A Terminátor-történetfolyamhoz kezdettől fogva hozzátartoznak a kemény hősnők. A Linda Hamiltont, Claire Danest és Lena Headey-t is felvonultató névsorhoz október végétől újabb nevet adhatunk hozzá. De ki ez a rövid hajú, zaklatott tekintetű, nyakigláb akciósztár? Bemutatjuk az öntörvényű Mackenzie Davist, aki lassan már hazajáró vendég lesz Magyarországon. Ez a cikk a Recorder magazin 76. számában megjelent írás bővített változata.
A 32 éves kanadai színésznő nem kapkodta el a pályakezdést, először elvégezte az angol szakot a montreali McGill Egyetemen, és csak a diploma megszerzését követően költözött New Yorkba, hogy színészetet tanuljon. Első emlékezetesebb szerepét a 2010-es évek első felének egyik ünnepelt független filmes rendezőjének, Drake Doremusnak köszönheti. A 2013-as Kísértés modoros és életidegen megcsalástörténet, Davis azonban a cserediákkal viszonyt folytató családapa kamaszlányaként természetességet visz a mesterkélt helyzetekbe.
Már itt megfigyelhető, amit későbbi szerepeiben nagyszerűen, egyre tudatosabban alkalmaz. Egyszerre tud szélsőségesen szenvedélyes és már-már kényelmetlenül sebezhető lenni, akár egy szabad idegvégződés, ami egy érintésre összerándítja a testet. Gyakran alakít ösztönös, impulzív figurákat, akik mintha érzelmileg lecsupaszodnának; lebontja a nézőtől elhatároló, biztonságos kordont, így a saját bőrünkön érezzük a tágra nyílt szeméből sütő dühöt, pánikot, mohó vágyakozást. A nyílt feltárulkozás után pedig egy pillanat alatt képes megacélozni magát.
Még néhány mellékszerep következett. Jófej és laza párt alakított Hollywood másik magas tehetségével, Adam Driverrel a What If című romkomban, míg a Csajkeverőkben Miles Tellerrel kavart. 2015 után pörgött fel a filmes karrierje, néhány év alatt párhuzamosan zsákolt be három nagy blockbustert és három főszerepet izgalmas indie produkciókban.
A blockbusterek pikantériája – számunkra legalábbis –, hogy mindegyiket hazánkban forgatta. Először Matt Damon űrrobinzonádjában, a Mentőexpedícióban tűnt fel apró, de fontos szerepben, ő fedezhette fel, hogy a halottnak hitt botanikus-asztronauta életben van. Ridley Scott csak producer volt a Szárnyas fejvadász 2049-ben, de Davis nélküle is visszatért, hogy virtuális édeshármasba bonyolódjon Ryan Goslinggal.
Harmadszor már a plakátra is felkerül, mint az ártatlanok félig ember, félig gép védelmezője a Terminátor: Sötét végzetben. „Budapest gyönyörű város, de valahogy mégsem találtam a helyem, és nem értettem, miért” – mesélte még 2017-ben, ezért itt tartózkodása alatt beleásta magát a közelmúlt magyar történelméről szóló könyvekbe, például Susan Faludi Előhívás – Minden apámról című memoárjába.
Mackenzie Davis és Linda Hamilton a Terminátor: Sötét végzet című filmben |
Az új Terminátor-folytatással kétségkívül minden eddiginél szélesebb körben válhat ismertté, de nemrég zsinórban három fesztiválkedvenc film használta fel intenzív színészi jelenlétét és a destruktív jellemek iránti vonzalmát. Az Izzy Gets The F*ck Across Town forgatókönyve összetéveszti a komplex karakterábrázolást azzal, hogy az exe eljegyzési buliját tönkretenni kívánó főhős legyen minél irritálóbb, de Davis így is kiharcol két remek jelenetet: egy hiteles, egyéjszakás kaland utáni romantikus reggel Lakeith Stanfielddel, és egy duett Carrie Coonnal, melyben a Heavens To Betsy riotgrrrl-számát adják elő úgy, hogy satuféket fog a film a dallal kifejezett érzelmektől.
A Pszichoszingli-utánzatot követte az eredeti író-rendező párosának új filmje, a Pszichoanyuban ugyan Charlize Theron vitte a prímet, de Davis az álombébiszitter titokzatos és vagány szerepében is nagyszerű. Az Always Shine című testcserés pszichothriller közelijeiben pedig nem retten vissza, hogy a féltékenység csúnyábbik arcát is megmutassa.
Mackenzie Davis és Charlize Theron a Pszichoanyu című filmben |
Ezek a szerepek szinte mind (ön)pusztítók, és a legnagyobb ívet hasonló tornádó-karakterrel tudta bejárni – a tévében. Az informatika hőskorát néhány látnoki, mégis mindig hátrányból induló figura küzdelmein át bemutató CTRL nélkül programozózsenije, Cameron papíron közhelygyűjtemény lehetne. Lázadó, apakomplexusos, szeretteit eltaszítja, lobbanékony. Az írók azonban okosan mozdították ki a skatulyából – főleg a pragmatikus, háziasszonyból partnerré és üzletasszonnyá átvedlő Donnával (Kerry Bishé) való, nem épp zökkenőmentes barátságán át –, miközben kiaknázták az erősségeit. A harmadik évad kulcsjelenetében, egy brutális árulástól úgy omlik össze, úgy szakad fel belőle a sokk, mintha gyorsvonattal vágnák gyomorszájon.
Kerry Bishé és Mackenzie Davis a CTRL nélkül című tévésorozatban |
Vélhetőleg ezek után sem fog megelégedni egysíkú szerepekkel, tudatosan épít sokoldalú karriert. Tervei közt szerepel egy romkom Kristen Stewarttal, ami mozifilmes válasz lehet másik tévés sikerére, a Fekete tükör méltán körberajongott csúcsepizódjára, a San Junipero haláltmegvető szerelmi eposzára.
Gugu Mbatha-Raw és Mackenzie Davis a Fekete tükör-sorozat San Junipero című részében |
Az interjúkban is elmélyült, kíváncsi ember benyomását kelti; amikor a Mentőexpedíciónál utólag felmerült, hogy karaktere a film alapjául szolgáló könyvben koreai származású, sértett védekezés helyett nyilvánosan fejtette ki rágódásait. „Mackenzie egyértelműen nemzedéke egyik legfényesebben ragyogó csillaga” – mondta Jason Reitman, a Pszichoanyu rendezője, és mérget vehetünk rá, még jó darabig nem fog tompulni a fénye.
szerző: Huszár András