A Chance The Rapper mellett feltűnt Saba második lemezén Pivot Gang-es haverja, John Walt meggyilkolása feletti bánatát rappeli ki, de olyan összetett, soulos-jazzes szerzeményekben, és olyan, amúgy is sötéten aktuális mondanivalóval, hogy az év egyik legjobban fogadott kiadványa a végeredmény. A hazai elektronikus r&b-souljazzhiphop egyik legígéretesebb formációjának, a Window-nak a frontembere, Kocsis Bence fejti meg a Care For Me titkát. A Window pedig május 24-én a Pontoonban indította az ausztrál James Chatburnnel közös, most is zajló európai turnéját (a hétvégén Hollandiában lépnek fel két városban). A 62. Recorder magazin Profül írása következik.
Saba: Care For Me
Kiadó: Saba Pivot LLC
Megjelenés: 2018. május
Stílus: hiphopsouljazz
Saba még csak huszonhárom éves, második lemezét jelentette meg áprilisban, amely azonban már zavarba ejtően komoly, mély és sötét tónust ütött meg. A chicagói rapper unokatestvérét, Walter Long Jr.-t – aki egyben mentora és a közösen alapított Pivot Gang tagja is volt – 2017-ben halálra késelték az utcán.
Már egyből az album felütése is arra utal, hogy mennyire váratlanul érte mindez, de az egész lemezt átjárja ez a fajta elveszettség és magány. „Jesus got killed for our sins, Walter got killed for a coat”, aztán „I’m tryna cope, but it’s a part of me gone and, apparently, I’m alone” – énekli a nyitó Busy/Sirens-ben. Ebben a dalban már rögtön teljes fegyverzetben jelenik meg az egész lemezre jellemző hangszerelés: szolid, soulos, jazzes, gitáros-billentyűstémák, úszósan, finoman a háttérbe keverve, amelyek az előtérbe helyezett nyersebb hangzású, zakatoló dobokkal, a „sidechain”-technikával nem fukarkodva egy kellemes, álomszerű hullámzást nyújtanak. Ilyen módon szépen párosul a kortárs hangzás, a klasszikusabb, élőzenei elemekkel.
Az izgalmas zenei megoldásokba már rögtön a második dalnál belefuthatunk: ahogyan a Broken Girls utolsó percében egy soulos vokál teljesen átalakul orkánná – egy tört dobgroove-val és egy ínyenc billentyűstémával. Az ezt követő Life az egyik olyan dal, ami a leginkább elkapott elsőre. Az elején bőgő hozza a basszustémát, majd ez sunyin átkúszik egy masszívabb elektronikus basszustémába és szépen sorban így adogatják át a téma alapját. Mindezt egy párhangos, szétpitchelt, széttorzított gitár/billentyűtéma kíséri. Ilyen roncsolásnál néha nehéz megállapítani, hogy electro piano vagy gitár-e az eredeti hang.
A Calligraphy az előzőnél kellemesebb tónusú, élő billentyűtéma kíséri végig, hogy a végén ismét egy zenei csavarba fusson ki. „Run Run Run Run” – énekli a kórus fúvósok kíséretében, majd a dal lezárásaként mindez átfordul egy nagyon menő vokóderorkánba. A Fighter egy szintén chicagói énekesnő kíséretében ugyanazt az ívet követi: lüktető alap, „dreamy” dallamok, majd teljes csavar a végére. A közös refrént a mantraszerű rapbetétek törik meg és ugyanaz a túlvilági hangulat. „Real is my next meal is a 444”. A posztrész a dalban ezúttal bevillant egy, a kortárs popra jellemző lepitchelt autotune éneket. Ahogy haladunk tovább, jön a számomra egyik legkedvesebb szerzemény, a Smile, ami – ahogyan átfordulunk a képzeletbeli B-oldalra – egy kissé pozitívabb hangulatot kap el, már amennyire persze egy depresszív állapothoz képest ez mérhető. Inkább melankolikus az érzet, a refrén mégis álomba ringatóan sulykolja: „smile, smile smile”. A Logoutban közreműködik Chance The Rapper, a szintén chicagói, szintén mentor cimbora, aki 2017-ben két Grammyt is bezsebelt és már közreműködött Saba debütlemezén is. Vonatként zakatoló dobok és uplifting autotune refrén jellemzi Greyt, oldschool funkszintik keverednek hangmintaszerű zongorafutamokkal. A Prom/Kingben a hangszerelés kicsit klasszikusabb módon építi be a zongorát, de azt úgy szétszedi, mintha egy régi bakelitet hallgatnánk (lehet azt is).
A zárószám stílusos és jó analógia a teljes anyagra: ha nem figyelünk a Heaven All Around Me szövegére, mint ahogyan a többi daléra sem, akkor maga a lemez is lehet kellemes hatású, álomszerű, a témákkal együtt azonban mégis kemény mélységekbe ránt. Ez a kettőség ugyanúgy igaz a zárlatban, hiszen itt is az a kérdés, hogy a túlvilág kóstol-e be Saba gondolataiba vagy ő próbálja megtalálni a szépet a körülötte lévő tragédiákban.
Kocsis Bence
Kocsis Bence-fotó: Sinco
a friss Saba-LP:
a Window tavalyi albuma:
Window Facebook-oldal