Ha Ukrajna és elektronikus zene, akkor legtöbbeknek a híres-hírhedt krími Kazantip fesztivál ugrik be (amely körül most áll a bál, mert a szervező az ukránokat raboknak nevezte és támogatja az orosz inváziót), vagy a mellbedobással érvényesülő női dj-k, élükön a nálunk is rendszeresen megforduló Nastiával, esetleg – bár ez inkább már camp kategória – a magassarkúban táncoló dance-fiúcsapat, a Kazaky (ők április 19-én léptek fel Budapesten). De mi most nézzünk a felszín alá, hiszen nemzetközi szinten is figyelemreméltó virágzásnak indult az ukrán underground elektronikus zenei színtér.
Az ország zenei életének központja a főváros, Kijev, az elektronikus vonalon tapasztalható boom is ide koncentrálódik. Itt indult 2007-ben a dj-ket, producereket és vizuálosokat tömörítő kreatív közösség, a Kievbass, amely a tágan érzelmezett basszusközpontú zenéknek törte az utat partijaival, rádióműsoraival. A minimozgalmat Valta és Minikin, az Ottosiderspunk experimentál techno duó tagjai indították útjára, és sikerült elérniük, hogy Kijev becsatlakozzon a globális bass music-vérkeringésbe. A Kievbass 2012-ben megszűnt, Minikin azóta Bass Me nevű kiadóját viszi, ahol eddig főleg dubstep, techno, electro-breaks zenék jöttek ki.
A Kievbass kommunából nőtte ki magát Koloah is, aki az elmúlt két évben ontja magából a jobbnál-jobb future bass / future trap zenéket, és ugyan még csak egy szűk körben ismert, megérdemli, hogy nagyobb neve legyen.
Szintúgy Cape Cod (akivel Koloah hamarosan egy közös EP-t ad ki), bár ő inkább a mély dzsesszes, soulos, garage-es, és úgy általában a kilencvenes évek eleji hangzásokat revizitáló house elkötelezettje (ugyan 2011-ben az Ace Of Base All That She Wantsának trance-trap remixével tűnt fel, azelőtt pedig egy metál/hardcore zenekar gitárosa volt), a kijevi house-színtér egyik kulcsfigurája, nem véletlen, hogy saját labelének a Kiev House nevet adta.
Ennek az underground színtérnek a legújabb üdvöskéje SE62, True Force című bass house trekkje Európa szerte hatalmasat szólt tavaly, vagy Brother G, aki nagyon finom deep darabokat készít.
A kijevi house-közeg színfoltja a Zhiguli dj-producer duó, ők mintha a kilencvenes évek legendás New York-i (meleg) klubjaiba képzelnék magukat, szettjeik és saját zenéik egyaránt az akkoriban dívó (Todd Terry- vagy Junior Vasquez-féle) pumpálós house-ból merítenek.
Persze a house népszerűsége Ukrajnában eltörpül a techno mellett, amelynek keményebb, döngetősebb válfaját képviseli a fővárosi székhelyű, 2012 óta működő Nicz Records (náluk Myztical nevét érdemes megjegyezni), a minimált pedig a 2008-ban alapított Indeks Music. Az ukrán techno-színtér külföldön is magasan jegyzett sztárja a kijevi Woo York duó, nekik az elmúlt öt évben olyan meghatározó kiadóknál is jelentek meg zenéik, mint a Soma és a Planet Rhythm, de az odesszai Alekszej Gordijenko Mutex labelének katalógusát is gazdagították.
Tucatnyi külföldi kiadót vonultat fel az absztrakt technóban alkotó dnyipropetrovszki Stanislav Tolkachev diszkográfiája, de ő már közel egy évtizede benne van a körforgásban, míg a kijevi Etapp Kyle az egyik új nagy reménységnek számít, aki meggyőző rajtot vett, hiszen tavalyi bemutatkozó EP-je Ben Klock címkéjén landolt.
Ha már Dnyipropetrovszk szóba került, a főváros mellett mintha ott lenne még a legpezsgőbb elektronikus tánczenei élet, a Kijevtől délkeletre, a Dnyeper folyó partján fekvő, rakétagyáráról ismert nagyvárosban él a drum’n’bass nemzetközi élvonalához tartozó Sunchase éppúgy, mint napjaink egyik legfelkapottabb ukrán tánczenei producere, Volta Cab, akinek eklektikus stíluspalettáján a soulos future beats-től a klasszikus vagy belearic house-on és nu-discón át a deep technóig sokféle hangzás elfér (Isaev néven pedig a dub technóban kalandozik).
Volta Cab EP-jével indult 2010-ben a Wicked Bass kiadó Kijevben, amely mostanra az előremutató, menő elektronikus tánczenék fő bástyájának számít Ukrajnában, estjeiken a legaktuálisabb hangzásokat prezentálják, labelként pedig ezek kurátorai, válogatott nemzetközi katalógusban van amerikai (Hueco S), angol (PhOtOmachine) és mexikói (Lao) producer is. Nyitottságukat jellemzi, hogy besegítettek az orosz anyanyelvű popsztár/tévés műsorvezető Ivan Dorn popos garage-house-alapú tavalyi slágerébe.
Az ukrán elektronikus zenei underground szíve ugyan Kijev, de a színtér legfényesebb csillaga nem ott él, hanem Konotopban: ő Vakula (lásd a nyitóképen), aki néhány év alatt üstökösszerű nemzetközi befutást produkált meditatív, elmélyült, dzsessz-house-absztrakt elektronika összetételű, egyedi atmoszférájú zenéjével, tavaly megjelent, You’ve Never Been To Konotop című (2009-2012 közötti számaiból válogató) albuma megérdemelten kapott dicsérő kritikákat a szaksajtótól.
Vakulának is vannak experimentálisba hajló számai, de ha tényleges ukrán kísérleti zenére vagyunk kíváncsiak, az alap forrás az Andrey Kiritchenko által 2000-ben alapított Nexsound kiadó, valamint a Kvitnu label, melyek egyik legizgalmasabb művésze a saját gyűjtésű ukrán népzenét dallamos elektronikával ötvöző Zavoloka.
(A cikkhez nyújtott segítségéért köszönet Popovics Mihálynak.)