Szexinek találom, hogy folyton lélegzel - Rec.hu

2018.03.01. 18:11, RRRecorder

 skeemers.jpg

Két, nemzetközi pályán - bár nagyon más műfajban - mozgó zenekar, az Ektomorf és a Gelka; A Kutya Vacsorája; valamint beachpop, költői hiphop, törzsi techno, mutáns acid, radikális macskazene és egy sikeres vállalkozó. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A héten a Recorderen bemutattuk a nemzetközi progrock- és krautrock-körökben taroló Smokefisht,Cz.K. Sebő személyes dalait, volt Takáts Eszter- és Black Bartók- klippremierünk is, és a Patché duó is szerepelt Magyarradar rovatunkban.

A Kutya Vacsorája, vagy ahogy a legtöbben ismerik, Varga Livius másik zenekara újabb konceptlemezzel jelentkezett. A Szerelem Hétszer témája nyilvánvaló, a kamaszszerelemtől a spirituálisig minden van itt, zeneileg pedig a kuplétól a quimbys slágerig, a gazdagon hangszerelt lassabbaktól a nyolcvanas évek megidézésig szintén majdnem minden. Számról számra kommentár a Lángoló Gitárokon olvasható. Honlap, Facebook.


2017 végén kicserélődött az Ektomorf teljes tagsága Farkas Zoli mögött, de ettől még a friss, 13. lemez nem hozott új nagy váltást a groove / thrash metal zenekar életében: folytatják azt, aminek komoly nemzetközi sikereiket köszönhetik. A
Fury  a német listán a 88. helyen nyitott, ami a legjobb pozíció a zenekar történetében. Facebook


A Gelka is nemzetközi pályán mozog már régóta, hogy mást ne mondjunk, 22 Café del Mar-válogatáson szerepeltek, kettőt ők raktak össze. A bass musicban jeleskedő manchesteri Synkro 2015-ben készített nekik egy remixetebből összehaverkodás lett, aminek az eredménye most egy közös mix. A Gelka így jellemezte: “Egyetlen kikötés volt, hogy 85 bpm-en tartjuk a tempót, így egyszerűbb volt összefűzni a darabokat. A végeredmény pedig süppedős ambient elektronika lett, amit itt-ott megfűszereztünk egy kis dnb-vel.” A mix öt charton is első helyre került az egyre többek által használt Mixcloudon: ambient, chillout, downtempo, electronica és drum and bass. Facebook 

És még mindig nemzetközi vizek: a Kriminal Beatsnél indult hiphop-producer Rawmatik új lemezének címe The States Vs Rawmatik, merthogy ott, az Államokban (az Egyesült ~) készült: a kísérőszöveg szerint elvitte Bostonba és New Yorkba “az MPC-jét és súlyos, poros hangmintáit”. A számos ottani vendégrapperrel készült album címkéi között nem véletlenül szerepel az, hogy “golden age hiphop” és “boom bap”, és a legfontosabb próbát, úgymint bólogatás, simán kiállja. A fő vonzerőt a több mint ügyes hangmintahasználat jelenti; nem véletlen, hogy a Nobody című számhoz készült videó, ebben különösen szép a több másik számban is szereplő orgona. CD van, vinyl lesz, ha összejön a száz vásárló. Facebook

 

 

Tshabee már jó ideje global basst játszik, új EP-jének címe azonban Techno. Elég egy pillantást vetni azonban a borítóra, ahová Painttel van felírva a cím, hogy tudjuk, ez azért nem úgy techno. A basszusmenetek kifejezetten viccesek, és elég sok etnikus ütős és egyéb hang jön a global bassből. Tshabee a kifejezetten szórakoztató EP mindhárom számát ajánlotta valakinek, az elsőt mindenkinek, aki szereti - de ez a többire is vonatkozik. Facebook, Soundcloud. 


A skeemers
 beachpopjára viszonylag hamar felfigyelt a hazai média azon kis szeglete, aki egyáltalán hallott már erről a műfajról - többek közt mi is bemutattuk őket a Magyarradarban. Bár az első, reklámokban is szereplő Fairlady című szám, illetve az azt követő So Nice EP után viszonylag sokat kellett várni az első nagylemezükre, de a végeredményt hallva ez egyáltalán nem baj. (Ők vannak a fenti képen, fotó: Benkő Bálint.) Facebook, következő koncert: március 7., Toldi.


A Molnár Emese által vezetett JaMese
 is szerepelt Magyarradar rovatunkban, és a most megjelent Bennem a világ című lemezre is ugyanazt a műfajközöttiség jellemző, mint amiről a bemutatkozásban szó volt: jazzes pop másfelől, folk / világzene másfelől. Ezek különféle arányokban dominálnak a különböző számokban, néha egészen slágeres irányba is elmozdulva; hol Molnár Emese hangja, hol a hangszeresek kerülnek előtérbe. Színész Bob hoz egy kis rapet (ő mondja az e cikk címévé lett sort), szerepel itt Szabó T. Anna versének megzenésítése és Lackfi Jánossal írt szöveg. Honlap, Facebook, lemezbemutató: március 8., Opus Jazz Club.

A már megszűnt Camp Koala énekesnője, Neményi Lilla két barátnőjével, Nemes Borival és Philipp Vikivel új zenekart alapított Pansy Kit néven. A hétszámos demón a rövid, próbatermi ökörködések közé beszúrva három igazi dal található: sikoltozós poszt-punk, szellős-levegős szörfös gitárpop és Bikini Kill-es durvulás. Vagy hogy őket idézzük: radikális macskazene. Külön figyelemreméltó a remek keverés, amit imanexperiment Nita követett el. Első koncert: március 13., Dürer pince.


Tatasi Dadadata
titokzatos művész (e sorok írásakor 8 lájkja van neki itt),
 még az is lehet, hogy japán. De lehet, hogy nem. Mindenesetre a magyar Exiles kiadó a Recorderen itt bemutatott válogatásán szerepelt már, februárban pedig ugyanitt jött ki a Taking Troll Castle (By Velocity) szép című kazettája (plusz digitál). Mutáns, hol kevésbé, hol jobban széttört acid, illetve amikor nem torzul meg tekereg, akkor meg van, hogy ambientes szőnyegek próbálkoznak azzal, hogy betemessék. (A Bandcampjén van három EP, azokat jenért lehet letölteni, akkor ő japán?) Facebook.


Arttone
első lemezét a költői hiphophoz sorolja, amúgy többek között a Rímbiózus duóból lehet ismerni (pl. a KiMitTube-ról). Ez alapján már lehet sejteni, hogy milyen lesz a
Figyelem: rengeteg rímmel, alliterációval és egyebekkel szól könnyebb és komolyabb témákról. Artttone van olyan gyors, hogy mire kibogozod az egyik sorát, ő másik ötöt végigmondott. “Csak a figyelem fegyelme legyen meg” - ez még például egy könnyebb sor a címadó szám refrénjéből. Az alapok nagy részéért a leginkább nagyon pörgő nyelvéről ismert NB felelős, aki producerként magabiztos kézzel dolgozik. Az intróban hallható szövegeket direkt a lemezre mondta fel Puzsér Róbert, Horváth Oszkár és Bíró Dávid (Rapterápia). Facebook, lemezbemutató: március 3., Under Budapest.

 


Felföldi József
zenéje nem éppen olyan, mint amikkel itt a Recorderen foglalkozni szoktunk, ámde nem kaptunk még sajtóközleményt, ami hősét így jellemezte volna: “debreceni vállalkozó, zeneszerző”, illetve “számos műfajban otthonosan mozgó üzletember, zenei producer”. A
Momma a művész “1924-ben született és ma is kiváló egészségnek örvendő édesanyja” első jegyességét dolgozza fel, aminek a világháború vetett véget. Felföldi legsikeresebb szerzeménye amúgy a tavalyi Brexit ballet. Honlap, Facebook.


Összeállítás
: Rónai András, Biczó Andrea, Soós Csaba

https://recorder.blog.hu/2018/03/01/szexinek_talalom_hogy_folyton_lelegzel_rec_hu
Szexinek találom, hogy folyton lélegzel - Rec.hu
süti beállítások módosítása