Rendhagyó módon jelentkezik elektronikus zenei rovatunk: az őszi lemezdömper eljöttével annyi kiváló anyagot találtunk, hogy semmit sem akarunk kihagyni, így a korábbiaktól eltérően hat remekművet mutatunk be gyorstüzeléssel.
Az instrumentális hiphopjairól elhíresült Paul White-nak jót tett a kiadóváltás. A Shaker Notes (R&S, 2014) egy hangszerekben és hangmintákban színes, különlegesen elrendezett, nem mindennapi album, klassz vokálos részekkel és kellő eredetiséggel ahhoz, hogy ne egyből James Blake jusson eszünkbe róla.
Igencsak különleges az új Vessel-lemez is (az előadó szerepel a nyitóképen) – nemcsak zajok, de sok zeneiség is kihallható a Punish, Honey-ból (Tri-Angle, 2014), ami kétségkívül a hónap egyik legjobb kiadványa, így a furcsaságairól elhíresült Tri-Angle kiadó ezzel idén most már végképp újabb csúcsmagasság közelében van.
Régi, fontos gyűjteményeihez kanyarodik vissza Marko Fürstenberg az új munkájával, ráadásul a Ghosts From The Past (Ornaments, 2014) valóban hosszú idő után az egyik legjobb teljesítmény tőle, ám ezúttal a dub technók mellett ambient közbeszúrások és hagyományos döngicsélés is hallható.
Stewart Walker az amerikai underground techno meghatározó figurája volt a kilencvenes évek legvégén, de már régóta nincs új zenéje, így az Ivory Tower Broadcast (Mundo Recordings, 2014) mindenképp meglepetés tőle, pláne a tartalma miatt. IDM-es kísérleti elektronikák találkozási pontja az album, ahol a közjátékok szerepét pont a rövid techno zenék töltik be – váratlan megújulás ez a szerzőtől.
S újabb érdekes arcát mutatja ebben a hónapban a Hyperdub is: a fennállásuk tízedik évfordulóját ünneplő 10.3 (Hyperdub, 2014) válogatáson az összes meghatározó előadójuk kivétel nélkül ambient felvételekkel jelentkezik, sokuktól ráadásul először hallhatunk ilyet.
A klasszikusok kedvelői pedig a Tresor irányába nézzenek, ugyanis tizenhárom év után felújítva megjelent a 2002-ben váratlanul elhunyt James Stinson (Drexciya) The Opening Of The Cerebral Gate (Supremat/Tresor, 2014) című Transllusion-lemeze, ami továbbra is remek bizonyítéka annak, hogy az electro nélküle soha nem lesz már olyan úttörő, mint a kilencvenes évek végén.
Velkei Zoltán