YouTube-osodik a SoundCloud?

2014.01.28. 20:15, BizRecorder

Soundcloud_Forbes.jpg
A napokban került nyilvánosságra, hogy a zenetárhelyként és -megosztóként működő SoundCloudba még tavaly, az ősz folyamán több mint hatvanmillió dollárt pumpáltak, ezzel a cég jelenlegi értéke 700 millió dollár körül van. A hírek szerint a szolgáltatás újabb lépést tesz a mainstreammé válás felé, a tőkeerősítés azért kellett, mert a YouTube pozíciójára pályázik.

A digitális zenei szolgáltatások, élükön a streamingszolgáltatókkal mostanra abszolút kezdik elérni a mainstream küszöbét. Az átlagos felhasználók számára azonban a legfontosabb zenei forrás a mai napig a YouTube. Ezen szeretne változtatni a berlini központú, de két fiatal svéd vállalkozó, Alex Ljung és Eric Wahlforss által alapított SoundCloud, amely nem titkoltan a YouTube helyét szeretné átvenni a zenei audiotartalmak megosztása terén.

A 2008-ban elindult szolgáltatás eredeti üzleti modellje sok tekintetben a YouTube-éra épül - és a fordítottja a streamingszolgáltatásokénak -, hiszen nem a zenét hallgatókat, hanem a zenei tartalmat feltöltőket célozza meg a kezdőtől a profi előadókig azzal, hogy tárhelyet és a zenéiket a közönséghez való eljuttatására alkalmas promóciós eszközt ad a kezükbe. A SoundCloud használata egy bizonyos mennyiségű feltöltött tartalom után fizetős. Ez a modell, valamint az ügyesen megválasztott csomagok meghozta a sikert, a SoundCloud lett az a platform, amely átvette a MySpace szerepét. A szolgáltatás az elmúlt években viszonylag csendesen, de folyamatosan növelte népszerűségét, leginkább a SoundCloud API-nak köszönhetően, amelynek segítségével a feltöltött zenék más oldalakra is beintegrálhatók. Az elmúlt öt évben a SoundCloud szinte észrevétlenül vált egyfajta szubkulturális zenei platformmá.

Az idő ennek ellenére némileg elszaladt a változatlan felhasználói felület és üzleti modell mellett - és itt vette kezdetét a SoundCloud átváltozása. Első lépésként a felhasználói felületet szabták át úgy, hogy az inkább a zenefogyasztóknak kedvezzen, illetve drasztikusan leegyszerűsítették a már létező freemium modellt (a négy csomagból maradt kettő, a 29 dolláros alapcsomag, és a 99 dolláros, korlátlan tárhelyet és az összes analitikai eszközt kínáló full extrás csomag), valamint Pro partner néven egy új programot is bedobtak. A SoundCloud mostanra jelentős forgalmú tényezővé vált: 40 millió körüli regisztrált felhasználója van, akik percenként 12 óra audiotartalmat töltenek fel. Ezek pedig már olyan számok, amik a nagyhalakat is érdekelhetik.

A Wall Street Journal által megszellőztetett pletykák szerint a megemelt tőkéjű SoundCloud a major kiadókat – Universal, Warner, Sony - szeretné becserkészni. A velük való megállapodás célja pedig nem nagyon lehet más, mint hogy az előadóikat a SoundCloudra csábítsa, amivel együtt járna a szolgáltatás Youtube-hoz hasonló szerzői jogi kifehérítése, azaz feltételezhetően egy roppant drága tartalomazonosítási és -törlési rendszer bevezetése, no meg persze a tartalom tulajdonosoknak (a kiadóknak) való hatalmas jogdíjösszegek kifizetése.

Az persze továbbra is kérdés, hogy a SoundCloud mindezen felül is tervez-e eltolódást a mainstream streaming irányába? A lehetőség bizonyos értelemben adott, a Myspace helye megüresedett, az újraindulás ellenére, így az előadók számára egyre inkább a SoundCloud lehet az a hely, ahol a rajongóikkal a kapcsolatot tartják. Ebben a versenyben a csápjaikat az erőltetett bevételszerzés érdekében mindenhová kiterjeszteni próbáló streamingszolgáltatókkal is számolnia kell a SoundCloudnak, de messze nem esélytelen játékosként indul.

Pléh Dániel


(Nyitófotó: Forbes.com / Steffen Jänicke)

Címkék: soundcloud
https://recorder.blog.hu/2014/01/28/youtube-osodik_a_soundcloud
YouTube-osodik a SoundCloud?
süti beállítások módosítása