Eksztázis két kontinensen – A törzsi tánctól a tudatos transzig

2019.05.20. 10:44, trecorder

rec071_fatima2_650_1.jpg
Gozlán Fatima
, algériai-magyar zenész az Ozora Fesztivál Ambyss színpadának szervezője, a Talizman Records & Booking Agency alapítója, az Ecstatic Dance Budapest szervezője azok közé tartozik, akik átéltek transzba ejtő afrikai törzsi ünnepségeket és európai trance-bulikat is. Ma többek között tudatos partik szervezésével foglalkozik Budapesten. Gozlán Fatima írása az áprilisi, 71. Recorder magazin Zságer Balázs vendégszerkesztő közreműködésével készült Tribal-mellékletéből. 

                                                                                                                                                         
rec071_gozlan_fatima_280.jpgJómagam - félig észak-afrikaiként - a ritmus rabja vagyok, mióta az eszemet tudom. Gyermekkorom Algériája, a berberek világa, egész életemre meghatározó nyomot hagyott bennem. A berberek eredetileg törzsekben éltek, a táncnak és a zenének számukra még mindig funkciója van, többnyire családi ünnepeken, esküvőn, körülmetélés alkalmával jellemző. A vidámság és az öröm hatja át ezeket az eseményeket, ezért is csujjogatnak a nők, akik egymás kezét fogva rázzák csípőjüket, így fokozva a hangulatot. Ilyen eseményen történt, hogy 11 éves koromban szemtanúja voltam, amint az egyik unokatestvérem a tánc közben transzba esett.  Afrikában a 3/4-es, 6/8-ados ritmus azért is gyakori, mert ennek a ritmusnak a hatására transzba eshetsz. Unokahúgom a fejét monoton módon jobbra, majd balra dobálta mindkét irányba háromszor, amitől egy idő után transzba esett. Ennek a táncnak valójában nincs szakrális töltete, a berberek az idők során elarabosodtak, és az iszlámban tilos az alkoholfogyasztás, talán ezért is népszerűek ezek az izgalmas ritmusok és rituálék, amelyek során alkohol nélkül is módosíthatják a tudatukat.

Aztán Európában a húszas éveim elején voltam először trance partin, és nem is annyira a zene fogott meg, mint inkább  az emberekhez való kapcsolódás élménye. Akkoriban ezeknek a partiknak nem volt olyan divatja, mint mostanában, titokban zajlottak  a természetben, például egy eldugott erdei tisztáson, középen nagy tűzzel. Tetszett, hogy ezeknek a partiknak a közönsége többnyire nyitott és elfogadó, rengeteg barátra tettem szert, akikkel ma is tartjuk a kapcsolatot. Útkeresők voltunk, akik nehezen fogadtak el társadalmi kötöttségeket, és akiket még nehezebben fogadott be a társadalom. A partikon mindig úgy éreztem, hogy egy törzs tagja vagyok, tartozom valakik közé, soha sehol nem találkoztam annyi mosollyal, sehol máshol nem jött létre annyi fantasztikus kapcsolat emberekkel, főleg a táncon keresztül, mint akkor és ott.

Manapság Nyugaton is divatba jöttek az ún. conscious azaz tudatos partik, amelyeknek NO DROG NO ALCOHOL a mottójuk. A tánc eksztatikus élményének (újra)felfedezése, az egészséghez, teljességhez és spiritualitáshoz való hozzájárulásának híre egyre több emberhez jut el napjainkban. Ezért kezdtem el szervezni az Ecstatic Dance Budapest partikat egy világméretű rendezvénysorozat részeként (a san franciscói EcstaticDance.org engedélyével és ihletésével szervezik a partikat több mint nyolcvan városban és helyszínen világszerte). Ezek tiszta és kölcsönösen elfogadó térben zajló partik dj-vel vagy élőzenével.

A tapasztalunk az, hogy  az emberek akkor tudják igazán elengedni magukat, ha úgy érzik, hogy biztonságban, jó társaságban vannak, ezért program elején közös nyitókört alkotunk, és a ráhangolódás folyamatában rengeteg kapcsolódós, oldódós gyakorlatot végzünk élőzenére. A partikon azt látom, hogy az embereknek hiányoznak a valódi közösségi élmények, ezért is használjuk egyre többet a “my tribe, my family” szlogent rendezvények kapcsán. Az egész este egy gondosan felépített ív mentén halad, ezért ezek nem a parti felénél beugrom kicsit táncolni-jellegű rendezvények, a teljes élményért érdemes elejétől a végéig ott lenni.

rec071_fatima_651.jpg
A partik alapja az elektronikus zene, engem amúgy is azok a stílusok vonzanak, amelyeket nem kottából játszanak, tehát a folklór, az afrikai es közel-keleti zene, de mostanában nagyon szeretem és művelem az elektronikát is, mert mindig nagyon érdekelt egy-egy hang minősége, vagyis a művész „soundja”, az elektronikában pedig a hangok kicsavarása, effektezése és maszterelése által kapjuk meg a végleges soundot. Ez egy egész más tudomány, mint hangszeren játszani, de legalább olyan mélységei vannak.

Szerző: Gozlán Fatima

https://recorder.blog.hu/2019/05/20/eksztazis_ket_kontinensen_a_torzsi_tanctol_a_tudatos_transzig
Eksztázis két kontinensen – A törzsi tánctól a tudatos transzig
süti beállítások módosítása