A YouTube-on hallgatsz zenét? Sok reklámmal fognak frusztrálni!

2018.03.23. 11:01, RRRecorder

lyor_cohen.jpg

Így terelnék a felhasználókat az előfizetés felé.

Amióta 2016 elején írtunk a zeneipar és a YouTube egymásra utalt, "gyűlölöm és szeretem" viszonyáról, azóta a helyzet csak még jobban elmérgesedett. A különféle zeneipari szervezetek, illetve nyílt levelekben akár a legnagyobb sztárok is panaszkodnak az ún. értékhézagra (value gap), vagyis arra, hogy miközben a YouTube elképesztő pénzeket keres, nem kis részben a zenéből, aközben szerintük ebből méltánytalanul keveset juttat az alkotóknak. A stream előretörése csak még látványosabbá tette a különbséget, hiszen a Spotify, Apple Music és más szolgáltatók egy nagyságrenddel több jogdíjat fizetnek a kiadóknak. (A YouTube válasza erre rendszeresen az, hogy 1. nem jogos összehasonlítani két nagyon különböző üzleti modellt; 2. ők a jogdíj mellett promóciót is nyújtanak; 3. amúgy fizetnek így is rengeteget.) A panaszkodás mellett az iparági szervezetek komolyan lobbiznak is a szerzői jog megreformálásáért (arról, hogy mi köze a "semleges tartalomszolgáltatók szolgáltatások" jogi szabályozásának a kérdéshez, lásd korábbi cikkünket).

A YouTube 2016-ban szerződtette le zenei vezetőnek Lyor Cohen zeneipari legendát (a képen), aki a Run-DMC turnémenedzsereként kezdett a zeneiparban, majd a hiphop mainstreambe jutása mögötti egyik legfontosabb háttérember lett, a Def Jam egyik vezetője volt, és több más kiadót is megjárt. Eleinte nem tűnt úgy, hogy komoly változást hozna az elmérgesedett viszonyban, viszont egy új bejelentése talán fordulópontot jelenthet.

Lyor Cohen az SXSW konferenciáján beszélt arról, hogy azokat a felhasználókat, akik alapvetően zenei szolgáltatásként használják a YouTube-ot, és megengedhetik maguknak, hogy fizessenek a zenéért, azokat "kifüstölik", vagyis "frusztrálással és csábítással" terelik a YouTube előfizetéses zenei szolgáltatása felé.

Mi is ez? A YouTube Red előfizetéses prémium szolgáltatás 2015 óta működik (már ahol - nálunk nem), a havi díjért cserébe reklámmentességet, exkluzív videókat és néhány kényelmi szolgáltatást kínál. Szintén 2015 óta elérhető az Egyesült Államokban és néhány másik országban a kifejezetten zenére optimalizált YouTube Music app. De egyik sem aratott túlzott sikert, amit onnan is lehet tudni, hogy máig nem hozták nyilvánosságra, hányan használják ezeket. Viszont hamarosan elindul vagy újraindul valamilyen előfizetéses, YouTube-hoz (és egyben a nálunk is elérhető Google Play Musichoz) kötődő előfizetéses zenei szolgáltatás; az ehhez szükséges szerződések már megvannak. Azt lehet tudni róla, hogy ebben teljes katalógusok lesznek (szemben a YouTube kissé esetleges kínálatával), exkluzív videók, playlistek stb. - a pontos részletek még nem ismertek.

Ide szeretné tehát Lyor Cohen átterelni a felhasználókat, mégpedig azzal, hogy a korábbinál több reklámot raknak be a videók elé. Nem mindenkinek, hanem csak azoknak, akik "zenei szolgáltatásként" használják a YouTube-ot, tehát például elindítanak valamilyen playlistet, aztán hosszan, közbeavatkozás nélkül hallgatják a zenéket. "Ha éppen a Stairway To Heavenre bódultál el, nem leszel boldog, ha rögtön utána kapsz egy reklámot" - mondta Cohen az SXSW-n. A felhasználók frusztálásán túl azért a csábításról is beszélt, tehát arról, hogy komoly kampány fogja bemutatni, milyen jó az előfizetés.

Cohen vezetője szerint ezután majd el fog ülni a zaj, mármint nem fog a zeneipar panaszkodni többet arra, hogy keveset fizetnek. Részletek említése nélkül azt is mondta, hogy a cégen belül sokakkal, többek között a főnökeivel is meg kellett küzdenie, hogy "a zeneipar jó partnerévé" tegye a YouTube-ot.

Az persze kérdés, hogy a magyar YouTube-ozókat mennyire fogja mindez érinteni - vagyis hogy nálunk is elérhető lesz-e a szóban forgó előfizetés, illetve mit jelent az, hogy azok kapnak több reklámot, akik Cohen szavai szerint "megengedhetik maguknak" az előfizetést.

Címkék: youtube
https://recorder.blog.hu/2018/03/23/a_youtube-on_hallgatsz_zenet_sok_reklammal_fognak_frusztralni
A YouTube-on hallgatsz zenét? Sok reklámmal fognak frusztrálni!
süti beállítások módosítása