalnak.

hangacsi_karacsony2.jpg

A <30-on az előző élettörténeti konceptlemezhez képest mintha a konkrét személyes sztorik felől általánosabb, nemzedéki élettapasztalatok felé mozdultál volna el. Ez egy szándékos eltávolítás volt? Hogyan építetted fel ennél a lemeznél a narratívákat az élményanyagodból?

Az első lemezen (My True Fairy Tale) 10 év dalai gyűltek össze, így kézenfekvő volt, hogy kronológiai sorrendben kerülnek a lemezre. Ezen a lemezen 1,5-2 év dalai vannak és (nem tudatosan) a korosztályom mindennapjából, problémáiból merít. A dalszerzésnél nem szoktam megtervezni, hogy miről fognak szólni a dalok, de jó látni, hogy egy-egy korszak dalai nem csak rákerülnek egy lemezre, hanem ténylegesen tükrözik az adott időszakot.

JOBBNÁL JOBB INGYENES KONCERTEKKEL VÁR A KARÁCSONYI VÁSÁR - KÖZTÜK HANGÁCSI MÁRTON FELLÉPÉSEIVEL IS

Milyen lemezeket/dalokat/zenéket fogsz hallgatni december 24-én? Van olyan zene, amit mindig beteszel ilyenkor?

Még azt is el tudom képzelni, hogy 24-én nem fog zene szólni itthon. Ha hallgatok is valamit, biztosan nem sok köze lesz a karácsonyhoz!

Mely dalok fejezik leginkább azt, amit számodra a karácsony jelent? Miért?

Őszintén nincs ilyen dal. Van olyan, amiről beugrik a karácsony, de nem a boldog karácsony. :)

Melyik karácsonyi daltól szabadulnál meg örökre, ha tehetnéd?

Függetlenül attól, hogy jó dalnak tartom, az All I Want For Christmas Mariah Carey-től.

Mondj egy lemezt, amit szívesen ajándékoznál idén karácsonyra a Recorder olvasójának!

Az új lemezemet!

Melyik karácsonyi dalt dolgoznád fel szívesen?

Last Christmas.

Mivel készülsz a még hátralévő idei koncertjeidre?

A következő két vasárnapon lesz két fellépésem a Vörösmarty téren, majd jövő hét szerdán egy különleges „egyszálgitáros” koncert a Roots-ban. És még épp karácsony előtt játszom a nyíregyházi Barbizon Hotelben.

Hangácsi Márton a Facebookon

Kik adnak még ingyenes koncerteket és mi minden lesz még a Karácsonyi Vásáron?

A Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár Facebook-oldala és 2019-es eseményoldala.

https://recorder.blog.hu/2019/12/14/_joban_kell_lennem_a_szovegekkel_karacsonyi_beszelgetes_hangacsi_martonnal
"Jóban kell lennem a szövegekkel" – Karácsonyi beszélgetés Hangácsi Mártonnal
süti beállítások módosítása