A pontos indulási dátuma ugyan még mindig nem ismert, de már egyre többet lehet tudni a YouTube bevezetés előtt álló fizetős zenei szolgáltatásáról. Így a neve is nyilvánosságra került: YouTube Music Key,
A YouTube az egyik legnépszerűbb zenei szolgáltatás, a zenemegismerés egyik legfőbb eszköze. Mégis, ha a zeneipar számára generált bevételeket nézzük, akkor a YouTube alig szerepel jobban, mint a Spotify. Mindkét cég eddig mintegy egymilliárd dollárt fizetett a tartalomtulajdonosok számára, a Spotify mindezt azonban kevesebb idő alatt és sokkal-sokkal kevesebb felhasználóval tette. Nem véletlen tehát, hogy a Google a YouTube újrapozicionálásán gondolkozik.
A YouTube készülő zenei szolgáltatásáról lassan tíz hónapja tettünk említést, és azóta a szolgáltatás folyamatosan az indulás küszöbén áll. Mint azt megírtuk, a késlekedés alapvetően két tényezőre vezethető vissza: egyrészt maga a termékfejlesztés, a termék finomhangolása, az irányának megszabása telik hosszabb időbe, mint tervezték - ne feledjük, hogy a Google zenei szolgáltatás palettája így is felettébb összetett, sőt már-már összevissza - másodsorban pedig a kiadókkal folytatott tárgyalások is döcögősebben haladtak, mint ahogyan azt eredetileg tervezték. A videómegosztó vezetése ugyanis az új szolgáltatás indítása kapcsán valamennyi kiadóval újratárgyalta a szerződési feltételeket, és ennek a folyamatnak egy pontján reális esélynek tűnt, hogy a teljes független kiadói repertoár eltűnik a YouTube-ról, megállapodás hiányában. A hírek szerint azóta a felek megállapodtak, tehát a zenei adatbázis nem sínyli majd meg a szolgáltatás indulását, az azonban még mindig nem ismert, hogy pontosan mikor is indulhat majd a YouTube Music Key.
Amit még tudni lehet a szolgáltatásról, legalábbis a kiszivárgott információk alapján, hogy a szabványosak mondható 10 dolláros havidíjért lesz elérhető, ugyanakkor ebbe belefoglaltatik majd a Google - ugyancsak nevet váltó és a jövőben Google Play Music Key néven működő - streamingszolgáltatásához való hozzáférés is. Ami pedig a funkcionalitást illeti, bár a Google Play és a YouTube Music Key sok tekintetben hasonló, mégis egyértelműen meg lesznek különböztetve a Google portfolión belül: a YouTube Music Key oldalain a látogatók az előadói biográfiákon felül rengeteg koncetrfelvételt, remixet és egyéb, nem hivatalos tartalmat is elérhetnek majd. A YouTube Music Key hirdetésmentes lesz, és lehetővé teszi az offline zenehallgatást is, továbbá azt, hogy a YouTube zenei tartalmait audio only módban, a videó tartalmak nélkül élvezhessük.
Közben ha mindez igaz, a Google tobbet is megoldott a zenei szolgáltatásai előtt álló komoly kihívásokból. Egyrészt sikeresen különíti el a már most is élő streaming- és felhőalapú szolgáltatását a majdani YouTube-alapú zenei szolgáltatásától. Másrészt a YouTube Music Key úgy tűnik békésen megfér majd a hatalmas forgalmú ingyenes YouTube mellett (amelyen a Nielsen adatai szerint tavaly év végén 13 milliárd videót tekintettek meg, és ennek 40%-a zenei tartalom volt), amolyan klasszikus prémium jelleggel.
Persze az továbbra is igaz, hogy roppant nehéz lesz a jelenlegi YouTube márka mellett a prémium verziót értékesíteni. Azzal ugyanakkor, hogy a havidíjért cserébe lényegében három szolgáltatást kapunk, a Google az Amazonhoz hasonlóan teljesen új irányba tereli a streamingszolgáltatások üzleti modelljét. Ha mindehhez hozzávesszük az ugyancsak immáron a Google kötelékébe tartozó Songzát, kijelenthető, hogy a Google-nek nagyon komoly zeneipari tervei vannak.