Magyar breakbeat a nemzetközi élvonalban, progresszív metal a gyász stádiumairól. Bólogatás, lassú felőrlés, nyugis basszusgitár madarakkal, dolgok szájba tömése. Egyedi mély hangolások! A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Az előző ilyen cikkünk óta itt a Recorderen volt a premierje Takáts Eszter klipjének, amiben saját magával táncol, valamint a Rühös Foxiénak, amiben, hát, szerepelnek kutyák is.
Közismert (bár még mindig nem eléggé), hogy a magyar elektronikus zenéből számos DJ-producer ott van a nemzetközi vérkeringésben. Közéjük tartozik a Beatman and Ludmilla páros (közülük Ludmilla van a fenti képen), lásd mondjuk ezt a tavalyi posztjukat, amiben több, meghatározó kiadóknál megjelent számukról, zenéjük tévés felhasználásáról + a Loopmasters sorozatában megjelent samplepackjükről számolnak be. Kiadójuk, a nem csak magyar előadókat megjelentető Ayra Recordings ott van a breatkbeat élvonalában, és hogy miért, arról most könnyen és gyorsan meggyőződhetünk, mert ingyen letölthetővé tették Very Best Of Breaks mixeiket a kiadó a műfajba tartozó legjobb számaiból (újramaszterelve), az elsőt még márciusban, a másodikat most május végén. A mixeletlen verziók mind ott vannak a Bandcampen. Facebook, legközelebbi buli: Ludmilla OpenAir Birthday Bash, június 15., A38.
A Dreyelands progresszív metalt játszik, 2002-ben alakult, 2010-ben jelent meg Rooms Of Revelation című első nagylemezük, a második pedig csak most. A Stages cím Elisabeth Kübler-Ross: A halál és a hozzávezető út című klasszikus könyvére utal, vagyis a gyász öt stádiuma, az elutasítás, düh, alkudozás, depresszió és belenyugvás adja az öt szám témáját, bár ezek közül az elutasítás és a depresszió csak rövid átvezetés. A maradék viszont nagyszabású, aprólékosan kidolgozott, sötét, ámde dallamos fogódzókat is bőven kínáló progresszív metal. Az előző lemez a műfajban jónevű finn Lion Music kiadónál jelent meg, ez magánkiadásban (a digitális mellett limitált vinylen), de így is felfigyelt rá a nemzetközi metalsajtó, jelentek már meg róla pozitív kritikák angolul is. A zenekarba egyébként az előző lemez óta szállt be Kővágó Zsolt (Honeybeast) billentyűs, és 15 fős vonósszekció és 16 fős kórus is hallható az albumon. Honlap, Facebook.
A Cosmic Dust először podcastsorozat volt, 2015 elején indult, már a 79. mixnél tart (itt az összes), az underground hiphopra koncentrál, legyen az akár jazzes-soulos, vagy futurisztikus-elektronikus. A mixek nem kizárólag instrumentálisak, a 2016 nyarán elindult válogatássorozat viszont szinte teljesen az: jó kis bólogatós, általában középtempós vagy az alatti számok magyar és nem magyar producerektől, ismertebbektől (mármint a műfajon belül) és új tehetségektől. Nemrég jelent meg a hatodik, ez hallható alább, a Bandcampen ott van az összes többi, és még néhány egyéb kiadvány. A Cosmic Dust Facebook-oldaláról egyébként megtudtuk, hogy a rádióműsorból kiadóvá lett londoni Stay Cool kollektíva első, nagy válogatásán is szerepel két magyar előadó, tzapa és Unravel.
JuffBass egy debreceni basszusgitáros, aki hat éve indította el YouTube-csatornáját, ahová indie-slágerek basszusgitáros feldolgozásait teszi ki, tabulatúrákkal. Ő maga sem számított rá, hogy ilyen sikeres lesz: közel van már a négymilliós összesített nézettséghez, a Do I Wanna Knowról készült videója túllépte a félmilliót, van 18 ezer követője. Nemrég pedig olyat tett, mint korábban soha: saját számokat kezdett írni. Ezekből lett a Moments With Birds című album, amit ő posztrockosnak nevez, ami talán nem jó szó, de mást sem könnyű találni: kedves, nyugis és nyugtató, dallamos instrumentális számok ezek két szólamnyi basszusgitárra. Igazán élővé pedig a hozzájuk írt személyes kommentárok teszik őket, a YouTube-on a képen van mind, a Bandcampen az egyes számokra kattintva található meg (itt ingyen letölthető, de szabad támogatni). Például a nyitó szám szól azokról, akik képesek reggel felkelni (mások), és akik nem (pl. JuffBass). Honlap, Facebook.
A FOR. Gryllus Ábris (aki saját nevén kiadott lemeze előtt Yvein Monq néven zenélt, és az Uffalo Steez fele) és Farkas Miklós duója, már egy ideje működnek, csináltak zenét pl. Frenák Pál társulatának, de csak most jelent meg első stúdióalbumuk az Exiles gondozásában, kazettán és digitálisan. A kiadó szerint lázadó himnuszokat tartalmazó Ground Support Estate ipari techno, de nem az a fajta, ami erről általában eszünkbe jut, vagyis ami ledarál: a FOR. inkább szépen lassan, kíméletlenül őröl fel. Így bőven lehet figyelni a feszült dobok alatt-körül zúgó izgalmas zajokra. Facebook
Locoról eddig nem sokat tudtunk, de a "Ki kicsoda a magyar undergroundban zenei életben"-tematikára épülő klipje annyira erős lett, hogy felkerestük szóvivőjét, az ütemfelelős Zomblaze-t. "Először is tisztázni szeretnénk, hogy Loco minden: akcióhős, kocsmaceleb, szeretetbomba, örök önkéntes - de nem emszí. A hiphop négy eleme a vérébe ivódott, és a műfaj minden területén kifejezi magát, ha kedve úgy tartja. Egyébként zeneileg mozgatja ugyanúgy a grime, garage es dubstep, mint a hc vagy a techno. Egy két lábon járó ledes, csöves crossover vas, limiter nélkül. Kb. egy-két éve ír szövegeket, és az ASAN Studióban felvett pár dalt, amiknek egy része már megjelent, de maradt pár track, amiből hamarosan landol egy anyag. Az Ez a klikkem közvetlen az elutazása előtt került felvételre, csak sajnos annyira meghatódtunk a búcsúzástól, hogy elfelejtettem menteni a sávokat, így csak ez a koszos demo került a képanyag alá, ami egyébként egyik kedvenc törzshelyünkön, a Roots bárban lett rögzítve. Igaz nem vitt magával telefont, de tartjuk vele a kapcsolatot, és üzeni: nagyon jól van, mindenkit szeret és hamarosan találkozunk!" Facebook
A hamarosan már (tényleg!) érkező Volkova Sisters-lemezhez, a Slowin Awayhez (lásd interjúnkat) a Faceblind után érkezett egy újabb klip, Ofner Gergely munkája. A korábban már a Goshevennel, a Tünet Együttessel és a Bánkitó Fesztivállal is dolgozó rendező szuggesztív képei festik alá "a legintimebb helyzetekben érzett eltávolodás, és a távolságból is érzett közelség dualitását", ahogy a klipet bemutató, amerikai New Noise Magazine cikkében olvasható. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: június 16., Kolorádó Fesztivál.
A God & Monkey zenekar Pure 21st Century Music című EP-jével itt szerepelt a rovatban. Nemrég a sokféleképpen pszichedelikus EP nyitó, God Is God című számához készült egy videó, amiben főképpen eltúlzott mennyiségű dolog szájba történő tömése látható, egy maori nyelvű bölcsességgel feliratozva, és hát meglehetősen pszichedelikus, pont azért, mert nem úgy, ahogy szokás. Hamarosan meg jön a harmadik EP. Facebook
A Tapes Sublimating kiadót eddig magyar elektronikus, digitális és kazettakiadványairól ismertük, ehhez képest a legújabb megjelenésük a jónevű angol breakbeat-broken techno-posztdubstep-stb.-producer Altered Natives EP-je, ráadásul vinylen is. A magyar vonatkozás a kiadó mellett a záró remix: AIWA keresztezte itt az eredetiben is megtalálható ambientet és dubtechnót úgy, hogy csak a távolban dereng el valami "beindulás", de egy fél lépésnél többet nem mozdul el ennek irányába. Facebook
Kijött továbbá azóta az Intim Torna Illegál új nagylemeze is, ami az oroszlánokról szóló konceptalbum - hogy miért, azt a Stenken mesélték el, és kiderül onnan, hogy noha megújult a zenekar, nagy változásokra azért nem kell számítani a zenében; vannak például vonósok, egy számról meg azt mondják: "teljesen egyedi, hogy egy mainstream zenekar ilyen mély hangolású gitárokra hangszereljen egy dalt". Honlap, Facebook, lemezbemutató koncert: június 2., Budapest Park.
Összeállítás: Rónai András, Salamon Csaba