Tavaly ősz óta szólnak a pletykák arról, hogy az Apple a jelenlegi, megújított formájánál is komolyabb mértékben kíván alakítan az iTunes-on és belépni más zenei piacokra, elsősorban a jelenleg a Pandora által uralt on demand rádiózás területére. 2013 eleje van, és egyelőre ugyan híre-hamva sincs a szolgáltatásnak, viszont a szabadalmi beadványokat bőszen szemezgető tengerentúli blogok egyre gyakrabban írnak annak a lehetőségéről, hogy az Apple nem egyszerűen egy online rádióval, hanem egy sokkal összetettebb, és forradalmian új szolgáltatással léphet a piacra.
A találgatásoknak az ad táptalajt, hogy a hírek szerint az Apple egy földrajzi hely alapú közösségi szolgáltatás bevezetésén dolgozik gőzerővel; ennek lényege az lenne, hogy egy adott eseményen (koncert, konferencia, stb.) egyszerre tartózkodó telefontulajdonosok egymás között információkat, tartalmakat oszthassanak meg. Ha pedig tartalomról esik szó, akkor jó eséllyel a fényképek és a zene viszik a prímet.
A tervezett közösségi szolgáltatás nagy előnye és nagy különbsége a többihez képest, hogy az ember gyakorlatilag folyamatosan tagja egy adott hálózatnak, azonban a hálózatok csak átmeneti ideig léteznek majd és a földrajzi helyük változtatásával a tagjai automatikusan kilépnek belőlük. (A gyönyörű angol megfogalmazása mindennek: permanent social networks with temporary transits of members.)
Amennyiben zenei szolgáltatásban gondolkodunk, úgy ez azt jelentheti, hogy egy adott eseményen tartózkodó telefontulajdonosok készülékei automatikusan, a háttérben összekapcsolódnak, a tartalmak megosztása pedig közvetlenül az alkalmazáson belül történhet majd, nem lesz szükség más, külső zenei szolgáltatóra. A megosztott tartalmak pedig azonnal meg vásárolhatóak lesznek - hol máshol, mint az iTunes áruházában.
Ha pedig elkezdjük összerakosgatni a kirakós egyes elemeit, egy végtelenül erőteljes zenei szolgáltatás rajzolódik ki a szemünk előtt. Az iCloud és az iTunes Match, valamint a fent említett közösségi szolgáltatás segítségével megteremtődik a lehetősége a saját zenei adatbázisok egy-egy elemének, azaz egy-egy dalnak ad hoc módon történő megosztásához az éppen velünk egy közösségi hálóban levő emberekkel. Toldjuk meg mindezt az iTunes 11-ben megjelent Genius Mix funkcionalitással (amely saját zenei könyvtárból állít össze playlisteket), és immár egy olyan szolgáltatásról beszélünk, amelyben a hallgatható zenei tartalmak száma folytonosan változik, illetve újabb és újabb tartalmakat ismerhetünk meg, a korlátozott ideig fennálló zenei közösségi hálózatok révén A szolgáltatás prémium funkciója lehet majd, hogy bizonyos éves díj ellenében állandó hálózatokat hozhatunk létre (pl. barátainkkal) és azokon belül ugyanazokat a funkciókat érhetjük el, mint az átmeneti életű közösségek esetében.
Ha jobban meggondoljuk tehát, egy komplett közösségi zenei platform minden eleme az Apple kezében van vagy lesz rövid időn belül. Más kérdés ugyanakkor, hogy mekkora sikerre számíthat egy a jelenleg megszokottakhoz képest ennyire eltérő szolgáltatás, amelynek több kényes pontja is kitapintható már most. Az egyik maga az átmeneti ideig fennálló közösségi hálózat, amely felveti a privát szféra kezelésének kérdéseit. A másik problémát pedig a zenemegismerés jelentheti, hiszen ezen a területen napjainkban a legjobb megoldást minden más kísérlet és próbálkozás ellenére a Pandora nyújtja - nagy kérdés, hogy mindez megvalósul-e majd egy ilyen közösségi hálóban a saját zenei táron, illetve a másoktól beérkező új dalokon keresztül.
Az ellenben biztosra vehető, hogy az Apple nem fog piacra lépni egy a Pandorához hasonló, hirdetések által finanszírozott online rádióval, ez a fajta piackövetés nem vallana a cégre (bár az utóbbi időben ezek a sommás kijelentések sokszor megdőltek) A nagy kérdés innentől fogva már csak az, hogy az Apple képes lesz-e ugyanolyan sikerrel bevezetni egy merőben új szolgáltatást és ezáltal a feje tetejére állítani a zenefogyasztási szokásainkat ugyanúgy, mint azt 2004-ben tették az iTunes elindításával.
Pléh Dániel