Vajon virágzó üzlet lesz-e a dalkölcsönzős Bloom.fm?

2013.07.16. 12:01, BizRecorder

bloomboots.jpg

A brit Bloom.fm a mobil zeneszolgáltató szegmens egyik új üdvöskéje, amely két szempontból is érdekes szereplője a piacnak: egyrészt pikáns a befektetői háttere, lévén orosz pénzből működik, másrészt radikális az előfizetési rendszere, amely nem a dalok online streameléséhez, hanem az offline meghallgatásukhoz kötött.

bloomlogo.jpgA streaming- és az online rádiós piac 2012 slágertémája volt a zeneiparban, ami érthető, hiszen a Spotify, a Deezer vagy éppen a Pandora elérte azt, amit nagyon kevés korábbi digitális zenei szolgáltatás: tömegeket vonzanak, felhasználótáborukon keresztül pedig több tíz- és százmilliós profit keletkezik direkt zeneértékesítésből vagy zenéhez kapcsolódó kiegészítő bevételekből. A népszerűségük ellenére viszont ezen szolgáltatások maguk a mai napig nem nyereségesek, mivel egyiknek sem sikerült rábírnia a felhasználókat, hogy tényleg nagy tömegben legyenek hajlandóak fizetni a zenehallgatásért. Így aztán, életképes üzleti modell nélkül inkább tűnnek költséges és sok tekintetben kockázatos befektetésnek sokak szemében.

Ezen a  területen próbál drasztikusan újat és mást mutatni az egyelőre csak az angol piacon és az angol App Store-ban elérhető Bloom.fm. Az orosz TNT tévétársaság hathatós támogatásával és félig orosz vezetéssel piacra lépő cég alapelve, hogy minden eddigi, kőbe vésett szabályt megkérdőjelezhetőnek tart. Ennek megfelelően pedig egy igen szokatlan, a gyakorlatilag iparági szabványnak tekinthető 10 font/euró/dollár / hónapos előfizetői díjtól gyökeresen eltérő.üzleti modellel próbálkozik.

A "borrow, enjoy, return" névre keresztelt árazás lényege, hogy a Pandorához hasonló, előadó-alapú online rádióadók ingyenesen streamelhetők, viszont a telefonon offline zenét hallgatni csak a dalok kikölcsönzésével, azaz a szolgáltatás könyvtárából a zeneszámokat a mobilra átmásolva lehet.A kölcsönzési díj húsz dal esetében egy font, kétszáz dalnál öt font havonta, míg tíz fontért cserébe korlátlanul le is tölthetjük a hallgatott dalokat.

bloomsc.jpg

A Bloom.fm-nek az üzleti modelljéhez hasonlóan - sok tekintetben - egyedi a felhasználói felülete és a funkcionalitása is. A szolgáltatás belépéskor négy zenei stílus alapú rádiót kínál fel a felhasználó facebookos profilján talált információk alapján. Az így generált személyre szabott alapbeállításon bármikor lehet változtatni a Stílus (Genre) körben lévő stílusok vagy alstílusok kiválasztásával. A zenemegismerés ugyancsak végtelenül egyszerűen működik: az éppen hallgatott dal képernyőjének bal alsó sarkában levő virágot imitáló gombra kattintva a dal előadójához hasonló vagy kapcsolódó további előadók jelennek meg egy körökből álló, abszolút egyértelműen vizualizált képernyőn, és ugyanezen körök segítségével léphetünk tovább az éppen hallgatott előadóról egy másik előadó rádiójára.

bloomsc2.jpgA zenelejátszó képernyő azonban nem csupán a hallgatott zenefolyam módosítására szolgál, hanem gyakorlatilag valamennyi fontosabb funkció innen elérhető. Ezek közül talán a leglényegesebb a dalok kikölcsönzése, de ugyancsak innen elérhetőek a zenefolyam soron következő elemei. Az éppen hallgatott dal albumborítójára kattintva jelennek meg a nélkülözhetetlen (előadói) információk és funkciók (dal kölcsönzésének befejezése, playlistbe helyezés). A Bloom.fm legötletesebb funkciója, hogy bármilyen dalt elküldhetünk ajándékba ismerősünknek, aki egy üzenet kap, benne egy QR-kóddal, melyet lefotózva és megnyitva megkapja a dalt.

Ha van gyenge pontja a Bloom.fm-nek, az a keresés, illetve az ajánló algoritmusok. Elvben a facebookos aktivitások és a telefonon található zenei tartalmak alapján készülnek az ajánlások, de sokszor meglepő tartalmak jelennek meg vagy pedig fontosnak gondolt tartalmak nem jelennek meg..Ennek egyik oka lehet, hogy bár a szolgáltatás jelenleg 16 millió dalból álló katalógussal bír, a mai napig nem állapodott meg a Warner Music-kal, ez pedig fájdalmas lyukat képez a kínálatában.

Mindent összevetve a Bloom.fm nagyon érdekes és feltétlenül figyelemreméltó új szereplője az online rádiós piacnak. Persze kérdés, hogy képes lehet-e arra, amire a Spotify, a Pandora és a legtöbb streamingszolgáltató nem, vagyis hogy életképes üzleti modell mellet legen népszerű. Mivel a vállalkozás egyelőre hirdetések nélkül működik - és a jövőben is alapvetően ez a terve -, gyakorlatilag minden azon múlik, hogy a dalkölcsönzős modelljét elfogadja-e majd a piac. Az irány feltétlenül jó, hiszen a zenére fordított összegek egyre csökkennek. Ha meg tudja mozgatni azokat, akik számára eddig az ár volt a fő visszatartó erő, a Bloom.fm-re elképesztően nagy sikerek várhatnak. Ha azonban nem, úgy gyorsan eltűnik majd, sok korábbi kísérlethez hasonlóan.

Pléh Dániel

Címkék: bloom fm
https://recorder.blog.hu/2013/07/16/vajon_viragzo_uzlet_lesz-e_a_dalkolcsonzos_bloom_fm
Vajon virágzó üzlet lesz-e a dalkölcsönzős Bloom.fm?
süti beállítások módosítása