Az idén 25 éves Anima Sound System nemcsak a fesztiválokra, különleges római klub-, illetve londoni templomi koncertre, a Trafó októberi születésnapjára neves jazz-zenészekkel kiegészülve és persze a jövő hét szerdai, egyetlen önálló nyári budapesti koncertjére (Ellátóház, Facebook-eseményoldal) készül 2018-ban, hanem ahogy megszokhattuk, több kiadványra is, amelyek közül az egyik egy dupla feldolgozáslemez lesz Anima-dalokból, amelyen szerepel majd ez a kiváló Presser Gábor-átértelmezés is.
A nemrégiben szintén a Recorderen debütált '68-remixalbumhoz hasonló nagyívű, sok előadós dupla-lemez is építés alatt áll, amelyen hazai kortársak, popzenekarok, jazz- és népzenészek a szélrózsa minden irányából tisztelegnek az Anima zenei határokon átívelő munkássága előtt. A megjelenés csak télen várható, de már most szállingóznak, illetve napvilágot látnak az Anima-klasszikusok vadonatúj adaptációi. Az elmúlt hetekben Erik Sumo állt elő saját '68-adaptációival (igen, egyszerre többel is), aztán Müller Péterék dolgozták fel kedvencüket, a Tedd a napfényt be a számba című dalt, most pedig a hazai popszcéna talán legnagyobb alakja, Presser Gábor készült el feldolgozásával, melynek során az Anima-alapító Prieger-testvérek Vigyél el című dalát értelmezte újra a 2003-as Aquanistan albumról.
„Nem túlzok, ha azt mondom, hogy Presser Gábor negyven éve van ránk hatással" – mondja a zenekarvezető Prieger Zsolt. „Az első lemez, amit a kezembe fogtam, az Omega 10000 Lépés című lemeze volt, tele a fiatal Presser azóta klasszikussá érett szerzeményeivel, aztán az igazi nagy hatás az LGT albumai voltak persze, talán azokon hallottam először afro-t, reggae-t és jazz-rock-értelmezést is, reveláció volt. De imádtam például Gábor Kovács Katinak készített lemezét is, később az első szinti-kísérleteit a debreceni Szalay-testvérekkel, akik a modern szintetizátor-művészet tán legnagyobb hazai tudorai voltak, és csodálattal hallgattam Kocsis Zoltánnal és az Amadindával való közös experimentális munkáit is, nem beszélve a korai zenés színpadi műveiről, amiket még apámtól kaptam. Hány cédula egy élet! – mekkora dal például a Harmincéves vagyok című előadásból, atyaég. Szóval nekem Presser leginkább kísérletező és a dalforma lelki intenzitásának nagymestere, nem az ünnepelt lexikon-sztár. Ő inkább a magyar dal nagy és humoros gondolkodója, közben meg egy hihetetlen közvetlen, tűnődő, okos és érzékeny ember, aki hetvenévesen akkora kedvvel vetette bele magát a munkába a Vigyél ellel, mint egy lelkes fiatal. Elővette a régi szintiket, a refrénben vokóderezik, és olyan zajokat generál, ami különösen az a világ, amit annyira szerettem egy-egy Presser mű bevezetésénél és lezárásánál. Még az eredeti Anima-dalból is szemplingel, ritmust és énekfoszlányt. Presser egyszerre példa és barát, nagy öröm, hogy elkészült a track, hogy beszélgetünk zenei és egyéb ügyekről, régen és ma is nagy és közvetlen hatással van ránk. Persze mi meg nem bírtuk megállni, hogy abban a pillanatban, ahogy Pici bá’ átküldte a kész művet, Erikával (Prieger-Bajtek Erika, Prieger felesége, az Anima Sound System vizuális hátteréért felelős tagja - a szerk.) azon nyomban elkezdtünk improvizálni egy víz alatti, misztikus, zajos kisfilmet a zenére, ami sokkal inkább egy ébredés előtti látomás, mint egy hagyományos klip.”
A tervezett, egyelőre az Anima & Animus munkacímet viselő albumon Presser Gábor és az említett már elkészült Anima-verziók mellett a Bujdosó Trió, a Volkova Sisters, az Irie Maffia, a BoZan, Jordán Adél és a Puszi, a Subtones Jónás Verával kiegészülve, a Hippikiller, a Márkus Tibor vezette Equinox, az Ethnofil, a The Anahit és rengeteg más neves, ismert vagy éppen fiatal, kísérletező, sokműfajú előadó dolgozik feldolgozáson, ahogy Szabó Attila, a Csík prímás-hangszerelője vagy ifj. Csoóri Sándor is készíti már a saját Anima-adaptációját.
Külön érdekesség, hogy az Anima Sound System a már említett 25 év dalaiból válogató jövő szerdai ELLÁTÓHÁZ-as koncertjén előadja a Vigyél el eredeti verzióját is, és a Prieger-tesók újra együtt lesznek a színpadon.
és akkor a nagyon presseres hangulatú Anima-átdolgozás, a Vigyél el, ami már csak azért is különös egybecsengésű választás az idén hetvenéves Pressertől saját életművével, mert az általa írt egyik legszebb magyar nagylemez, a Katona Klári-féle Titkaim is egy pontosan ilyen című dallal záródik: