A februárban béta verzióban elindult, Justin Timberlake által fémjelezett MySpace immáron hivatalosan is új formát öltött, egyúttal drasztikusan átszabta a mobilalkalmazását. A zenére építő közösségi szájt kapott egy utolsó esélyt, de vajon képes lesz-e élni vele?
”Az új Myspace célja, hogy a kreativitást, a közösségi élményt, valamint a zenemegismerést és az új zenék sikerét segítse elő, többek között 53 millió dalból álló zenei adatbázisával" - hirdeti az indulásról kiadott sajtóközlemény.Lássuk, mit jelent mindez a valóságban!
Szerencsére pár, a béta verzióban meglévő drámai hibát javítottak, így például a korábbi Myspace-regisztráltak is be tudnak lépni, jelentősen javult a főoldal, amelyet immár nem Timberlake foglal el, illetve bővült a funkcionalitás is, különösen a iOS mobilalkalmazásnak köszönhetően. (A hivatalos indulással egyébként a béta időszakban életben hagyott régi MySpace teljesen megszűnt, amelynek elengedhetetlen válságkommunikációja némileg beárnyékolta az új oldal beharangozását.)
DE MIT GONDOLNAK A MAGYAR ZENÉSZEK AZ ÚJ MYSPACE-RŐL? ITT KIDERÜL.
A Myspace deklarált küldetése, hogy ismét az előadók legfőbb otthona legyen a weben, ennek érdekében a MyRadio on-demand rádiócsatornájukat az előadók maguk szabhatják testre, hogy az maximálisan az ő ízlésüket tükrözze, illetve megmutassa, milyen zenék inspirálják őket - ezáltal közelebb hozva őket a rajongókhoz. Jelenleg 25 ilyen előadói rádiót hallgathatunk, többek közt az új MySpace-t reklámozó szpotban főszereplő (lásd lentebb) Pharrell csatornáját. A MySpace ezzel szembe megy a Pandora által - sikeresen - képviselt vonallal, amely algoritmusok segítségével segít a zenekedvelőknek az előadó-alapú csatornáik testreszabásában, és az online rádiót egy sokkal személyesebb, az előadók által vezérelt interaktív folyamként képzeli el.
Ahhoz azonban, hogy ez ne hatalmas bukás legyen, a sokadszor újradizájnolt oldalnak több ezer olyan előadóra lesz szüksége, akik létrehozzák saját rádiójukat és ami még fontosabb, folyamatosan gondozzák is azt. Másodsorban elengedhetetlen lesz a sikerhez, hogy az a fajta közösségi élet, amit a MySpace szeretne az új arculatával hangsúlyozni valóban beinduljon, és a rajongók tényleg kövessék az előadókat - akik ideális esetben aktívan használják, frissítik az oldalukat. E filozófia gyakorlati megvalósulása a sikeres és népszerű Spotify esetében is meglehetősen döcögve halad, ami intő jel lehet a MySpace számára.
De a hogyan tovább legnagyobb kérdőjele a MySpace finanszírozása körül lebeg, hiszen az oldal most már kockázati befektetés, amelynek hosszú távú működtetéséhez, a Spotifyhoz vagy a Deezerhez hasonlóan tőkét kell bevonnia. Ehhez viszont perspektíva és működő üzleti modell kellene, amelyeket pedig jelenleg nem nagyon látni. Nem temetni jöttünk az upgrade-elt MySpace-t, de egy pillanatra se feledjük, hogy nincs több dobása; ha ez a megújulás kudarcba fullad, az oldal végleg eltűnik, mint az internet egyik hajdan meghatározó, szép múltú, de jelen és jövő nélküli oldala.
Pléh Dániel