„Szégyenkezés nélkül tegyétek, amire vágytok, csajok – Csak legyetek biztosak abban, hogy egy lépéssel előrébb jártok.” A Work It című szám részlete tökéletesen összefoglalja az életművet, amely nélkül a hiphop (és a könnyűzene) ma nem lenne az, ami. Ennek az életműnek végre új fejezete íródik: Missy Elliott visszatért! Ez a cikk először a Recorder magazin 76. számában jelent meg.
Néhány évvel ezelőtt, amikor szokás szerint a visszatérésről faggatták, Missy Elliott azt mondta: „nem érdekelnek a slágerek. Bármikor képes vagyok slágert írni.” Majd hozzátette: őt egyedül az mozgatja, miként hozható össze a sláger a vizualitással, a szöveg a koreográfiával, a zene a stylinggal.
Missy Elliott egyik legfontosabb ismertetőjegye, hogy mindig is magasról tett arra, a hiphop íratlan szabályai szerint hol a helye a nőnek, hogyan kellene kinéznie és miről szabad szövegelnie. E tekintetben nyilván sok elődje volt Roxanne Shantétól Nikki D-n át Queen Latifah-ig. Pályája nagyjából egyszerre kezdődött Lauryn Hill szólókarrierjével – Elliott azonban egy nagy lépéssel (nevezzük inkább kvantumugrásnak) mindenkinél messzebbre ment. Ő megengedte magának azt a luxust, hogy szövegeinek és zenéjének komplexitásán túl addig nem látott vizuális-művészi koncepciója is legyen.
A Missy Elliott-univerzum
Missy Elliott gyermekkori barátjában, Timbalandben találta meg azt a producertársat, akivel képes volt felépíteni saját, semmihez sem hasonlítható galaxisát, amely ma is frissnek hat mind zeneileg, mind látványban. A birodalom koronájának ékköve a 2001-ben kiadott Get Your Freak On, amely úgy hatott az addigra kifulladó g-funk és a klubokban a helyét nem találó mainstream hiphop katyvaszában, mint egy szippantás… khm, friss levegő.
Szokatlan hangminták és ritmusok, hibbant hangszínek és pazar ének, flegma poénok és öntudatos feminista szövegek – emellé pedig eszeveszett koreográfiák, innovatív sminkek és frizurák. Ez a különcség pedig szokatlan támogatást és elismerést váltott ki a férfi pályatársak körében is. Jól példázza ezt, hogy a Get Your Freak On klipjében Ludacris, LL Cool J, Ja Rule, Busta Rhymes, Master P, Spliff Star, Lil' Romeo és Nate Dogg is feltűnik cameoszerepben.
Missy szövegei levetnek magukról minden klisét: a rapper nem tetszeleg, nem versenyez a férfiakkal, nem a beeffel van elfoglalva. Felszabadult női szexualitásról, orgazmusokról, egészséges testképről szólnak, arról, hogy tegyünk mások véleményére – csupa mai téma, amit húsz évvel ezelőtt még igen okosan kellett megcsavarni ahhoz, hogy ne hasson szájbarágósnak. A rapper nyíltan beszélt a családon belüli erőszakról (édesanyjával szó szerint elszöktek otthonról agresszív apja elől), és mindig azt hangsúlyozta, egy nő egyedül is erős.
Missy Elliott 1998-ban | Fotó: David Corio |
A bevezetőben említett szövegrészlet például egyaránt jelentheti azt, hogy a nő érzelmileg járjon egy lépéssel a férfi előtt, de azt is, hogy minden nő szexeljen azzal, akivel akar, csak védekezzen. Ergo: Missy Elliott elévülhetetlen érdemeket szerzett abban, hogy a hiphop és a nő közös halmaza ma már szerencsére nem csupán szexin vonagló vokalistákat, side bitch-eket és szexuális tárgyakat jelent. Mindezeket a saját megjelenésével, életvitelével is alátámasztotta, így hiteles ikonja lehetett az akkoriban felnövő lányoknak. Elliott sem megjelenésében, sem viselkedésében, sem szövegeiben nem akart szexi lenni – és épp ez tette őt azzá.
Eltűnés és visszatérés
Amikor Katy Perry egy váratlan húzással színpadra szólította kislánykori ikonját a 2015-ös Super Bowl half time show-jában, a tizenévesek és a fiatal huszonévesek csak lestek, hogy ez meg ki az istennyila. A Twitter felrobbant, mindenki azt akarta tudni, ki ez a nő, és hol volt eddig. Ami persze az idősebbek számára megmosolyogtató, de azt jól példázza, hogy Elliott és Timbaland zenei világa szemernyit sem veszített a fényéből. Amikor 2016-ban beült Michelle Obama mögé James Corden autós-éneklős műsorába, hirtelen egész Amerika érezte hazafias kötelességének, hogy Missy Elliottot hallgasson.
A rapper a 2005-ös The Cookbook után 2006-ban kiadta első best of-lemezét Respect M.E. címmel, azóta nem jelent meg nagylemeze. Ennek oka részben egy betegség, a Graves–Basedow-kór, amely 2011-re úgy elhatalmasodott Elliotton, hogy kis híján meghalt egy autóbalesetben, mert vezetés közben érzéketlenné váltak a lábai. Noha a kezelés sikerrel járt, az előadó 14 éve nem rukkolt elő nagyobb lélegzetű zenei anyaggal. Közben persze tett róla, hogy a neve újra meg újra beússzon a köztudatba: sokakkal készített közös számot Lizzótól Michelle Obamáig. Közben pedig producerkedett is, a többi közt Monicának, Keyshia Cole-nak és Jennifer Hudsonnak is – Grammy-jelöléseket is begyűjtve.
Ikonológia a gyakorlatban
Eközben felnőtt egy generáció, amelynek előadói számára Missy Elliott életműve nem csupán alapvető hivatkozási pont, kulturális élmény, hanem ugródeszka is: Elliott öt Grammy-díja és őrületes lemezeladási adatai megmutatták, hogy a műfajban igenis helyük van az erős és autonóm nőknek. Nem véletlen hát, hogy napjaink legsikeresebb női hiphopsztárjai szinte kivétel nélkül példaképükként utalnak rá.
Missy Elliott az MTV életműdíjával 2019 augusztus 26-án |
Az idén Missy Elliott lett az első női hiphop-előadó, akit beiktattak a Dalszerző Hírességek Csarnokába. A gálán Queen Latifah konferálta fel és Michelle Obama laudálta, Lizzo tisztelgett előtte – de szép is ez. Szintén 2019-ben kapta meg az MTV VMA-Életműdíjat, amely olyan előadóknak jár, akik zenei és vizuális téren egyaránt maradandót alkottak. És augusztus végén megtörtént az is, amire csaknem másfél évtizede várnak a rajongók: Missy Elliott lemezt adott ki – még ha nem is teljes nagylemezt.
Az Iconology című EP egyszerre idézi a kilencvenes évek R&B-alapú kiadványait és a későbbi, futurisztikus érát, retrospektív képet adva a kivételes életműről. A Throw It Back című klipes dal ezerféleképp utal szövegében és képileg is Missy korábbi munkáira, ugyanakkor folytatást is sejtet. És ne legyenek kétségeink: Missy Elliott még mindig egy lépéssel mások előtt jár.
szerző: Csepelyi Adrienn