A számítógép értékesebb annál, hogy csak halottak feltámasztására használjuk. Folyik az élő előadók fellépéseinek elgorillazosítása. Az élőzene múltját és jelenét bemutató Éljen az élő!-cikksorozatunkat Szedlák Ádám jövőre kacsintó írása zárja a Recorder magazin 72. lapszámából.
Miért csak a halott zenészeknek tartjuk fent a hologramtechnológiás fellépéseket? – kérdezett vissza egy interjúban Claire Boucher, akit zenészként Grimesnak hívnak, és talán mostanra c a hivatalos neve. (Igen, az egy kicsi, dőlt c, mint a fénysebesség jele.) Grimes arról beszél, hogy nem szeret turnézni. Lámpalázas. "Nem vagyok jó előadóművész. Egy rendező vagyok, aki valamiért ebbe a helyzetbe került, és most már késő változtatnia. El kell gorillazosítanom, ki kell találnom, hogyan ne kelljen beyoncézni annyit" – mondta a Flaunt újságírójának.
A kérdés tulajdonképpen jogos. Hét év telt el azóta, hogy Tupacot feltámasztották egy hologramos fellépés kedvéért a Coachella szervezői. A koncert technikai kivitelezője, az AV Concepts cég ugyan nem árulta el, pontosan mennyibe került a fellépés, de a kiszivárgott összegek 100 és 400 ezer dollár közé lövik be az összeget. A fellépést részben egy 19. századi illúzió, a John Pepper után elnevezett Pepper szelleme tette lehetővé. Épp csak a 19. századi technológiát – és itt tükrökről van szó alapvetően – cserélték Mylar fóliára és nagy fényerejű projektorokra. A költség nagyobbik részét pedig valószínűleg a régi videók után megalkotott CGI Tupac létrehozása tette ki.
Hologram Tupac és Snoop Dogg a Coachella fesztiválon:
Olcsó és egyszerű
A számítógépes grafika ára azonban lement. Ráadásul Grimest nem is feltétlenül kell 3D-modellből és textúrákból összerakni, hiszen fel lehet venni a mozgását. A hologramnak mondott fellépések pedig valójában két dimenziósak, így egyszerű dolga lesz a művésznek, ha egyszer tényleg gorillazosítja magát.
A hologramnál amúgy is menőbb technológiának számít az kibővített valóság (AR, augmented reality), ami olyan, mintha a valóságba pingálnának bele digitális részleteket. Van, ahol a pingálás konkrétan megtörtént: Budapesten a Sas és az Arany János utca sarkán lévő tűzfalfestmény a LARA appon keresztül nézve megelevenedik, egy teljes animált sztorit nézhetünk meg az okostelefon képernyőjén. A technológiát Eminem is használta már a 2018-as Coachellán, bár az a fellépés inkább azt mutatta be, hogy egy elnagyolt CGI még mindig tud úgy kinézni, mint egy játékdemó a kétezres évek elejéről. Az is egy esztétika, ezt szépítette meg a tavalyi év sikerfilmje, a Ready Player One!
Egy jelenet a filmből:
Ne utáld az okostelefonos közönséget, hanem használd ki!
/K/DA
Abban azonban teljesen igaza volt Eminem menedzserének, Paul Rosenbergnek, hogy ha az emberek a levegőbe tartják a telefonjaikat a koncert alatt, akkor panaszkodás helyett meg kell oldani, hogy ott is kapjanak valamit. Minden egyszerűbb lenne, ha a lakossági használatú okosszemüvegek elterjedtek volna, de azoknak még nem jött el az idejük. Eminem pedig poénra vette az egészet, a teljes fesztivál területén voltak olyan vizuális elemek, amelyek új AR-tartalmakat aktiváltak az appban.
Az AR-technológia kész a mindennapokra, az utolsó és legnagyobb tesztje a League of Legends tavaly novemberi nagy esport-bajnokságának megnyitóján volt, ahol új ruhákban lépett fel a K/DA virtuális zenekar. A (G)I-DLE K-pop együttes tagjaiból verbuvált játékon belüli zenekar fellépésén a valós és virtuális tagok egyszerre voltak a színpadon. A fellépés jelentőségét pedig leginkább az segít megérteni, hogy a League of Legendst már 2016-ban is százmilliónál is többen játszották rendszeresen, a 2018-as bajnokságnak pedig volt olyan meccse, amit egyszerre 20 millió néző követett. Abban az évben, amikor a Premier League októberi Liverpool - Man City meccsét egyszerre 2,53 millióan nézték, és ez éves rekordnak számított.
Élő és virtuális tagok a K/DA koncertjén:
Vannak új virtuális sztárjaink, pont úgy, ahogy a sci-fi megígérte húsz éve. Illetve úgy, ahogy a Gorillaz bizonyította az elképzelés helyességét. Ennek fényében kell értékelnünk Grimes visszakérdezését is. Ha egy nem is létező, Ahri vagy Akali nevű videojátékbeli harcos koncertezhet, akkor ő miért ne rendezne AR- vagy hologramturnét?
Szerző: Szedlák Ádám