A rapper tavaly óta, egyelőre sikertelenül próbálja megszerezni az EMI-től dalainak jogait, eleinte üzleti tranzakción keresztül, majd később a lemezcéggel kötött szerződés felmondására irányuló peres úton. A Hollywood Reporter most arra hívta fel a figyelmet, hogy Kanye West szerződésének egyik rendelkezése gyakorlatilag megtiltja neki, hogy ne dolgozzon.
West januárban ment bíróságra a szerződések ügyében – az EMI mellett a Def Jamet és a Roc-A-Fellát is beperelte –, de a keresetlevél teljes szövegét csak most hozták nyilvánosságra, benne az ominózus kitétellel, miszerint West a szerződésmódosítás által kiterjesztett időtartamra vonatkozólag főfoglalkozása értelmében folyamatosan és aktívan köteles szerzeményeket és stúdióalbumokat írnia és rögzítenie. Ez idő alatt „soha nem vonulhat vissza dalszerzőként, lemezfelvételeket készítő művészként vagy producerként”, és nem tarthat hosszabb szünetet, melyben nem dolgozik aktívan a zenei karrierje előbbrevitelén.
Az EMI tehát nemcsak West 2003 óta született dalainak jogaival rendelkezik, az idejével is, amit West ügyvédei szerint a Kaliforniai Munkatörvénykönyv egyik paragrafusa már nem tesz lehetővé a lemezkiadónak. Ebben ugyanis az áll, hogy egy ilyen munkaszerződés csak hét évig maradhat érvényben, vagyis – állítja a keresetlevél – lényegtelen, hogy „tisztességes-e a szerződés, vagy hogy a munkavállaló teljesítette-e a szerződésben foglalt kötelezettségeit.” A hét éves időszak ugyanis 2010. október elsején lejárt, és az azóta eltelt több mint nyolc évben az EMI törvényszegést követett el azzal, hogy érvényben tartotta a szerződést. Ez egyben azt is jelentené, hogy a 2010 óta alkotott zenék – beleértve a My Beautiful Dark Twisted Fantasy, a Yeezus és a The Life Of Pablo szerzői jogai mind Kanye Westet illetik, így szól legalábbis a sztár ügyvédeinek követelése. A kaliforniai hétéves törvény több szerződésbontásos ügyben előkerült, Olivia Newton-John és a Thirty Second To Mars is hivatkozott már rá korábban.
Az EMI válaszlépésként szövetségi bíróság elé vinné az ügyet, ahol csak a szerzői jogi kérdéseket tárgyalnák; a szövetségi törvények kimondják, hogy a dalszerző a megjelenést követően csupán 35 évvel lehet jogosult visszakövetelni a jogokat. A keresetlevél teljes szövegét itt lehet elolvasni.