Answer Code Request nevéhez fűződik az egyik legjobb tavalyi technolemez, amelyet hamarosan élőben is hallhatunk a Budapest Essentials fesztiválon. Answer Code Request egy német producer, akit Patrick Gräsernek hívnak, és aki születési nevén adta ki korai zenéit 2008-2009 folyamán, majd 2011-től mostani alteregójával jelenteti meg évi egy-két EP-jét, amit eddig a tavaly júniusi, technót törtebb ütemű és atmoszférikusabb trekkekkel keverő Code album koronázott meg. A dj-ként is jól jegyzett Gräser június 27-én, szombaton lép fel az Akváriumban egy live acttel – többek között erről is mesélt interjúnkban, ami a most utcára került 33. Recorder magazinban is olvasható.
- Min dolgozol mostanában? A Code című tavalyi bemutatkozó albumod óta eléggé eltűntél.
- Már készen van pár új zeném, amik az Ostgut Tonnál és az MDR-nél fognak megjelenni idén, illetve néhány remixet is készítettem. Mostanában főleg magamnak írok új számokat, amiket a saját kiadómnál szeretnék majd megjelentetni, de egyelőre nincs konkrét ütemtervem.
- A Code-ot nagyon szerettük a váratlansága miatt: a rád jellemző lendületes, izmos technók helyett többnyire absztrakt ritmusokat és színes, élettel teli hangtervezést hallhattunk.
- A zenék többsége már 2012-2013 környékén megvolt, és ezekből sokat átdolgoztam, hogy felkerülhessenek az albumra. A válogatás nem volt könnyű folyamat, simán meg tudtam volna tölteni akár két-három vinylt is! Alapvetően az a cél lebegett a szemem előtt, hogy az album bemutassa, milyen hatások értek a 90-es években, amikor rákattantam az elektronikus zenére. Az érdeklődésem mindig túlmutatott a technón, régen sok drum&bass- és UK garage-kiadványt is vásároltam.
- Hogy látod, az első ep-d megjelenése óta mennyit változott a munkamódszered?
- Szerintem a Subway Into (ez 2011-ben jelent meg – a szerk.) óta keveset változtam: még mindig ugyanaz a hangzás vonz, ez a Code-on sem változott, csak más kontextusba ültettem át. Mostanság a klubokban is megint inkább tánczenéket játszom, de ezt azért meghatározza az is, hogy milyen visszacsatolást kapok a közönségtől.
- S mi ihlet a zenék írása során? Sok számodnak a címében valamilyen tudományos kifejezés vagy hivatkozás szerepel.
- Szeretek nyitott lenni, és inspirációt gyűjteni mindenféle forrásból. Néha olyan ötleteket, élményeket próbálok elképzelni a zenéimben, amiket nem biztos, hogy átéltem korábban. Egyébként a legjobban éjjel vagy valamilyen stressz hatására tudok dolgozni. De vannak napok, amikor semmi sem megy, és akkor már inkább be se kapcsolom a számítógépet. Vidéken nőttem fel, ahol szép tájak vannak; ilyenkor szeretek visszamenni oda, meglátogatni a szülővárosomat és kirándulni az erdőben, hogy újra átéljem a gyerekkori emlékeimet. Mindig feltöltődöm ezzel, és képes vagyok újra zenét írni.
- Milyen kapcsolatban vagytok Marcel Dettmannal, a berlini technolegendával? Mindig előszeretettel játssza a zenéidet, és rendre feltűnsz a mixeiben is.
- Nagyon közeli barátok vagyunk már majdnem 20 éve. Marcel olyan, mintha a tanítóm lenne: mindig tudok vele beszélni a zenéimről, a kiadómról és az újdonságokról. Jó ötletei vannak, mert már nagyon régóta benne van a zeneiparban, és ezekkel mindig kisegít engem. Utazni is jó vele, minden hétvégén rendesen lezúzza magát, még ha ez nem is látszik rajta annyira.
- DJ-ként mi a legfontosabb számodra?
- Hogy a közönség mindig jól érezze magát és az emberek mosollyal az arcukon menjenek haza. Ez nem könnyű, főleg a live actjeim esetén, mert a közönség nem feltétlenül tudja, hogy csak a saját számaimat játszom, amiknek van egy saját stílusuk.
- Mivel szereted mostanában zárni a szettjeidet?
- Jelenleg Justin Berkovi Prelude-ja a kedvenc zárózeném, illetve az egyik új számom, ami az MDR-nél (Marcel Dettmann kiadója – a szerk.) fog megjelenni nemsokára.
interjú: Velkei Zoltán
az Answer Code Request-fellépés Facebook-eseményoldala
a Code című tavalyi remekművéről a Breathe:
Answer Code Request friss, londoni Boiler Room-os szettje: