Pápai Joci Origo című dalát csak az nem hallotta, aki kő alatt él. Zenekarának akusztikus felállását talán kevesebben ismerik, de a következő Akusztikban, vasárnap és hétfőn ezt is pótolhatjuk. Ennek apropóján beszélgettünk vele a sikerről és a sikertelenség tanulságairól, a dalszerzésről és az autentikus és modern hangzás találkozásáról.
Pápai Joci Akusztik-felvétele április 15-én, vasárnap este tíztől a Petőfi Rádióban, április 16-án, hétfőn 22.40-től pedig az M2 Petőfi TV-n kerül adásba. A műsor egyik száma exkluzívan itt a Recorderen debütált.
Milyen feldolgozást választottál, és hogyan készültetek az Akusztik fellépésre?
Nagyon szeretem az akusztikus koncerteket, van is egy ilyen, négytagú felállásunk: gitár, hegedű, zongora, egy cajon és egy cin. Már csak azért is nagyon szeretjük, mert egy kicsit más hangulatú, nagyon emberközeli. Ráadásul én gyerekkorom óta leginkább akusztikus gitáron játszottam.
Próbáltam olyan feldolgozást keresni, amit nemcsak azért játszunk el, mert kötelező, hanem ami közel is áll hozzánk, és lehet az eredetitől nagyon eltérő módon játszani, mert csak akkor van értelme. A Holnap hajnalig című gigantikus slágerrel készültünk. Ezt korábban egy tévéműsorban énekeltem Csepregi Évával, megköszöntöttük a Neoton Família negyvenedik évfordulóját. Most egy egészen más szellemiségben, felfogásban játszottuk, nyilván beletettem azt, ami én vagyok.
Ez gyerekkorodból meghatározó sláger?
Nem, egyáltalán nem, csak most, amikor készültem Csepregi Évának átadni ezt a díjat, és otthon énekeltem, akkor leesett, hogy ezt a dalt magamra tudom formálni, és ekkor került közel hozzám.
A vendégünk Kollányi Zsuzsi lesz, akivel sokat dolgoztunk már együtt a Majka-projektben. Nagyon tehetségesnek tartom, és az is fontos számomra, hogy olyan emberekkel zenéljek együtt, akiknek a lelke egy picit egyezik az enyémmel.
Az Origo után már megjelent néhány számod, de valami nagyobb dologgal készülsz?
Igen, az Özönvíz volt a következő, ami szintén nagyon nagy siker lett, a YouTube-on 12 millió fölött van a nézettsége, és a Petőfi Rádió is nagyon sokat játszotta. A legfrissebb dalunk pedig a Távol. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy sokan követnek minket az Eurovízió, az Origo után is. Nyilván egy előadónak sokszínűnek is kell lennie, de azt hiszem, hogy megtaláltam az én utamat, és tudom pontosan, hogy mit szeretnék. De az egyes dalokon túl eljött az idő arra, hogy csináljunk egy lemezt is, ami 2018 második felében fog megjelenni.
Sokszor elhangzott, hogy 2005-ben volt egy nagy slágered (Ne nézz így rám) és egy albumod (Vigaszdíj), ám aztán nem sikerült megtartani a sikert. Mi az, amit abból tanultál, és most az Origo után tudtál hasznosítani?
Nekem nincsenek ilyen receptjeim, én mindig olyan fiú voltam, hogy a szívem után mentem, és amit éreztem, azt csináltam. Az egy nagyon fontos út volt, hogy megtaláltam önmagam; nem hiába nem voltam sikeres azelőtt. Bár a Ne nézz így rám, ha jól emlékszem, háromnegyed évig nem szakadt ki a rádiókból. Rengeteg ideig nem tudtunk kijönni egy következő dallal, mert nem lehetett megölni a sikerét ennek. De nyilván ezt nem lehet összekeverni azzal, ami 2017-ben A Dal című műsorral történt.
Az Origót a Magneoton jelentette meg. Továbbra is a kiadónál vagy?
Nem, saját kiadásban adom ki a dalaimat, és ezen az úton megyek is tovább.
Az, hogy hogyan jelennek meg számok, videók, lemezek, nagyon megváltozott 2005 óta.
Ó, hát egészen más rendszer működik most már. Nem tudjuk, hova igyekezik ez a felgyorsult világ, mindenki várja, hogy mi lesz a szerepe a kiadóknak, hogyan alakul át a menedzsment...
Segít valaki abban, hogy eligazodj a zeneiparban?
Egyedül vagyok, és nem két napja vagyok a szakmában, úgyhogy azt hiszem, eléggé átlátom azt, amit kell. Koordinátoraim, koncertszervezőim vannak, de én tartom kézben a dolgokat. El lehet azért így lavírozni.
Az Origót egyedül írtad, a hangszerelésbe vontál be másokat. Az azóta megjelent számaidban a zene szintén a tiéd, de az Özönvíz szövegében Caramel, a Távolban pedig Hujber Szabolcs volt a társszerző. Mi volt az ő szerepük?
Caramellel ugye a mi barátságunk nagyon régi, több dalomban is írt már szöveget, az Özönvíz előtt az Elrejtett világ című dalomban is. Szerintem a következő számon is vele fogok dolgozni, nagyon érzi az én lelkemet, az én világomat. Hujber Szabi is nagyon jó név a szakmában, de ezen túl is kell egyfajta lelkület: olyannal tudok jól dolgozni, akivel érezzük egymást, és ő is ilyen.
És ez hogyan zajlik? Te hozod a témát, és ők csiszolgatnak, vagy az elejétől közös a munka?
Ez minden dalnál más. Van, ahol csak egy nüansznyit kell, hogy hozzányúljanak; a legújabb dalomban viszont kicsit korlátok közé vagyok zárva, ott szerintem még a témát sem én fogom meghatározni. Néha annyit kiír magából az ember, hogy nem tud feltöltődni a következő számig, és akkor el kell engedni. Ne hajazzon annyira a másikra, ne ugyanazokat a szavakat használjam – ezekre figyelek, és ha úgy érzem, hogy nem vagyok lélekben erre felkészülve, akkor elengedem. De nekem ebből nincs lelki problémám, hogy egy dalt éppen nem én írok meg – bár mindegyikhez van közöm, legalább egy versszakot én írok például. A Távolban például azt a versszakot, amiben a szüleimhez szólok, én írtam.
Az veszély is egy ilyen meghatározó számnál, mint az Origo, hogy egy darabig ahhoz hasonlítgatják a következőket.
Igen, ez Magyarországon óhatatlan sajnos.
A Távol ritmusa az éppen nagyon hódító karibi világot követi. Mennyire tartod fontosnak, hogy kövessed a trendeket, akár csak mondjuk a hangzásban?
Abszolút nem foglalkozom velük, csak magamra figyelek. Az Origónál is ez volt, hogy én akartam lenni a trend. A Távol egyébként egy nehéz dal, abban a tekintetben, hogy nagyon komoly. Azért volt ez nekem nagyon fontos, mert tudtam, hogy nem lesz például nagy a nézettségünk a YouTube-on, de le akartam tenni a névjegyemet a szakmában. Ezzel a dallal véglegesítettem ezt az autentikus vonalat. Azt hiszem, hogy ha ma meghallják a dalaimat, akkor nem tévesztik össze senkiével.
Nem arra gondoltam, hogy teljesen illeszkedjél a trendbe, hanem például hogy a szintihangzások mainak hatnak.
Az Origo is nagyon mai volt egy évvel ezelőtt, és az Özönvíz is, azt hiszem. Ez pont attól működik ennyire, hogy a trendben is elöl vagy. A legkorszerűbb emberekkel dolgozom; Somogyvári Dani a hangszerelőm, aki nagyon modern. Pont ettől van ebben ilyen energia, hogy az autentikus és a modernitás találkozik.
Szoktad egyébként követni a mai popzenét?
Az túlzás, hogy követem, de nyilván hallok sok mindent. De az nálam kizárt, hogy „csináljunk egy olyan számot, mint ez”. Nagyon maximalista vagyok magamhoz, ezért nem lehet, hogy akár csak hajazzon a dalom egy másikra.
Pápai Joci Akusztik-felvétele április 15-én, vasárnap este tíztől a Petőfi Rádióban, április 16-án, hétfőn 22.40-től pedig az M2 Petőfi TV-n kerül adásba. Amennyiben lemaradnál, keddtől az M2 Petőfi TV YouTube-csatornáján is elérhető lesz, ahogyan például Freddie, a Republic, a The Biebers és az Emelet Project korábbi egyórás koncertje is.
Pápai Joci a Facebookon itt található.